Threads: an emerging social media in education?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13396

Keywords:

threads, social media, education

Abstract

This article addresses the (potential) contributions of Threads in learning. Starting from the guiding question, “What educational experiences can be conducted using the social media platform Threads?”, this study aims to explore the potential of this social media platform in the formative process of teachers and students. To achieve this goal, a brief bibliographic study was methodologically conducted - mapping research on networks and social media (origin, characteristics, differences, their relationship with the past and present, and finally, their integration in education) - along with an exploratory research - investigating how Threads can contribute to the learning process. The results highlight the importance of this tool as an innovative and emergent formative resource in education, offering new possibilities to enhance the teaching and learning experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean Carlos da Silva Monteiro, Universidade Federal do Maranhão - Brasil

Mestre em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal do Maranhão. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Cultura e Comunicação Multimídia. Contribuição de autoria: autor.

References

CASTELLS, Manuel. A Galáxia Internet: reflexões sobre a Internet, negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 2012.

CHAVES, Eduardo. O computador na educação e informática. Rio de Janeiro: Educom, 2016.

GARTON, Laura; HAYTHORNTHWAITE, Caroline; WELLMAN, Barry. Studying Online Social Networks. Journal of Computer Mediated Communication, 2017.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência - o futuro do pensamento na era da informática. Editora 34: Rio de Janeiro, 2013.

MATTELART, Armand. História das Teorias da Comunicação. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

META. Site Oficial da Meta Platforms. 2023. Disponível em: <https://about.meta.com/br/>. Acesso em: 08 jul. 2023.

MONTEIRO, Jean. Dá um like, se inscreve no canal e compartilha o vídeo: a atuação de professores como booktubers no YouTube. HUMANIDADES & INOVAÇÃO, v. 7, p. 276-285, 2020.

MONTEIRO, Jean. What's Happening?: estudos com o Twitter na educação. ReTER - Revista Tecnologias Educacionais em Rede, v. 2, p. 01-15, 2021.

MUSSO, Pierre. A Filosofia da Rede. In: PARENTE, A. (Org). In: MUSSO, Pierre. Tramas da Rede: novas dimensões filosóficas, estéticas e políticas da comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2015.

PEREIRA, Alexandre.; COELHO, Fernando.; MONTEIRO, Jean. O Twitter no webjornalismo: os impactos da cibercultura e da mobilidade digital na narrativa jornalística. In: Anais do XXI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste - Intercom Nordeste: São Luís, 2019. 1-9 p.

RECUERO, Raquel. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2013.

SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

STATISTA. Número de inscrições no Threads em todo o mundo a partir de 10 de julho de 2023. 2023. Disponível em: <https://www.statista.com/statistics/1398663/global-threads-users/>. Acesso em: 07 jul. 2023.

Published

2023-09-07

How to Cite

MONTEIRO, J. C. da S. Threads: an emerging social media in education?. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13396, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.13396. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13396. Acesso em: 27 jul. 2024.