State of knowledge on teacher interaction in text production in hybrid elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13183

Keywords:

elementary school, state of knowledge, textual production

Abstract

The study presented here seeks to examine how the conceptions about interaction present in the teaching work of textual production in the final years of Elementary School in the context of hybrid teaching, are presented together with the academic production of Brazilian stricto sensu Graduate Programs, between the years 2014 and 2019, in the pre-pandemic period. In this sense, in the production of data, we used the principles of the State of Knowledge methodology (MOROSINI, 2014), characterized by the focus on the literature review type research. The bibliographic material (theses and dissertations) used in this study was made available by the Brazilian Library of Theses and Dissertations of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (BDTD/IBICT), a national database linked to Postgraduate Programs. Composing the corpus of analysis, we worked with 25 (twenty-five) research papers (among theses and dissertations). The results of this study point to the complexity of the field of study about the interaction in pedagogical practices with textual productions made by students in the final years of elementary school. Even more so when they refer the research themes favored by the research community, namely: textual production and pedagogical practice; theoretical approaches to textual production; textual revision - rewrite.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Virgínia Maria de Morais, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - Brasil

Mestre e Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Membro do Grupo de Pesquisa/CNPq Universitas RIES e do CEES - Centro de Estudos em Educação Superior.Constribuição de autoria: autora.

Marília Costa Morosini, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e pós-doutorado no LILLAS/Universidade do Texas. Bolsista produtividade 1A do CNPq.É coordenadora de projeto CAPES PRINT com USA e UK. É professora aposentada do IFCH/UFRGS. Professora Titular da PUCRS. Contribuição de autoria: autora e revisora.

References

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. Brasília, DF: IBICT, [2023]. Base de dados que contém as teses e dissertações defendidas nas instituições brasileiras de ensino e pesquisa. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/. Acesso em: 24 abr. 2023.

CAVALCANTE, M. M.; CUSTÓDIO FILHO, V. Revisitando o estatuto do texto. Revista do GELNE, Piauí, v. 12, n. 2, 2010.

DIAS, Juliane Aparecida da Silva. Revisão e reescrita do texto escrito no ensino fundamental II: uma proposta de avaliação da produção textual em uma perspectiva dialógica. 2016. 110f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, 2016.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 71-91.

DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2013.

GOMES, Dâmares Saldanha Toscano de Souza. Políticas escolares para a produção textual nas diferentes áreas: currículo, gênero do discurso e Projeto Político-Pedagógico. 2018. 270f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.

KAUFMAN, Ana María; RODRÍGUEZ, María Helena. Escola, leitura e produção de textos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

KOCH, Ingedore Villaça. O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 1997.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2012.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MENEZES, Maria Aparecida Alves. Letramento e educação inclusiva: construindo práticas de leitura e escrita no ensino fundamental II. 2015. 119 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015.

MOROSINI, Marília; KOHLS-SANTOS, P.; BITTENCOURT, Z. Estado do Conhecimento: teoria e prática. Curitiba: CRV, 2021.

MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul./dez. 2014.

ROCHA, Flávia Cavalcante. O texto autobiográfico na sala de aula: uma proposta de ensino da produção escrita para alunos do 9° ano. 22016. 19f. – Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Letras, Fortaleza (CE), 2016.

SCHMAEDECKE, Mariane Inês. Práticas colaborativas de escrita e multiletramentos no 9º ano do Ensino Fundamental. 2019. 183 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2019.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

SOUZA, Janaína dos Santos. Produção textual na escola: contribuições da abordagem sociointeracionista para o 6° e 9° anos do ensino fundamental II. 2015. 116f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, 2015.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. (1934). A Construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2023-07-21

How to Cite

MORAIS, V. M. de; MOROSINI, M. C. State of knowledge on teacher interaction in text production in hybrid elementary school. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13183, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.13183. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13183. Acesso em: 21 nov. 2024.