State acts and educational evaluation systems in the Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13452

Keywords:

symbolic materialism, policies in the Amazon, assessment systems

Abstract

The text reflects on Pierre Bourdieu's symbolic materialism as a way to understand the actions of the State, relating these actions to the evaluation policies adopted by the educational systems of the state of Amazonas, when considering its construction and its dilemmas in the face of globalization of education. The study in question has the character of a theoretical essay, as it aims to present arguments and ideas about the relationship between State acts and the analyzed evaluation systems, through the Critical Sociology approach. The dilemmas of evaluating education in the Amazon in the face of globalization are directly related to the policy models for evaluating educational systems adopted by the State and Municipal Departments of Education, in which public institutions assume the role of executors rather than protagonists and idealizers. of evaluation policies. Valuing the education of the peoples of the Amazon therefore involves the creation of evaluation and education policies that respect our social and cultural diversity and that prioritize our Amazonian identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ruth Araújo da Cunha, Universidade Federal do Amazonas - Brasil

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Pedagoga da Secretaria Municipal de Educação de Manaus. Membro do Grupo de Pesquisa em Sociologia Política da Educação (GRUPESPE). Bolsista FAPEAM.

Camila Ferreira da Silva, Universidade Federal do Amazonas - Brasil

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade Nova de Lisboa (UNL), com Pós-doutorado em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Docente na Universidade Federal do Amazonas. Líder do Grupo de Pesquisa em Sociologia Política da Educação (GRUPESPE/UFAM).

References

AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação: para uma sociologia das políticas avaliativas contemporâneas. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2005.

AFONSO, Almerindo Janela. Mudanças no Estado-avaliador: comparativismo internacional e teoria da modernização revisitada. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 53, p. 267-284, abr./jun. 2013. DOI: 10.1590/S1413-24782013000200002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/bBY4jtTrbmqnxmRcJrQkpqj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2023.

AMAR, Hernán Mariano. Pierre Bourdieu: por una sociología sobre el Estado y las políticas educativas. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 13, n. 1, p. 145-153, jan./abr. 2018. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.13i1.0008. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10868/6389. Acesso em: 20 ago. 2023.

BALL, Stephen; MAINARDES, Jefferson. Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

BARROSO, João. (2005). O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 725-751. DOI: 10.1590/S0101-73302005000300002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/TVLjsSNcwyChwwYkxtGX7YD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2023.

BOURDIEU, Pierre. Sobre o Estado: cursos no Collège de France (1989-92). Tradução: Rosa Freire d’ Aguiar. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

CASTRO, Maria Helena Guimarães. A consolidação da Política de Avaliação da Educação Básica no Brasil. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v.1, n.3, p. 271-296, set./dez. 2009. DOI: 10.22347/2175-2753v1i3.51. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/51/30. Acesso em: 20 ago. 2023.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: dilemas e conflitos institucionais e políticos. Avaliação, Campinas, v. 23, n. 1, p. 1-4, mar. 2018. DOI: 10.1590/S1414-40772018000100001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/WvxW5km57yJn8XFjTPJyYfk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2023.

FARIA, Carlos Aurélio Pimenta de. A política da avaliação de políticas públicas. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 20, n. 59, p. 97-109, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/dHQ6MVmWkGqbKQ6DrSP9shg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2023.

CENTRO DE POLÍTICAS PÚBLICAS E AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO (CAEd). Institucional/Sobre. Juiz de Fora/MG: Universidade Federal de Juiz de Fora, 2023. Disponível em: https://institucional.caeddigital.net/sobre.html. Acesso em: 22 mar. 2023.

LASCOUMES, Pierre; GALÈS, Patrick Le. A sociologia da ação pública. Maceió: EDUFAL, 2012.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2009.

OSÓRIO, Jaime. O estado no centro da mundialização: a sociedade civil e o tema do poder. 2. ed. Tradução: Fernando Correa Prado. São Paulo: Expressão Popular, 2019.

SILVA, Maria A. Intervenção e consentimento: a política educacional do Banco Mundial. Campinas: Autores Associados, 2002.

SILVA, Camila Ferreira da; SAMPAIO, Cecília Acácia da Silva; CUNHA, Thiago Felippe Paranatinga da. Do julgamento professoral às avaliações externas, que fazemos com as crianças e jovens na escola? Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 84, n. 1, p. 217-236, 2020. DOI: 10.35362/rie8413922. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/download/3922/4107/. Acesso em: 20 ago. 2023.

Published

2023-09-07

How to Cite

CUNHA, R. A. da; SILVA, C. F. da. State acts and educational evaluation systems in the Amazon. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13452, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.13452. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13452. Acesso em: 21 nov. 2024.