The rural school and the training of teachers in the perspective of the Rural Educators Training Program – FORMACAMPO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13391

Keywords:

rural education, public policies, teacher training

Abstract

This article aims to discuss the continuing education of teachers through the "Educators of the Countryside" Program, carried out between June and December 2021, with a focus on an analysis centered in the municipality of Laje, in the state of Bahia, Brazil. The methodology used was based on a qualitative approach and literature review, with references from authors such as Caldart (2009, 2020), Souza (2021), and Gatti (2010). The research results revealed that teacher training has proven to be one of the pathways to transform rural education, providing improvement and ensuring quality in the professional field. In this context, the FORMACAMPO program enabled university extension in several municipalities of Bahia, significantly contributing to the development and understanding of teachers regarding the Rural Education project, as well as promoting improvements in education quality. Emphasizing the importance of a vigilant eye on educational public policies, aiming for a training that points towards new paths and recognizes the distinction between countryside education and rural education. Based on the studies of the mentioned authors, the article advocates for differentiated educational policies that consider the specificities and particularities of teaching in rural areas.

 

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Author Biographies

Igor Tairone Ramos dos Santos, Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Bolsista FAPESB. Graduação em Relações Internacionais pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade-GEPEMDECC.

Josimário Marques dos Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - Brasil

Professor da Educação de jovens e adutos na escola Cleonice Barreto Andrade no município de Laje Bahia. Licenciado em Educação do Campo ciências Agrárias pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia e pós Graduado em Gestão de Educação no Campo.

Núbia Santana de Jesus, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - Brasil

Possui Graduação em Licenciatura Plena em Educação do Campo pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Graduação em Tecnologia em Gestão de Organizações e Movimentos Populares de Base.

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Published

2023-09-07

How to Cite

SANTOS, I. T. R. dos; SANTOS, J. M. dos; JESUS, N. S. de. The rural school and the training of teachers in the perspective of the Rural Educators Training Program – FORMACAMPO . Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13391, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.13391. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13391. Acesso em: 27 jul. 2024.