Teaching literature using music in the context of portuguese as l2: an analysis of the musical composition of singer Cláudio Ismael

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13356

Keywords:

didactics, music, pedagogic resource

Abstract

Literature is one of the areas that seem not being developed effectively in the process of teaching and learning in mozambican public schools. Many factors are contributing for such scenario, and amongst many some can be highlighted, as such: lack of interest or motivation for reading, mainly, in high education. As a way to overcome this problem, many didactic actions can be taken by teachers, such as the use of music, strategy highlighted in this work. This work had the objective to show the contribution of music as a pedagogic resource and source of learning Literature in High Schools. Bibliographic research was applied in this work, consisting on the reading of some literatures focusing on the contribution of music in teaching and learning process and analyzing song (text) composition of Claudio Ismael, mozambican musician, looking deeply on the theme of the text, the phonic and morphosyntatic structure. The study demonstrated the importance of using songs as a way of connecting students and literature in the classroom. Was concluded that the gap between classic language and the current world, trends are diminished with the use of music in Literature teaching and learning.

Keywords: didactics, music, pedagogic resource.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antoninho Alfredo, Universidade Rovuma - Moçambique

Mestrando em Educação/ Ensino de Filosofia pela Universidade Licungo-Beira. Docente e Director do Curso de graduação em Filosofia pela Universidade Rovuma-Niassa. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Educação Contextualização no Ensino (NUPECE). Contribuição: Autor.

Eusébio Félix, Universidade Rovuma – Moçambique

Mestre em Educação e Ensino de Português. Docente no Departamento de Letras e Ciências Sociais, na Universidade Rovuma-Extensão de Niassa. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Educação Contextualização no Ensino (NUPECE). Contribuição: Autor.

References

BRÉSCIA, Mateus. Educação musical: bases psicológicas e acção preventiva. São Paulo: Átomo, 2003.

FERNANDES, Ramires Neto. Leitura e oralidade. Porto: Porto editora, 1998.

MATOS, Manuel Silva. 'Saudosa Maloca' vai à escola. Nossa História, v. 3, n. 32, 2006.

NASCIMENTO, Felitti Guilherme. Letras da música popular brasileira como recurso didáctico-metodológico alternativo para o ensino de física: Perspectivas atuais e sugestões para implementação em aulas do ensino médio. Monografia (Graduação em Física). Universidade Federal Fluminense. NITERÓI - RJ, 2012. Disponível em: http://www.ensinodefisica.net/Materiais/monografias/monogeisa.pdf. Acesso no dia 22/Setembro/2015.

OLIVEIRA, Silva; SOARES, José Sérgio Fonseca. A ciência cantada: um meio de popularização da ciência e um recurso de aprendizagem no processo educacional. Seminário Nacional de Educação Profissional e Tecnológica, 2008, Belo Horizonte. Anais electrónicos. Disponível em:http://www.senept.cefetmg.br/galerias/Arquivos_senept/anais/quarta_tema1/.pdf. Acesso no dia 22/Setembro/2015.

OLIVEIRA, Silva; SOARES, José Sérgio Fonseca. Júri químico: uma actividade lúdica para discutir conceitos químicos. Química Nova na Escola, n. 21, p. 18-24, 2005.

INDE/MINED. Plano Curricular do Ensino Básico. S /Edição, Moçambique, INDE/ MINED- Moçambique, 2003.

SANTOS, Tânia Mariza. O ensino da literatura brasileira. Brasil, IFECTP, Artigo científico. Disponível em: http://www.senept.cefetmg.br/galerias/Arquivos_senept/anais/quarta_tema1/.pdf. Acesso no dia 23/Setembro/2015.

SCHAFER, Raquel Goulart. A afinação do mundo. São Paulo: UNESP, 2001.

Published

2023-09-07

How to Cite

ALFREDO, A.; FÉLIX, E. Teaching literature using music in the context of portuguese as l2: an analysis of the musical composition of singer Cláudio Ismael. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13356, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.13356. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13356. Acesso em: 27 jul. 2024.