Prototypical analysis of social representations of graduates of the normal school of Vitória da Conquista – BA
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12008Keywords:
prototypical pnalysis, social representations, normal schoolAbstract
This article sought to apprehend the central nucleus (NC) and the peripheral system (ABRIC, 1988) of the social representations (MOSCOVICI, 2012) of graduates, about the Normal School of Vitória da Conquista - BA, with the aim of contributing to the orientation of practices pedagogical practices and construction of knowledge in the formative processes. 10 former students participated in the study. The production of information was carried out through interviews carried out by the Google Meet Platform, between October and December 2021. Two instruments were used to produce the information: the free word association technique (TALP), whose inducing theme was ' Normal School', asking them to record the first five words that came to mind, and a semi-structured questionnaire. The evoked words underwent prototypical analysis using the IRAMUTEQ software. The findings point to the word 'friendship' as being the central core of the representations, and the word 'profession', constituting the peripheral system. The salience of this representation allows to affirm the high degree of affectivity attributed to the teaching institution by its actors, attributing to that representational space, a place for establishing bonds of friendship, overcoming more formal aspects. And the presence of the word 'profession' in the peripheral system highlights the importance of this school in choosing their professions, since, of the 10 participants, 6 continued in the teaching career.
Downloads
References
ABRIC, Jean-Claude. O estudo experimental das representações sociais. In: JODELET, Denise (org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p.155-172.
ABRIC, Jean-Claude. A abordagem estrutural das representações sociais. In: MOREIRA, Antonia Silva Paredes; OLIVEIRA, Denize Cristina de (org.). Estudos interdisciplinares de representações sociais. Goiânia: AB Editora, 1998. p. 27-38.
ALVES-MAZZOTTI, Alda Judith. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. In: Revista Múltiplas Leituras, v.1, n. 1, p. 18-43, jan./jun. 2008.BOMFIM, Natanael Reis; GARRIDO, Walter Von Czékus. Pesquisa Solidária e Colaborativa em Educação. Revista Educação em Debate, v. 41, n. 78, 2019.
BONA, Juliano; SILVA, Neide de Melo Aguiar. Cultura e práticas escolares: um olhar a partir das representações sociais. Revista Espaço Pedagógico, v. 16, n. 2, 2009.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial, Brasília, 23 dez. 1996.
CERQUEIRA, Teresa Cristina Siqueira-UnB. Representações Sociais da Escola: percepção de professores de escolas públicas do Distrito Federal. In: Anais do X Congresso Nacional de Educação, Curitiba. 2011. p. 15444-15454.
DE CARVALHO, Alonso Bezerra. A relação professor-aluno e a amizade na sala de aula: por uma outra formação humana na escola. Revista Espaço Acadêmico, v. 14, n. 169, p. 23-33, 2015.
DE SÁ, Celso Pereira. A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. EdUERJ, 1998.
DOTTA, Leanete Thoma. Representações sociais do ser professor. Campinas, SP: Alínea, 2006.
FRANCO, Maria Laura P. Barbosa; NOVAES, Gláucia T. Franco. Os jovens do ensino médio e suas representações sociais. Cadernos de pesquisa, n. 112, p. 167-183, 2001.
GILLY, Michel. As representações sociais no campo educativo. Educar em Revista, n. 19, p. 231-252, 2002.
GOMES, Claudia; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de. Fracassos, representações e exclusões no processo de permanência na escola. Revista Psicopedagogia, v. 26, n. 79, p. 41-47, 2009.
GUIMELLI, Christian. La pensée sociale. 1999.
JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. As representações sociais, v. 17, p. 44, 2001.
LIMA, Cinthia Vieira Brum et al. Representações sociais da escola em produções de alunos do Ensino Fundamental. 2014.
LIMA, Marta Maria Leone. Magistério e Condição Feminina. In: COSTA, Ana Alice Alcântara; ALVES, Ívia Iracema (org.). Ritos, mitos e fatos: mulher e gênero na Bahia. Salvador: NEIM/UFBA, 1997. p. 121-134
LIMA, Rita de Cássia Pereira; FERNANDES, Maria Cristina SG. Representações sociais de alunas de pedagogia sobre suas trajetórias escolares. Educação Unisinos, v. 12, n. 3, p. 215-225, 2008.
MENDES, Geísa Flores. Luzes do saber aos sertões: memória e representações da Escola Normal de Vitória da Conquista. Edições Uesb, 2004.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
MOSCOVICI, Sérge. Representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: ZAHAR, 1978.
MOSCOVICI, Serge. A psicanálise, sua imagem e seu público. 2012.
MOUSSATCHE, Helena; ALVEZ-MAZZOTTI, Alda Judith; MAZZOTTI, Tarso Bonilha. Arquitetura escolar: imagens e representações. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 81, n. 198, 2007.
NAIFF, Luciene Alves Miguez; DE SÁ, Celso Pereira; NAIFF, Denis Giovanni Monteiro. Preciso estudar para ser alguém: memória e representações sociais da educação escolar. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 18, n. 39, p. 125-138, 2008.
NÓVOA, Antônio (org.). Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1999.
OLIVEIRA, Denize Cristina de; SÀ, Celso Pereira de; FISCHER, Frida Marina; MARTINS, Ignez Salas; TEIXEIRA, Liliane Reis. Futuro e liberdade: o trabalho e a instituição escolar nas representações sociais de adolescentes. Estudos de psicologia, v. 6, n. 2, p. 245-258, 2001.
OLIVEIRA, Denize Cristina de; MARQUES, S. C.; GOMES, A. M. T.; TEIXEIRA, M. C. T. V. Análise das evocações livres: uma técnica de análise estrutural das representações sociais. In MOREIRA, Antônio Silva Paredes; CAMARGO. Brígido Vizeu; JESUÍNO, Jorge Correia; NÓBREGA, Sheva Maia (org.). Perspectivas teórico-metodológicas em representações sociais. João Pessoa: Editora Universitária, 2005.
RATEAU, Patrick. Les représentations sociales. 1999.
ROSA, S. A. Representações sociais de alunos da rede pública estadual de ensino sobre escola, escola pública e escola particular. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação). UEL Londrina-PR. 2015
VERGÈS, Pierre. A evocação do dinheiro: um método para a definição do núcleo central de uma representação. Perspectivas teórico-metodológicas em representações sociais, p. 471-488, 2005.
WACHELKE, João; WOLTER, Rafael. Critérios de construção e relato da análise prototípica para representações sociais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 27, n. 4, p. 521-526, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alan de Aquino Rocha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.