Analysis of the use of chemistry textbooks by 9th class students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12424

Keywords:

textbook, chemical, learning

Abstract

One of the important sources of Chemistry content taught in secondary schools is the Chemistry textbook. Therefore, the main objective of the present study is to analyze the level of use of 9th grade Chemistry textbooks by students. This objective is broken down into the following specifics objectives: (a) identify students who have the Chemistry textbook; (b) to assess the factors that condition the use of the Chemistry textbook by the students; (c) identify the alternative source of information adopted by the students. To achieve these objectives, was chosen the qualitative and bibliographical research. The data collection process was conducted through a questionnaire and structured interview. The first technique was applied to 100 students and the second was applied to four teachers from one of the secondary schools in the city of Lichinga, Niassa-Mozambique. The discussion of the results was carried out using content analysis. The results obtained reveal that many students do not have the Chemistry textbook due to economic issues. This can compromise the learning process of students. Other results show that students resort to other sources of information to solve the activities and exercises proposed by the teacher.

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Author Biographies

Elvira Domingos, Universidade Rovuma – Moçambique

Licenciada em Ensino de Química com Habilitações em Gestão de Laboratório pela Universidade Rovuma-Extensão de Niassa, Moçambique. É membro da Fundação Mecanismo de Apoio à Sociedade Civil (MASC). Contribuição: autora.

Merce Manuel Nambale Combe, Universidade Rovuma – Moçambique

Licenciada em Ensino de Química pela extinta Universidade Pedagógica-Delegação de Niassa, Docente no curso de Ensino de Química, no Departamento de Ciências, Tecnologia, Engenharia e Matemática, na Universidade Rovuma-Extensão de Niassa, Moçambique. Contribuição: autora.

Almeida Meque Gomundanhe, Universidade Rovuma – Moçambique

Doutor em Inovação Educativa pela Universidade Católica de Moçambique-Faculdade de Educação e Comunicação. Docente dos cursos de graduação e pós-graduação na Universidade Rovuma-Extensão de Niassa, Departamento de Educação e Psicologia. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Educação e Contextualização no Ensino (NUPECE) e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Popular e Cotidiano Escolar (GEPECE). Contribuição: autor.

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Published

2023-05-03

How to Cite

DOMINGOS, E.; COMBE, M. M. N.; GOMUNDANHE, A. M. Analysis of the use of chemistry textbooks by 9th class students. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e12424, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.12424. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/12424. Acesso em: 27 jul. 2024.