Conflict management in the classroom: the case of students in the 1st year of primary education, ISCED-Cabinda

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13454

Keywords:

management, conflict, classroom, student

Abstract

This article is developed under the title “Conflict management in the classroom: the case of students in the 1st year of primary education, ISCED-Cabinda. Definition of the subsequent scientific problem: How to contribute to the management of conflict in the classroom, in primary school students, ISCED-Cabinda? In order to contribute to the resolution of the defined scientific problem, the following hypothesis was formulated: With the mediation of dialogue, it is possible to contribute to the management of conflict in the classroom, through the students of the primary education course, ISCED-Cabinda. In its methodological parallel, with the purpose of verifying the hypothesis formulated, the general objective was recommended: Contribute to the management of conflict in the classroom, through the students of the primary education course ISCED-Cabinda. The methods applied, especially of an empirical nature, facilitated the verification of the formulated hypothesis, since, the results, it was clear that there are insufficiencies in relation to the active participation of the contents and the ethics and professional deontology for those who fell into this situation. With regard to the intentions of the investigation summarized in this article, the general objective is considered to have been achieved, in consideration of having been notorious.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jeremias Zau Kimbuca, Fernando Lembi Kimbuca e Maria Kilendo Zau Kimbo - Angola

Mestre em Metodologias de Ensino Superior, Licenciado em Pedagogia opção Gestão e Inspecção Escolar, ambos concluídos no Instituto Superior de Ciências da Educação em Cabinda. Formações profissionais: Técnicas de Elaboração de Artigos Científicos; Técnologia de informação e comunicação como recurso para docência e produção cientifica; Técnicas de Secretáriado e Atendimento ao Público.

Contribuição da autoria: coleta e análise dos dados, escrita do artigo.

References

CURY, C. J. (1997). O Conselho Nacional de Educação e a Gestão Democrática. Vozes: Rio de Janeiro.

FREIRE, P. (1996). Pedagogia da autonomia: sabes necessários à prática de educativa . São Paulo: Paz e Terra .

GOMES, C. A. (2009). Poder, autoridade e liderança institucional na escola e na sala de aula: perspectivas sociológicas clássicas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. Brasil : Rio de Janeiro.

JOVA, M. D., KIMBUCA, J. Z., & LEOPOLDO, A. C. (01 de Agosto de 2023). Concepção escolanovista de educação: realidade e prática efetiva nas escolas primarías de Cabinda de 2002 a 2021. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 02, e13, p. 16.

LIBÂNEO, J. C. (2001). Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa.

PANIAGUA, G. P. (2007). Educação infantil: resposta educativa à diversidade. Porto Alegre: Artmed.

PEREIRA, R. R. (2011). Relação família e escola: uma parceria que dá certo. Mundo Jovem: um jornal de ideias. Porto Alegre: Editora da UFRGS.

REITORIA DA UNIVERSIDADE 11 DE NOVEMBRO . (2014). Caderno de Informações Académicas. Angola/ Cabinda: Universidade 11 de Novembro.

SILVA, M. (2003). Percepção dos alunos sobre os conflitos e violência: Um estudo em escolas do 3.º ciclo nos Açores. Lisboa: Universidade Aberta.

TAMO, K. (2012). Introdução à Gestão das Organizações: Conceitos e Estudos de casos. Luanda: Capatê.

THOMAS, K. W. (1992). Conflict and conflict management. In M. D. DUNNETTE, & L. M. HOUGH, Handbook of industrial and organizational psychology. Los Angeles: University of California.

TORREGO, J. C. (2003). Mediação de conflitos em instituições educativas - manual para formação de mediadores. Porto: ASA.

VINYAMATA, E. (2005). Aprender a partir do conflito. Tradução: Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed. www.Priberam, P. D. (28 de 06 de 2008-2013). http://www.priberam.pt/dlpo/implica%C3%A7%C3%B5es. Obtido em 18 de 08 de 2019, de www.intervenção.pt

Published

2023-10-16

How to Cite

KIMBUCA, J. Z. Conflict management in the classroom: the case of students in the 1st year of primary education, ISCED-Cabinda. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13454, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.13454. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13454. Acesso em: 18 may. 2024.