Heterotopies and the production of meaning in reading room spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11276

Keywords:

production of subjectivity, basic school, university

Abstract

This paper takes place between the ways of developing formation that narrow the relationship between basic school and university envisaged by invention. It takes as an analysis and intervention the experiences of teachers woven between Reading Rooms in the schools of the Municipal Department of Education of Rio de Janeiro (SME-RJ) and the investigations of the research group Oficina de Formação Inventiva de Professores (OFIP) of the Faculty of Teacher Formation of the Rio de Janeiro State University (FFP-UERJ). It sets out five principles that conduct the reading rooms, and the disputes of meaning that cross their existence contained in the Foucauldian concept of heterotopia, namely: the reading room is a place of literary reading, meeting, training, invention and of art. A reading room, in these terms, is not just a physical space, but the positions and counterpositions, which are manifested in the subject-space-time relationship.

 

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Author Biographies

Liliana Secron, Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro - Brasil

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação Processos Formativos e Desigualdades Sociais, UERJ; Professora da Secretaria de Estado de Educação (SEEDUC-RJ) e da Secretaria Municipal de Educação (SME-RJ) - Brasil; Grupo de pesquisa Oficina de Formação Inventiva de Professores (OFIP/CNPq); Contribuição de autoria: Escrita – Primeira Redação, Escrita – Revisão e Edição, Investigação, Metodologia.

Rosimeri de Oliveira Dias, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Brasil

Doutorado em Psicologia, UFRJ; Professora Associada e Procientista da UERJ - Brasil; Coordenadora do Grupo de pesquisa Oficinas de Formação Inventiva de Professores (OFIP/CNPq); Editora da Revista Interinstitucional Artes de Educar (RIAE/UERJ); Vice Coordenadora do FEPAE/Nacional/ANPED. Contribuição de autoria, escrita, obtenção de financiamento FAPERJ, supervisão, revisão e edição

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Published

2022-09-13

How to Cite

SECRON, L.; DIAS, R. de O. Heterotopies and the production of meaning in reading room spaces. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 1, p. e11276, 2022. DOI: 10.22481/redupa.v1.11276. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11276. Acesso em: 27 jul. 2024.