Role and challenges of performance assessment in improving teaching work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v1.11559

Keywords:

performance evaluation, teacher, improvement, challenge

Abstract

This research intends to analyze the role and the challenge of performance evaluation in improving the quality of teaching work, for which a qualitative study was chosen. For data collection, the interview technique directed to five teachers and three managers of primary and secondary schools in the district of Mandimba in the province of Niassa in Mozambique was selected. The results of the study show that teachers recognize the essential role of evaluation in improving teaching work, however, because after the teacher's evaluation, no concrete action is carried out, the management of educational institutions is challenged to promote activities that can contribute to greater appreciation of this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Agostinho Rosário Teimoso, Universidade Rovuma - Moçambique

Mestrando em Avaliação Educacional, Universidade Rovuma – Extensão de Niassa. Licenciado em Ensino de Química pela Universidade Pedagógica, Delegação de Niassa. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa de Educação e Contextualização no Ensino (NUPECE).

José Marcelo Ánica, Universidade Rovuma - Moçambique

Mestrando em Avaliação Educacional na Universidade Rovuma-Extensão de Niassa e Licenciado em Ensino de História pela Delegação de Niassa. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa e Contextualização no Ensino (NUPECE). Contribuição: Autor.

Mateus Lourenço André, Universidade Rovuma - Moçambique

Mestrando em Avaliação Educacional na Universidade Rovuma-Extensão de Niassa e Licenciado em Ensino de Direcção e Gestão Educacional pela Universidade Católica de Moçambique pela Faculdade de Educação e Comunicação de Nampula. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa e Contextualização no Ensino (NUPECE).

References

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

COELHO, Maria João Correia. avaliação de desempenho docentes: efeitos no desenvolvimento profissional. Lisboa: IPL, 2013.

DECRETO n° 55/2009. Sistema de Gestão de Desempenho na Administração Pública. Maputo.

FERNANDES, Domingos. Avaliação do desempenho docente: desafios, problemas e oportunidades. Lisboa: Texto Editores, 2013.

FLICK, Uwe. Introdução à metodologia de pesquisa: – um guia para iniciantes. Tradução Magda Lopes. Porto Alegre, Penso, 2013.

JESUS, Saul Neves de. A avaliação dos professores como processo de desenvolvimento pessoal e profissional. In: MELO, Marcos Muniz (org). Avaliação na educação. Pinhais: Editora Melo, 2007.

PRATAS, Ana Paula Marques Fernandes de Oliveira. Avaliação do desempenho docente: constrangimentos na sua implementação (Dissertação de Mestrado). Porto, 2013.

QUIVY, Raymond; CAMPENHOUDT, Luc Van. Manual de investigação em ciências sociais. Lisboa: gradiva, 1995.

RESOLUÇÃO nº 19/2019 de 21 de Novembro, Aprova o modelo de Ficha de Avaliação de Desempenho do Pessoal Docente. Maputo: Imprensa Nacional de Moçambique. I SÉRIE — Número 225, 2019.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2022-12-12

How to Cite

TEIMOSO, A. R.; ÁNICA, J. M.; ANDRÉ, M. L. Role and challenges of performance assessment in improving teaching work. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 1, p. e11559, 2022. DOI: 10.22481/redupa.v1.11559. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/11559. Acesso em: 22 nov. 2024.