(De)colonial training of countryside teachers in nature sciences in the state of Goiás

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12516

Keywords:

decoloniality, field education, teacher training

Abstract

Graduations in Rural Education are courses that have recently been implemented, therefore, there is still a need to discuss aspects related to their training as teachers, focusing on overcoming socio-historical exclusion processes and hegemonic models. From this perspective, the objective of this research is to analyze the conceptions, knowledge and possible (de)colonial practices of teachers who train the Degree Courses in Rural Education, qualification in Natural Sciences, in the State of Goiás. The present research is of a qualitative nature, with the construction of data through semi-structured interviews with professors and managers of the two Universities that offer the course in the State of Goiás. Regarding the look at decoloniality, most have a clear idea of what the concept is, and the need for it to be part of the training of LEdoCs, they believe that only the approach that the course provides to undergraduates already guarantees this training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olga Matias Teles Honorato, Universidade Federal de Catalão – Brasil

Mestre em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Federal de Catalão. Licenciada em Letras e Pedagogia. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores - GEPEEC – UFCAT/CNPq. 

Wender Faleiro, Universidade Federal de Catalão – Brasil

Doutor em Educação pela UFU. Pós Doutor em Educação pela PUC-GO. Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Federal de Catalão. Líder - Fundador do Grupo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores – GEPEEC – UFCAT/CNPq.

References

BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

FARIAS, Magno Nunes. FALEIRO, Wender. Movimento de Educação do campo enquanto fenômeno decolonial: afirmando percursos de desobediência político-epistemológica. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 39.

FERNANDES, Felipe Santos; COUTINHO, Eliziara Pereira. Decolonialidade, Educação do Campo e Formação de Professores de Matemática: por uma reforma agrária do saber. Revista de Educação Matemática, v. 18, n. Edição Esp, p. e021045, 3 set. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. Saberes Necessários à Prática Educativa. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 1996.

GALVÃO, Ana Carolina. LAVOURA, Tiago Nicola. MARTINS, Lígia Márcia. Fundamentos da didática histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2020.

ICLE, Gilberto; HASS, Marta. Gesto decolonial como pedagogia: práticas teatrais no Brasil e no Peru. Urdimento, Florianópolis, v.3, n.36, p. 96-115, nov/dez 2019 9.

MANGUEIRA, Ana Beatriz da Costa. A contribuição do pensamento decolonial para o ensino básico e o acadêmico brasileiro: desafios e perspectivas. Anais... XVII Congresso Internacional América -Latina: resgatar a democracia, repensar a integração, Foz do Iguaçu, 2019.

MIGNOLO, Walter. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, Dossiê: literatura, língua e identidade, n.34, 2008, p.287-324.

MOLINA, Mônica Castagna. HAGE, Salomão Mufarrej. Política de formação de educadores do campo no contexto da expansão da Educação Superior. Educação em Questão, Natal, v. 51, n. 37, p. 121-146, jan./abr. 2015.

MOLINA, Mônica Castagna.; SÁ, Laís Mourão. Escola do Campo. In: CALDART, Roseli et al. (org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012, p. 324-331.

MIGNOLO, Walter D. El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura – un manifesto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 25-45.

OLIVEIRA, Alfredo Almeida Pina. Análise documental do processo de capacitação dos multiplicadores do projeto “Nossas crianças: Janelas de oportunidades” no município de São Paulo à luz da Promoção da Saúde. 2007. 210 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem em Saúde Coletiva) – Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

PUENTES, Roberto, Valdés; FALEIRO, Wender (org.). Ensino médio 3: desafios e perspectivas. Uberlândia: EDUFU, 2018. DOI https://doi.org/10.14393/edufu-978-85-7078-483-4.

PIAZZA, M. C. P. Rupturas e Práticas de deslocamento da vivência para experiência no cotidiano escolar à luz de Walter Benjamin. In: Congresso Ibero-Americano de Humanidades, Ciências e Educação: Produção e democratização do conhecimento na IberoAmérica, 3., Criciúma, 2018. Anais. Criciúma; UNESC, 2018. QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, Edgardo (org). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales, perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2000, pp.193-238.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In.: LANDER, Edgardo. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina, set. 2005.

SILVA, Janssen Felipe da. TORRES, Denise Xavier. LEMOS, Girleide Torres. Educação do campo: a luta dos movimentos sociais campesinos por uma Educação escolar específica e diferenciada. Revista Pedagógica – UNOCHAPECÓ, Chapeco, v.1, n. 28, p. 409-438, jan.- jun. 2012.

SILVA, Filipe Gervásio Pinto; SILVA, Janssen Felipe da. A crítica decolonial das epistemologias do sul e o contexto de constituição das coleções didáticas do pnld-campo/2013. REALIS, v.4, n. 02, jul./dez. 2014.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. O Método Materialista Histórico e Dialético para a Pesquisa em Educação. Rev. Simbio-Logias, v. 12, n. 17, 2020.

ZEFERINO, Jaqueline Cardoso; PASSOS, Joana Célia dos; PAIM, Elison Antonio. Decolonialidade e Educação do Campo: diálogos em construção. Momento: diálogos em educação, v. 28, n. 2, p. 28-41, mai./ago., 2019.

Published

2023-05-02

How to Cite

HONORATO, O. M. T.; FALEIRO, W. (De)colonial training of countryside teachers in nature sciences in the state of Goiás. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e12516, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.12516. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/12516. Acesso em: 22 nov. 2024.