Quality self-assessment: its impact on the improvement of a higher education institution. «Case study»
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12216Keywords:
self-assessment of quality, impact, higher education, MozambiqueAbstract
The study was carried out with the objective of evaluating the impact of self-assessment in improving the quality of teaching, research and extension at a university in the province of Tete-Mozambique. A single case study was defined, with a qualitative approach. Data were collected through interviews, document analysis, direct observation and inquiry and were discussed in light of the triangulation of sources and the theoretical framework. The results were presented by thematic categories. It was concluded that the self-assessment of quality generates few contributions to the improvement of the HEI, with the few existing ones concentrated in teaching and almost insignificant for research and non-existent for extension, the fact is motivated, among other reasons, by the discontinuous realization of the self-assessment at the institution, that is, it only occurs when the HEI intends to submit a course for accreditation. It is recommended that the HEIs should develop their own instruments, based on the CNAQ documents, consisting of criteria that effectively promote and evaluate the improvement of the quality of teaching, research and extension and subsequent promotion of the culture of continuous self-assessment.
Downloads
References
ALMEIDA, Adriana Aparecida Borin; LEITE, Leandro Butier. Manual de metodologia da pesquisa aplicada à educação, Faculdade de Porto Feliz, 2016.
ARAGÃO, José Euzébio de Oliveira Souza; BERTAGNA, Regiane Helena. (2015). O significado de qualidade da educação superior: uma análise dos principais rankings brasileiros. Disponível em https://www.aforges.org/wp-content/uploads/2017/03/J-O-Aragao_R-Bertagna_O-significado-de-qualidade.pdf. Acesso em: 16 de Fevereiro de 2022.
ANGST, Filipe André. Dispositivos de regulação do processo de (auto) avaliação de qualidade do ensino superior em Moçambique. Revista electrónica de investigação e desenvolvimento, v.1, n.7, p. 69-79, 2016.
BRUNSSON, Nils. A organização da hipocrisia. Lisboa, Portugal: ASA, 2006.
CNAQ. Guião de Auto-avaliação de Cursos e/ou Programas e Instituições. Maputo, Moçambique, 2016.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: Políticas Educacionais e Reformas da Educação Superior. São Paulo, Brasil: Cortez, 2003.
EYNG, Ana Maria. Currículo escolar. Curitiba, Editora Intersaberes, IBPEX, 2007.
ELLSTRÖN, Per-erik. Quatro faces das organizações educacionais. RBPAE,v.3, p.449-461, 2007.
GRÖNROOS, Christian. Service quality model and its marketing implications. European Journal of Marketing, v. 18, n. 4, p.36-44, 1994.
ISO 9001. Sistema de Gestão da Qualidade para Operações de Produção e Serviços. Editora: Atlas. São Paulo, 2008
JÚNIOR, Isnard Marshall. Gestão da Qualidade. Rio de Janeiro: Editora FGV, Brasil, 2003.
LÜCK, Heloísa. Perspectivas da Avaliação Institucional da Escola. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012
LIMA, Gabriela Maria Rodrigues. Criação e validação de um questionário de satisfação com a avaliação de desempenho. 2009 (Dissertação de mestrado)-Instituto Superior de Ciências do Trabalho e da Empresa, Lisboa, Portugal, 2009.
MAINARDES, Emerson Wagner; LOURENCO, Luís ; TONTINI, Gérson. Percepções dos Conceitos de Qualidade e Gestão pela Qualidade Total: estudo de caso na universidade. Revista electrónica de gestão organizacional, v.8, n.2, p. 279-297, 2010.
MIKA, Nilce Martins. A avaliação institucional como instrumento de Melhoria do processo ensino-aprendizagem. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/35-4.pdf. Acesso em: 14 de Maio de 2022, 2008.
MACEDO, Reginaldo Morais; CKAGNAZAROFF, Ivan Beck. Neo-institucionalismo: discussão acerca da teoria e suas vertentes. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, 16(1)., 2018.
SIQUEIRA, Rodrigo Pereira; CARVALHO, José Luis Felicio. Qualidade do serviço educacional prestado por escolas de Administração: confronto entre uma Universidade Pública e uma Faculdade Privada. In: XXX Encontro Anual da Associação Nacional dos Programas de Pós-graduação em Administração (ANPAD), 2006, Salvador: Anais..., Salvador, ANPAD, 2006.
SARAIVA, Margarida; REIS, Elizabeth ; ROLDÃO, Victor. Conceituar a Qualidade de Ensino: uma aplicação prática no ISCTE e na Universidade de Évora. Economia e Sociologia. Lisboa, v.1, n. 81, p. 63-79, 2006.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Editora Atlas S.A, 1987.
TONTINI, Gerson ; WALTER, Silvana Anita. (2011). Antecedentes da Qualidade Percebida de um Curso de Administração: uma abordagem não linear. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, v. 13, n.40, p. 264-280. 2011.
VERHINE, Roberto; FREITAS, Antonio Alberto da Silva Monteiro. A avaliação da educação superior: modalidades e tendências no cenário internacional. Revista ensino superior Unicamp, p. 16-24, 2010.
WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo, Brasil: Martin Claret, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Felismino Basílio, José Matias Alves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.