Teaching literature using music in the context of portuguese as l2: an analysis of the musical composition of singer Cláudio Ismael
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13356Keywords:
didactics, music, pedagogic resourceAbstract
Literature is one of the areas that seem not being developed effectively in the process of teaching and learning in mozambican public schools. Many factors are contributing for such scenario, and amongst many some can be highlighted, as such: lack of interest or motivation for reading, mainly, in high education. As a way to overcome this problem, many didactic actions can be taken by teachers, such as the use of music, strategy highlighted in this work. This work had the objective to show the contribution of music as a pedagogic resource and source of learning Literature in High Schools. Bibliographic research was applied in this work, consisting on the reading of some literatures focusing on the contribution of music in teaching and learning process and analyzing song (text) composition of Claudio Ismael, mozambican musician, looking deeply on the theme of the text, the phonic and morphosyntatic structure. The study demonstrated the importance of using songs as a way of connecting students and literature in the classroom. Was concluded that the gap between classic language and the current world, trends are diminished with the use of music in Literature teaching and learning.
Keywords: didactics, music, pedagogic resource.
Downloads
References
BRÉSCIA, Mateus. Educação musical: bases psicológicas e acção preventiva. São Paulo: Átomo, 2003.
FERNANDES, Ramires Neto. Leitura e oralidade. Porto: Porto editora, 1998.
MATOS, Manuel Silva. 'Saudosa Maloca' vai à escola. Nossa História, v. 3, n. 32, 2006.
NASCIMENTO, Felitti Guilherme. Letras da música popular brasileira como recurso didáctico-metodológico alternativo para o ensino de física: Perspectivas atuais e sugestões para implementação em aulas do ensino médio. Monografia (Graduação em Física). Universidade Federal Fluminense. NITERÓI - RJ, 2012. Disponível em: http://www.ensinodefisica.net/Materiais/monografias/monogeisa.pdf. Acesso no dia 22/Setembro/2015.
OLIVEIRA, Silva; SOARES, José Sérgio Fonseca. A ciência cantada: um meio de popularização da ciência e um recurso de aprendizagem no processo educacional. Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica, 2008, Belo Horizonte. Anais electrónicos. Disponível em:http://www.senept.cefetmg.br/galerias/Arquivos_senept/anais/quarta_tema1/.pdf. Acesso no dia 22/Setembro/2015.
OLIVEIRA, Silva; SOARES, José Sérgio Fonseca. Júri químico: uma actividade lúdica para discutir conceitos químicos. Química Nova na Escola, n. 21, p. 18-24, 2005.
INDE/MINED. Plano Curricular do Ensino Básico. S /Edição, Moçambique, INDE/ MINED- Moçambique, 2003.
SANTOS, Tânia Mariza. O ensino da literatura brasileira. Brasil, IFECTP, Artigo científico. Disponível em: http://www.senept.cefetmg.br/galerias/Arquivos_senept/anais/quarta_tema1/.pdf. Acesso no dia 23/Setembro/2015.
SCHAFER, Raquel Goulart. A afinação do mundo. São Paulo: UNESP, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Antoninho Alfredo, Eusébio Félix
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.