The brazilian university: conceptions of higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11517

Keywords:

university, higher education, concepts

Abstract

To present in a commented way some conceptions of the university concept that has permeated Brazilian social thought is the objective of this article. The exposition of the conceptions with which we developed is structured in three distinct moments of the text: Initially we will present the university conceptions that we had since the decree of the first Brazilian university until the end of the Military Dictatorship. Then we will present the concept of university that we had after the end of autocracy, passing through the decade of neoliberalism. Finally, we will briefly point out the conjuncture that we have of the current Brazilian university that irremediably leads us to the conclusions that we deserve as Brazilians and socially involved population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean Jeison Führ, Universidade Feevale - Brasil

Mestre licenciado em Ciências Sociais pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); Sociólogo graduado bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Especialista pós-graduado em Saúde Pública (AVM Faculdades Integradas). Graduando em Ciências Jurídicas – Direito pela Universidade Feevale. Assessor Administrativo - funcionário público do município de Nova Hartz - RS.

References

CARDOSO, Fernando Henrique. O Modelo Político Brasileiro: e outros ensaios. 5. ed. São Paulo: Bertrand, 1993. 211 p.

CHAUÍ, Marilena de Souza. Escritos sobre a Universidade. São Paulo:UNESP, 2001.205 p.

FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque. A universidade em busca de sua identidade. Petrópolis: Vozes. 1977, p.

FERNANDES, Florestan. Universidade brasileira: Reforma ou Revolução? 2. ed. São Paulo: Alfa-Ômega. 1979. 272 p.

GIANNOTTI, José Arthur. Universidade em ritmo de barbárie. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. 113 p.

LEFEBVRE, Henry. Sociologia de Marx. 1 ed. Rio de Janeiro: Companhia Editora Forense, 1968. 145 p.

MAGALHÃES, António M. A identidade do ensino superior: política, conhecimento e educação numa época de transição. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004. 411 p. ISBN 972-31-1087-3

RIBEIRO, Darcy. A Universidade Necessária. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.

RIBEIRO, Darcy. O Brasil como Problema. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1995.

Published

2022-11-02

How to Cite

FÜHR, J. J. The brazilian university: conceptions of higher education. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 1, p. e11517, 2022. DOI: 10.22481/redupa.v1.11517. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11517. Acesso em: 22 nov. 2024.