Perception of teachers, students, manager and the community on operating conditions and being a school board member

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13380

Keywords:

advice, school, operation

Abstract

The aim of this article is to analyze the perceptions of teachers, students, managers and the community about the working conditions and of being a member of the school council, in the Mozambican context. The study was carried out in one of the primary schools in the district of Lichinga, Province of Niassa - Mozambique. For that, we opted for qualitative research with bibliographic support. For data collection, the semi-structured interview technique was applied to representatives of teachers, the community, students, the President of the School Council and the School Director. Data were analyzed using the technique of content analysis. The study showed that there is, among the ators of education, knowledge about what a School Council is, although they lack knowledge about the conditions to be part of this body. It was also found that there are material conditions for the functioning of the School Council, but the lack of training for the members of this body constitutes one of the problems in the participatory management of the members of the School Council. Therefore, it is necessary to improve the material and training conditions to guarantee the full functioning of the School Councils.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuel Luís, Universidade Rovuma – Mocambique

 Mestrando em Avaliação Educacional, Universidade Rovuma – Extensão de Niassa. Licenciado em Ensino de Agro-pecuária pela Universidade Pedagógica, Delegação de Niassa. Contribuição de autor: Pesquisa de Campo, análise dos resultados e escrita do artigo.

Tordoval Naide Muria, Universidade Rovuma – Mocambique

Mestrando em Avaliação Educacional, Universidade Rovuma – Extensão de Niassa. Licenciado em Ensino de Português pela Universidade Pedagógica, Delegação de Niassa. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Educação e Contextualização no Ensino (NUPECE). Contribuição de autor: Pesquisa de Campo, análise dos resultados e escrita do artigo.

Agostinho Rosário Teimoso, Universidade Rovuma – Mocambique

Mestrando em Avaliação Educacional, Universidade Rovuma – Extensão de Niassa. Licenciado em Ensino de Química pela Universidade Pedagógica, Delegação de Niassa. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Educação e Contextualização no Ensino (NUPECE). Contribuição de autor: Pesquisa de Campo, análise dos resultados e escrita do artigo.

Almeida Meque Gomundanhe, Universidade Rovuma – Mocambique

Doutor em Inovação Educativa pela Universidade Católica de Moçambique-Faculdade de Educação e Comunicação. Docente dos cursos de graduação e pós-graduação na Universidade Rovuma-Extensão de Niassa, Departamento de Educação e Psicologia. Pesquisador do Núcleo de Pesquisa em Educação e Contextualização no Ensino (NUPECE) e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Popular e Cotidiano Escolar (GEPECE). Contribuição de autor: Pesquisa de Campo, análise dos resultados e escrita do artigo.

References

AMADO, João (cood.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. 3. ed. Portugal: Imprensa da Universidade de Coimbra. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares: conselhos escolares: uma estratégia de gestão democrática da educação pública / elaboração Genuíno Bordignon. Brasília: MEC, SEB, 2004.

CAVALCANTE, Marcelo Borges. A Escola com a participação da Gestão Democrática. 2009. Disponível a 9 de Dezembro de 2011 em http://www.psicodagogia.com.br/artigos/.

CURY, Carlos Roberto Janul. Os conselhos de Educação e a Gestão o Sistema. In Ferreira, Naura Syria Carapeto; Aguiar, Márcia Ângelo da Silva (orgs). Gestão de Educação. Impasses, Perspectiva e Compromisso. 2004.

DALBÉRIO, Maria Célia Borges. Gestão democrática e participação na escola pública popular. Revista Ibero-americana de Educacion. Editora: Organizacion de Estados Ibero-americanos. 2008.

DOURADO, Luiz Fernandes. Gestão Democrática de Educação e mecanismos de participação coletiva. In Debate: Retratos de escola. Boletim 12. Junho/Julho de 2005.

AUBERT,Brigitte. Cartilha Conselho de Escola. São Paulo, 2014

LUCE, Maria Beatriz; MEDEIROS, Isabel Letícia Pedroso de.Gestão Democrática Escolar. 2008. Disponível a 20 de 2010 em http://www.portalecucacao.com.br.pedagogia/artigos/2666/gestao. Democrática-escolar.

LUCK, Heloisa. Perspectivas da Gestão Escolar e Implicações quanto a Formação de seus Gestores, em Aberto. Brasília, v. 17, n. 72, p. 7-10, Fev./Jun. 2000.

MEDEIROS, Arilene; OLIVEIRA, Francisca de Fátima. Conselho Escolar: mecanismo de democratização ou burocratização?. Volume 12, nº1, Janeiro – Abril. 2008. Disponível a 15 de Maio de 2012 em http://www.unisinos.br/publicacoescientificas/images/stories.

MOÇAMBIQUE. Resolução nº 8/2005 - aprova os qualificadores dos directores e chefes de Secretarias das Escolas. Maputo. 2005.

MOÇAMBIQUE. Guião do Professor. Maputo. 2011.

MOÇAMBIQUE. Guião do Professor. Maputo. 2022.

MOÇAMBIQUE. Manual de Apoio ao Conselho de Escola. Maputo. 2005.

MOÇAMBIQUE. Manual de apoio ao Conselho da Escola. Maputo, 13 de Fevereiro 2015.

NHANICE, José Bambo. O papel do conselho de Escola na gestão democrática da Escola Básica: as lições das experiências das Escolas Primarias Completas “3 de Fevereiroˮ da Cidade de Maputo e “29 de Setembroˮ do Distrito de Marracuene. Dissertação apresentada em cumprimento dos requisitos parciais para a obtenção do grau de Mestre em administração e gestão da Educação. Maputo. Moçambique. 2013.

SOUZA, Ângelo Ricardo de. Conselho de Escola: funções, problemas e perspectivas na gestão escolar democrática. 2009. Revista Perspectiva, Florianópolis. DOI: 10.5007/2175- 95X.2009v27n1p273

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

QUIVY, Raymond; CAMPENHOUDT, Luc Van. Manual de Investigação em Ciências Sociais. Lisboa: gradiva, 1995.

Published

2023-10-16

How to Cite

LUÍS, M.; MURIA, T. N.; TEIMOSO, A. R.; GOMUNDANHE, A. M. Perception of teachers, students, manager and the community on operating conditions and being a school board member. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13380, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.13380. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13380. Acesso em: 21 nov. 2024.