Difference and distinction in health education: the constitution of the habitus among professionals in the field of health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12124

Keywords:

health, field, habitus, difference, distinction

Abstract

The objective of this article is to present some salutary approximations between some Bourdieusian concepts (camp, habitus, distinction and difference) and the health area. In the first place, we will show that, although Pierre Bourdieu never specifically focused on the field of health, his theory and concepts were used in analyzes of this environment. Then we will make a brief digression on the concept of habitus in thinkers, who, in addition to Bourdieu, also focused on theorizing about the referred term. Finally, we recall some empirical data from a previously carried out master's research, with the aim of illustrating the excerpts that establish dispositions of distinction and difference with the academic and professional practices of subjects in the field of health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean Jeison Führ, Universidade Feevale - Brasil

Mestre em Ciências Sociais pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); bacharel em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Especialista em Saúde Pública (AVM Faculdades Integradas). Graduando em Ciências Jurídicas – Direito pela Universidade Feevale. Assessor Administrativo - funcionário público do município de Nova Hartz - RS.

References

BURAWOY, Michael. O marxismo encontra Bourdieu. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2010.

BOURDIEU, Pierre. Sociologia. Florestan Fernandes (Coord.). Renato Ortiz (Org.). São Paulo: Ática. 1983.

BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. 1. ed. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

BOURDIEU, Pierre. Coisas Ditas. 1. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1990.

BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas: Sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.

BOURDIEU, Pierre. Homo Academicus. Ione Ribeiro Valle; Nilton Valle (Tradução). Maria Tereza de Queiroz Piacentini (Revisão Técnica). 2 ed. – Florianópolis: Ed. Da UFSC, 2013.

DESCARTES, René. Regras para a direção do espírito. Lisboa: Edições 70, 1989.

DESCARTES, René. Discurso sobre o Método. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

DESCARTES, René. As paixões da alma. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

ELIAS, Norbert. Sobre o tempo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

FARIA, E. Dicionário escolar latino-português. Rio de Janeiro: FAE, 1995.

FÜHR, Jean Jeison. Formação em saúde e articulações possíveis: VER-SUS: As Vivências e Estágios na Realidade do Sistema Único de Saúde Brasileiro. 2015. 270 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) Universidade do Vale do Rio do Sinos, 2015.

GRACIA, Tomas Ibanez. O "giro linguístico". In: IÑIGUEZ, Lupicínio. Manual de análise do discurso em Ciências Sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

HUME, David. Investigação acerca do entendimento humano. São Paulo: Nova Cultural, 2000.

HUME, David. Tratado da natureza humana. São Paulo: Ed. UNESP, 2001.

KANT, Immanuel. Antropologia de um ponto de vista pragmático. São Paulo: Iluminuras, 2006.

LANDINI, Tatiana Savoia. Jogos Habituais – Sobre a noção de habitus em Pierre Bourdieu e Norbert Elias. In: X Simpósio Internacional: Processo Civilizador, 2007. Campinas. Anais do X Simpósio Internacional: Processo Civilizador. Campinas: SP, Brasil, 2007. Não paginado.

MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

MEUCCI, Arthur. O papel do habitus na teoria do conhecimento: Entre Aristóteles, Descartes, Hume, Kant e Bourdieu. 2009. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de Filosofia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. 130 f.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2000.

MONTAGNER, Miguel Ângelo. Pierre Bourdieu, o corpo e a saúde: algumas possibilidades teóricas. Ciência & Saúde Coletiva [online]. 2006, v. 11, n. 2 [Acessado 18 Dezembro 2022], pp. 515-526. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/qbgm45G78Gns44Gmfwhw4tG/?lang=pt#:~:text=Pierre%20Bourdieu%2C%20que%20forneceu%20as,mais%20geralmente%2C%20face%20ao%20corpo. Acesso em: 05/dezembro/2022.

MONTAGNER, Miguel Ângelo. Pierre Bourdieu e a saúde: uma sociologia em Actes de la Recherche en Sciences Sociales. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, 24(7): 1588-1598, jul, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/jJBYsB7h9TkXcxbXLT6mx5g/?lang=pt#:~:text=O%20grande%20valor%20do%20trabalho,Actes%20e%20nas%20abordagens%20empregadas. Acesso em: 05/dezembro/2022.

MONTAGNER, Miguel Ângelo; MONTAGNER, Maria Inez. A teoria geral dos campos de Pierre Bourdieu: uma leitura. Revista Tempus: Actas de Saúde Coletiva, v. 5, n. 2, p. 255-273, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/265634126_A_teoria_geral_dos_campos_de_Pierre_Bourdieu_uma_leitura. Acesso em: 05/dezembro/2022.

Published

2023-03-01

How to Cite

FÜHR, J. J. Difference and distinction in health education: the constitution of the habitus among professionals in the field of health. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e12124, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.12124. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/12124. Acesso em: 27 jul. 2024.