Adults and gender in early childhood education in diary entries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13819

Keywords:

Binarism, Early Childhood Education, Gender

Abstract

This article looks at the influence of the binary gender division in society on the work of teachers in Early Childhood Education. It examines the expression of gender in children's play and attitudes, as well as the possible perpetuation of this binarism in teachers' practices. The concept of gender as a social construction is explored, distinguishing it from biological sex, and how sexuality and affectivity influence this equation. Using a qualitative approach, class diaries are analyzed from a period in which the author worked as a researcher and pedagogical coordinator in an Early Childhood Education school. Examples of pedagogical interventions to challenge gender stereotypes and promote inclusive education are discussed. The conclusion is that it is essential to question and redefine gender norms in education, seeking new pedagogies that allow the free expression of children's identities and the deconstruction of prejudices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Oliveira da Silva, Universidade Federal de Pelotas - Brasil

Professor da área da Educação Infantil no curso superior de Pedagogia da Universidade Federal de Pelotas, RS. Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Doutor e mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

References

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. O planejamento da pesquisa qualitativa: Teorias e abordagens. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 15 – 41.

FINCO, Daniela. Relações de gênero nas brincadeiras de meninos e meninas na educação infantil. Pro-Posições, Campinas (SP), v.14, n.3, set./dez. 2003. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643863>. Acesso em: 03 ago. 2023.

LOURO, Guacira. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.

SILVA, Marcelo Oliveira da; DORNELES JÚNIOR, Valmir, WAGNER, Régis. Visões sobre o gênero masculino na Educação Infantil: perspectivas sobre a atuação de homens. In: BORGES, Leonir (org.). Novas perspectivas para a formação de professores. Rio de Janeiro: Dictio Brasil, 2020, p. 15-49.

SARAIVA, Luiz Alex Silva. Além dos estigmas profissionais. In: FREITAS, Maria Ester; DANTAS, Marcelo. (orgs.). Diversidade sexual e trabalho. São Paulo: Cengage Learning, 2012, p. 149-168.

TEIXEIRA, Cíntia Maria; MAGNABOSCO, Maria Madalena. Gênero e diversidade: formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

ZABALZA, Miguel. Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2023-11-18

How to Cite

SILVA, M. O. da. Adults and gender in early childhood education in diary entries. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13819, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.13819. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13819. Acesso em: 18 may. 2024.