Education financing requirements in Mozambique: fundamentals and sustainability
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12757Keywords:
Mozambique, financing, education and sustainabilityAbstract
On the assumptions of education financing in Mozambique: Fundamentals and sustainability is a study that aims to analyze the effectiveness of financing policies and the sustainability of education in Mozambique. In methodological terms, a qualitative approach materialized by the bibliographic method was adopted, limiting itself to raising data from theoretical references already published in books and scientific articles. After triangulating the data, the results obtained show that the financing of the education sector is based on the State budget. However, due to the complexity of investment needs for the sector, in the context in which the State is unable to bear all the expenses arising from the budget deficit, it is a reflection of external funds (World Bank and International Monetary Fund). Furthermore, funding is the result of Public-Private Partnerships framed in educational public policies and, in part, to support the international goals and agenda (agenda 2020-2030, Millennium Development Goals).
Downloads
References
BONDE, Rui Amadeu; MATAVEL, Princidónio Abrão. O Financiamento da Educação em Moçambique e seus Desafios. Educação e Realidades, Brasil, 2022. In Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 47, e119894, 2022. DOI: 10.1590/2175-6236119894vs01
FERNANDEZ, Rodrigo Nobre, et. all. Parcerias público-privadas: uma alternativa para a educação brasileira. 2019.
LEMMER, Eleonor. Educação contemporânea - Questões e tendências globais. Maputo, Moçambique: Texto editores. 2005.
LAPUCHEQUE, Maria Julieta Eduardo Língua. O Impacto Social do Programa Apoio Direto às Escolas (ADE): Caso da Escola Comunitária Santa Ana da Munhuana, 2008 a 2014. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração Pública) – Universidade Pedagógica de Maputo, Maputo, 2017.
MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. Plano Estratégico de Educação (2020-2029): por uma educação, inclusiva, patriótica e de qualidade. Maputo, 2020.
MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano. Lei no 18/2018, de 28 de dezembro, Lei do Sistema Nacional de Educação. Maputo, 2018
OLIVEIRA, Romualdo. Educação e Cidadania: o Direito à Educação na Constituição de 1988 da República Federativa do Brasil. 1995. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, 1995.
GOLIAS, Manuel. Educação Básica. Temática e Conceitos. Maputo, 2000.
TOMMASI, Livia; WARDE, Miriam Jorge; HADDAD, Sérgio. O Banco Mundial e as políticas educacionais. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Abissalão Rafael Saimone Chadza, Arlindo Pichesse Naciaia, Saide Aquimo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.