Mathematics education from the discipline fundamentals and trends of research in mathematics education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13451

Keywords:

mathematics education, historical route, concept

Abstract

This text was produced with the aim of demonstrating the first author's understanding of the concept of Mathematics Education (ME) built throughout the subject Fundamentals and Trends in Research in Mathematics Education. For this purpose, texts by authors such as Carvalho (1991), Carneiro (2000), Fiorentini and Lorenzato (2006), D´Ambrósio (2006), Resende; Moran (2022). This is a production of a qualitative nature in which the bibliographic review was used as a method. The text was guided from the following questions: what is Mathematics Education? What is its historical process and what are its contributions to research, teaching and learning mathematics? It is concluded that Mathematics Education can be understood as an area of research and teaching and knowledge of the social sciences that focuses on the process of teaching and learning mathematics. It is also concluded that in its historical process, it was influenced by renowned researchers, mathematicians and psychologists such as John Dewey and Félix Klein, concerned with the teaching of mathematics, in the early twentieth century and, especially after the Second World War. Here in Brazil, EM began to develop in the 1980s, with the Modern Mathematics Movement (MMM), Brazilian researchers who returned from European countries and the United States after their doctoral studies, the creation of groups of studies and research, organization of events, visits by international researchers in this area to our country, the creation of the Brazilian Society of Mathematics Education (SBEM) among other events.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josuelto Lopes dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - Brasil

Doutorando e mestre em Educação Científica e Formação de Professores pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Membro do grupo de estudo e pesquisa GDICEM. Professor da Educação Básica do município de Planaltino – BA.

Contribuição de autoria: autor.

References

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa em Educação Matemática. Proposições, vol. 4, n. 1, p. 18-23. São Paulo, 1993.

CARNEIRO, Vera Clotilde Garcia. Educação Matemática no Brasil: uma meta-investigação. Quadrante-Revista Teórica e de Investigação, Lisboa, v. 9, n. 1, p. 117-140, 2000.

SOUZA, Antonio Carlos Correra de; TEIXEIRA, Marcos Vieira; BALDINO, Roberto Ribeiro; CABRAL, Tânia Cristina Baptista Novas diretrizes para a Licenciatura em Matemática. Temas e Debates, Blumenau, Sociedade Brasileira de Educação Matemática, ano VII, n. 7, 1995, p. 41-66.

CARVALHO João Bosco Pitombeira de. O que é Educação Matemática? Temas e Debates, n. 3, p. 17-26, São Paulo, 1991.

D’AMBROSIO Ubiratan. Prefácio. In: BORBA, M. de C.; ARAÚJO, J. de L. Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p.9-21.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.

GUSMÃO, Tânia Cristina Rocha Silva; CAMPOS, Márcia Azevedo.; ALEXANDRE, José; ODETTI, H. S. GDICEM: trajetória de um grupo de estudo e sua contribuição para a Educação Matemática na Bahia. Com a Palavra, o Professor: Vitória da Conquista (BA), v.8, n.20, janeiro-abril / 2023

KILPATRICK, Jeremy. Fincando estacas: uma tentativa de demarcar a Educação Matemática como campo profissional e científico. Revista Zetetike, v. 4, n. 5, 1996, p. 99-119.

NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Cármen. Lúcia. Brancaglion. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. 2ª ed.; 3ª reimp. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017 – (Tendências em Educação Matemática).

PAIS. Luiz Carlos Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 4ª ed.; - Autêntica Editora, 2019 – (Tendências em Educação Matemática).

RESENDE, Veridiana; MORAN, Mariana. Didática da Matemática: entrevista com o Prof. Dr. Saddo Ag Almouloud. Educação Matemática em Revista. Brasília, v. 27, n. 77, p. 03-20, out./dez. 2022.

SANTANA. Eurivalda Ribeiro dos Santos; LANDO, Janice. Cássia. Disciplina: Fundamentos e Tendências da Pesquisa em Educação Matemática. UNIVERSIDADE ESTADUAL DO SUDOESTE DA BAHIA Programa de Pós-Graduação - Educação Científica e Formação de Professores –CRONOGRAMA DE CURSO – 2023/1.

Published

2023-10-16

How to Cite

SANTOS, J. L. dos. Mathematics education from the discipline fundamentals and trends of research in mathematics education . Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13451, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.13451. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13451. Acesso em: 18 may. 2024.