The psychodynamics of work and the experiences of pleasure-suffering in university teaching: a systematic review of the literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.12977

Keywords:

higher education teaching, emotional health, professional environment

Abstract

This study analyzed the scientific literature on the Psychodynamics of Work in university teaching, aiming to understand how working conditions affect the mental health of university teachers. The research was carried out through a systematic review of the literature. For the selection of studies, searches were carried out in the electronic databases Scielo, Google Scholar and the Virtual Health Library (BVS). The research only included empirical studies published in the last 5 years, in Portuguese, which strictly studied the Psychodynamics of Work in university teaching. Conducted in accordance with PRISMA guidelines, the search found 191 studies, however, according to the inclusion and exclusion criteria, only 10 studies were eligible for analysis. Regarding the analyzed studies, the exclusively qualitative approach was predominant (n=7), using methods such as interviews and focus groups to collect data. The analyzed data showed that pleasure at work is associated with professional recognition, autonomy, solidarity among colleagues and personal and student development. On the other hand, suffering is related to stress, emotional exhaustion and dissatisfaction, leading to mental health problems, such as anxiety and professional exhaustion. However, professors have sought to adopt coping and defense strategies, such as seeking support among colleagues, developing communication and cooperation skills, and prioritizing aspects of work that provide pleasure and satisfaction. Given the above, it is important to promote policies and practices that promote a healthy work environment that favors the mental health of university professors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jeferson Luis Lima da Silva, Faculdade Venda Nova do Imigrante - Brasil

Especialista em Docência no Ensino Superior e, em Inteligência Socioemocional. Licenciado em Pedagogia. Professor e Gestor Educacional na Educação Básica e Ensino Superior. Contribuição de autoria: coleta e análise dos dados, escrita do artigo - 

References

ANTLOGA, Carla Sabrina et al. Trabalho feminino: Uma revisão sistemática da literatura em psicodinâmica do trabalho. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 36, 2020.

BENSAÏD, Christophe et al. Psicodinâmica do trabalho: casos clínicos. BOD GmbH DE, 2017.

BEZERRA, Eduardo Breno Nascimento et al. A relação entre trabalho e saúde mental em professores universitários substitutos. Trabalho (En) Cena, v. 4, n. 2, p. 430-450, 2019.

CARVALHO, Diane Glayce dos Santos; DOURADO, Debora Coutinho Paschoal. Permanecer na Universidade: Sentidos Atribuídos ao Trabalho por Docentes Aposentados. Revista Subjetividades, v. 22, n. 3, p. e12525-e12525, 2022.

CUTRIM, Rafaelle Sanches; LEDA, Denise Bessa. A financeirização do ensino superior privado e suas repercussões na dinâmica prazer e sofrimento do trabalhador docente. Trabalho (En) Cena, v. 5, n. 1, p. 53-74, 2020.

D’OLIVEIRA, Camila Arantes Ferreira Brecht et al. Cotidiano laboral docente: enfrentamentos dos professores de enfermagem na contemporaneidade. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 54, 2020.

DARIO, Vanusa Cristina; VILELA, Nágila Giovanna Silva; LOURENÇO, Mariane Lemos. Raiva, medo, angústia: emoções e vivências de sofrimento no trabalho de professores de graduação. Revista de Administração Unimep, v. 19, n. 1, p. 208-228, 2021.

DEJOURS, Christophe. Trabajo y desgaste mental. Una contribución a la Psicopatología del Trabajo. Editorial Hvmanitas. Buenos Aires, 1992.

FERNANDES, Ana Paula de Araújo; MARINHO, Paulo Roberto Ribeiro; SCHMIDT, Maria Luiza Gava. Saúde mental dos professores de ensino superior: uma revisão da literatura: Mental health of higher education teachers: a literature review. Revista Cocar, v. 16, n. 34, 2022.

FERREIRA, Ricardo et al. Trabalho e saúde metal: aplicação da escala de estresse percebido com professores universitários. Brazilian Journal of Development, v. 8, n. 6, p. 48609-48619, 2022.

HOCHSCHILD, Arlie Russell. Emotion work, feeling rules, and social structure. American journal of sociology, v. 85, n. 3, p. 551-575, 1979.

HUNHOFF, Heloisa; FLORES, Cláudia Reis. Adoecimento psíquico do trabalha (dor) docente na perspectiva da psicodinâmica do trabalho: revisão bibliográfica integrativa. Revista Psicologia em Foco, v. 12, n. 17, p. 45-63, 2020.

KARASEK JR, Robert A. Job demands, job decision latitude, and mental strain: Implications for job redesign. Administrative science quarterly, p. 285-308, 1979.

MASLACH, Christina; JACKSON, Susan E. The measurement of experienced burnout. Journal of organizational behavior, v. 2, n. 2, p. 99-113, 1981.

OLIVEIRA, Jéssica Regina Nahas de; FRANCO, Elisabete; GUTIERREZ, Beatriz Aparecida Ozello. Psicodinâmica do trabalho: envelhecer trabalhando em universidade pública. Revista Kairós-Gerontologia, v. 24, p. 177-202, 2021.

PENA, Liliana; REMOALDO, Paula. Psicodinâmica do Trabalho: um estudo sobre o prazer e o sofrimento no trabalho docente na Universidade Óscar Ribas. Saúde e Sociedade, v. 28, p. 147-159, 2019.

RIBEIRO, Carla Vaz dos Santos et al. “Se você se aposentar e não continuar tendo prazer na vida, você vai se aposentar pra quê?": um estudo sobre o trabalho de docentes aposentados de uma IFES. Trabalho (En) Cena, v. 4, n. 1, p. 323-343, 2019.

RYAN, Richard M.; DECI, Edward L. Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, v. 25, n. 1, p. 54-67, 2000.

SILVA, Solange Lopes da; RIBEIRO, Carla Vaz dos Santos; MACHADO, Brenda Barros. " A gente está sempre com a guilhotina no pescoço": precariedade e violência no trabalho docente. Acta Scientiarium: Education, v. 40, n. 1, 2018.

TUNDIS, Amanda Gabriella Oliveira; MONTEIRO, Janine Kieling. Ensino superior e adoecimento docente: um estudo em uma universidade pública. Psicologia da Educação, n. 46, p. 1-10, 2018.

Published

2023-07-17

How to Cite

SILVA, J. L. L. da. The psychodynamics of work and the experiences of pleasure-suffering in university teaching: a systematic review of the literature. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e12977, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.12977. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/12977. Acesso em: 18 may. 2024.