Heterotopies and the production of meaning in reading room spaces
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11276Keywords:
production of subjectivity, basic school, universityAbstract
This paper takes place between the ways of developing formation that narrow the relationship between basic school and university envisaged by invention. It takes as an analysis and intervention the experiences of teachers woven between Reading Rooms in the schools of the Municipal Department of Education of Rio de Janeiro (SME-RJ) and the investigations of the research group Oficina de Formação Inventiva de Professores (OFIP) of the Faculty of Teacher Formation of the Rio de Janeiro State University (FFP-UERJ). It sets out five principles that conduct the reading rooms, and the disputes of meaning that cross their existence contained in the Foucauldian concept of heterotopia, namely: the reading room is a place of literary reading, meeting, training, invention and of art. A reading room, in these terms, is not just a physical space, but the positions and counterpositions, which are manifested in the subject-space-time relationship.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 13.696, de 12 de julho de 2018. Institui a política nacional de leitura e escrita. Brasília, DF: Presidência da República, [2018]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/L13696.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2013.696%2C%20DE%2012,Art Acesso: 28 jul. 2022.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs vol 1- capitalismo e esquizofrenia. Rio de janeiro: Ed. 34, 1995.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 2004.
DIAS, Rosimeri de Oliveira. (org.). Formação Inventiva de Professores. Rio de janeiro:
Lamparina, 2012.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Editora Escuta, 1998.
DIAS, Rosimeri de Oliveira. Deslocamentos na formação de professores: aprendizagens de adultos, experiência e políticas cognitivas. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.
DIAS, Rosimeri de Oliveira; RODRIGUES, Heliana Conde. Ordens do discurso: comentários marginais à aula de Michel Foucault. Rio de Janeiro: Lamparina, 2020.
DIAS, Rosimeri de Oliveira; SECRON, Liliana; BUSQUET, Líbia. Educação remota e
pandemia em close-up. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, 2022. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9121 Acesso: 05 jul. 2022.
FONSECA, Leda Maria. Salas de leitura: concepções e práticas. Dissertação Educação. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. PUC-RIO. 2004.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
FOUCAULT, Michel. Do governo dos vivos: curso do Collège de France, 1979-1980: aulas de 9 a 30 de janeiro de 1980. São Paulo: Centro de Cultura Social, 2009a.
FOUCAULT, Michel. Apresentação. Ditos e escritos III: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009b. p. 6-48.
FOUCAULT, Michel. Outros espaços. Ditos e escritos III: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009c. p. 411-422
FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: N-1 Edições, 2013.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural do Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 24 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
LAVAL, Christian. Foucault e o pensamento utópico. In: FOUCAULT, Michel. O enigma da revolta: entrevistas inéditas sobre a revolução iraniana. São Paulo: n-1 edições, 2019, p. 102- 142.
MONTEIRO, Simone; SERRA, Elizabeth; GUEDES, Adriana. Cursos da FNLIJ para SME- RJ – 12 anos. [S.l.]: 19º Salão FNLIJ do Livro para Crianças e Jovens, 2017. 1 vídeo (1h09min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=GeZdLSxN2wM Acesso em: 23 abr. 2022.
PENNAC, Daniel. Como um romance. Rio de Janeiro. Rocco, 1993.
RAGO, Margareth. Inventar outros espaços, criar subjetividades libertárias. São Paulo: ECidade, 2015.
ROCHA, Marisa Lopes da; AGUIAR, Katia Faria de. Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Revista Psicologia, ciência e profissão. São Paulo: Conselho Federal de Psicologia, vol.23, n.4, pp. 64-73. 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1414-98932003000400010&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 07 jul. 2019.
SECRON, Liliana. Salas de leitura e suas heterotopias como dispositivo para uma
formação inventiva de professores. Orientadora: Profa. Dra. Rosimeri de Oliveira Dias. 2020. 111f. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1aVw5pr6cehjYlskyXhb9lUEL-hZpiPZJ/view Acesso em: 01 jul. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Liliana Secron, Rosimeri de Oliveira Dias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.