Perception of teachers, students, manager and the community on operating conditions and being a school board member
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13380Keywords:
advice, school, operationAbstract
The aim of this article is to analyze the perceptions of teachers, students, managers and the community about the working conditions and of being a member of the school council, in the Mozambican context. The study was carried out in one of the primary schools in the district of Lichinga, Province of Niassa - Mozambique. For that, we opted for qualitative research with bibliographic support. For data collection, the semi-structured interview technique was applied to representatives of teachers, the community, students, the President of the School Council and the School Director. Data were analyzed using the technique of content analysis. The study showed that there is, among the ators of education, knowledge about what a School Council is, although they lack knowledge about the conditions to be part of this body. It was also found that there are material conditions for the functioning of the School Council, but the lack of training for the members of this body constitutes one of the problems in the participatory management of the members of the School Council. Therefore, it is necessary to improve the material and training conditions to guarantee the full functioning of the School Councils.
Downloads
References
AMADO, João (cood.). Manual de Investigação Qualitativa em Educação. 3. ed. Portugal: Imprensa da Universidade de Coimbra. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares: conselhos escolares: uma estratégia de gestão democrática da educação pública / elaboração Genuíno Bordignon. Brasília: MEC, SEB, 2004.
CAVALCANTE, Marcelo Borges. A Escola com a participação da Gestão Democrática. 2009. Disponível a 9 de Dezembro de 2011 em http://www.psicodagogia.com.br/artigos/.
CURY, Carlos Roberto Janul. Os conselhos de Educação e a Gestão o Sistema. In Ferreira, Naura Syria Carapeto; Aguiar, Márcia Ângelo da Silva (orgs). Gestão de Educação. Impasses, Perspectiva e Compromisso. 2004.
DALBÉRIO, Maria Célia Borges. Gestão democrática e participação na escola pública popular. Revista Ibero-americana de Educacion. Editora: Organizacion de Estados Ibero-americanos. 2008.
DOURADO, Luiz Fernandes. Gestão Democrática de Educação e mecanismos de participação coletiva. In Debate: Retratos de escola. Boletim 12. Junho/Julho de 2005.
AUBERT,Brigitte. Cartilha Conselho de Escola. São Paulo, 2014
LUCE, Maria Beatriz; MEDEIROS, Isabel Letícia Pedroso de.Gestão Democrática Escolar. 2008. Disponível a 20 de 2010 em http://www.portalecucacao.com.br.pedagogia/artigos/2666/gestao. Democrática-escolar.
LUCK, Heloisa. Perspectivas da Gestão Escolar e Implicações quanto a Formação de seus Gestores, em Aberto. Brasília, v. 17, n. 72, p. 7-10, Fev./Jun. 2000.
MEDEIROS, Arilene; OLIVEIRA, Francisca de Fátima. Conselho Escolar: mecanismo de democratização ou burocratização?. Volume 12, nº1, Janeiro – Abril. 2008. Disponível a 15 de Maio de 2012 em http://www.unisinos.br/publicacoescientificas/images/stories.
MOÇAMBIQUE. Resolução nº 8/2005 - aprova os qualificadores dos directores e chefes de Secretarias das Escolas. Maputo. 2005.
MOÇAMBIQUE. Guião do Professor. Maputo. 2011.
MOÇAMBIQUE. Guião do Professor. Maputo. 2022.
MOÇAMBIQUE. Manual de Apoio ao Conselho de Escola. Maputo. 2005.
MOÇAMBIQUE. Manual de apoio ao Conselho da Escola. Maputo, 13 de Fevereiro 2015.
NHANICE, José Bambo. O papel do conselho de Escola na gestão democrática da Escola Básica: as lições das experiências das Escolas Primarias Completas “3 de Fevereiroˮ da Cidade de Maputo e “29 de Setembroˮ do Distrito de Marracuene. Dissertação apresentada em cumprimento dos requisitos parciais para a obtenção do grau de Mestre em administração e gestão da Educação. Maputo. Moçambique. 2013.
SOUZA, Ângelo Ricardo de. Conselho de Escola: funções, problemas e perspectivas na gestão escolar democrática. 2009. Revista Perspectiva, Florianópolis. DOI: 10.5007/2175- 95X.2009v27n1p273
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
QUIVY, Raymond; CAMPENHOUDT, Luc Van. Manual de Investigação em Ciências Sociais. Lisboa: gradiva, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Manuel Luís, Tordoval Naide Muria, Agostinho Rosário Teimoso, Almeida Meque Gomundanhe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.