From the plague of Justinian to covid-19: a historical analysis of the impacts of pandemics on education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13821

Keywords:

Mental fatigue, Education, Pandemics

Abstract

Pandemics have been a terrible reality in history, responsible for transformations in the economic, social and educational spheres. That being said, we sought to discuss how different pandemics, such as the plague of Justinian, the black plague, smallpox in the 16th century, the Spanish flu and the most recent, Covid-19, have fostered transformations in the realities and educational contexts of each era. Due to its proximity to our social context, we focus on the Covid-19 pandemic, seeking to understand the social situation before its spread, marked by the expansion of psychological illnesses, resulting from a society tired of the hypervaluation of performance and personal income. Methodologically, based on bibliographical research, we established a dialogue with articles and books dealing with the subject. We concluded that education, as a process intrinsic to its reality, is very much affected by the changes generated by pandemics, while at the same time it is fundamental for dealing with them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Ithalo de Souza Costa, Faculdade de Educação de Crateús - Brasil

Graduando em Licenciatura em História pela Universidade Estadual do Ceará; UECE/FAEC. Experiência em atividades de monitoria na disciplina de Introdução aos Estudos Históricos. Bolsista em Iniciação Científica pela UECE.

Rafael Britto de Souza, Faculdade de Educação de Crateús - Brasil

Graduado em Psicologia (UNIFOR), Pedagogia (UECE) e Filosofia (UNINTER), Mestre em Psicologia (UFC) e Filosofia (UECE), com doutorado em Educação (UFC). Professor Adjunto da UECE-FAEC

References

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da educação e da pedagogia: geral e Brasil. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2012.

ARRUDA, Alessandra C. de Toledo et. al. Condição pós-COVID-19 ou COVID longa: guia de orientações e exercícios. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), 2023. E-book.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

BRIDI, Maria Aparecida et al. O trabalho remoto/home-office no contexto da pandemia COVID-19. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Grupo de Estudos Trabalho e Sociedade, 2020. Disponível em: https://www.eco.unicamp.br/remir/images/Artigos_2020/ARTIGO_REMIR.pdf.Acesso em: 02 ago. 2023.

CALEGARI, Ana Elisa Silva; DOTI, Marcelo Micke. A sociedade do cansaço no contexto brasileiro pós pandemia. Revista Interface Tecnológica, v. 19, n. 2, p. 476-488, 2022. Disponível em: https://revista.fatectq.edu.br /interfacetecnologica/article/view/1530. Acesso em: 10 jun. 2023.

ECO, Umberto. Idade Média: bárbaros, cristãos e mulçumanos. Editora Leya, 2010.

FALCON, Francisco; RODRIGUES, Antônio E. Os novos tempos: A cultura moderna se faz presente na Europa Ocidental. In. A formação do mundo moderno: a construção do ocidente dos séculos XIV ao XVIII. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006, p. 66-106.

FLICK, Uwe. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Penso Editora, 2013.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 20. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

FRANCO JR, Hilário. O feudalismo. 1. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.

FRANCO JR, Hilário; ANDRADE F., Ruy de Oliveira. O Império Bizantino. 2. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.

LE GOFF, Jacques. O século XII: nascimento dos intelectuais. In: Os intelectuais na Idade Média. 2. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2006, p. 29-90.

LISBOA, Armando de Melo. De América a Abya Yala: semiótica da descolonização. Revista Educação Pública, v. 23, n. 53, p. 501-531, 2014. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S2238-20972014000300004&script=sci_abstract&tlng=en. Acesso em: 22 set. 2023.

MACHADO, Regimar Carla et al. Pandemias e COVID-19 transformam o mundo: uma análise de contextos. Enfermagem Brasil, v. 20, n. 2, p. 255-279, 2021. Disponível em: https://convergenceseditorial.com.br/index.php/enfermagembrasil /article/view/4442. Acesso em: 10 jun. 2023.

MARCONDES, Danilo. Iniciação à história da filosofia: dos Pré-Socráticos a Wirttgenstein. 18. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

MATTOS, Lucas Feitosa. Peste negra e o fim da educação medieval. Medievalis, v. 9, n. 1, p. 1-11, 2020. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ medievalis/article/download/44316/23806. Acesso em: 14 jun. 2023.

NASCIMENTO, Sandra et al. Pandemia COVID 19 e Perturbação Mental: Breve Revisão da Literatura. Revista Portuguesa de Psiquiatria e Saúde Mental, v. 6, n. 2, p. 67-76, 2020. Disponível em: http://www.revistapsiquiatria.pt/index.php/ sppsm/article/view/146. Acesso em: 10 jun. 2023.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE (OPAS). Pandemia de COVID-19 desencadeia aumento de 25% na prevalência de ansiedade e depressão em países das Américas. Organização Pan-Americana da Saúde, 2022. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/2-3-2022-pandemia-covid-19-desencadeia-aumento-25-na-prevalencia-ansiedade-e-depressao-em Acesso em: 8 jul. 2023.

PALMA, Marcos Monte; HERCULANO, Villian Costa. A sociedade do cansaço de Byung-Chul-Han: E o existencialismo da digitalização nas redes sociais. Complexitas–Revista de Filosofia Temática, v. 6, n. 1, p. 11-23, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/complexitas/article/view/10133. Acesso em: 10 jun. 2023.

PRADO, Maria Ligia. A formação das nações latino-americanas. 11. ed. São Paulo: Atual Editora, 1994.

REIS FILHO, Daniel Aarão. A Revolução Russa 1917 – 1921. 4. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1989.

ROSÁRIO, Maria José A.; MELO, Clarice Nascimento de. A educação jesuítica no Brasil colônia. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 15, n. 61, p. 379-389, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ histedbr/article/view/8640534. Acesso em: 16 jun. 2023.

VIEIRA, M. A.; et. al. Saúde mental na escola. In: ESTANISLAU, Gustavo M.; BRESSAN, Rodrigo Affonseca (Org.). Saúde Mental na escola. 1. ed. Porte Alegre: Artmed, 2014, v. 1, p. 13-23.

Published

2023-11-18

How to Cite

COSTA, M. I. de S.; SOUZA, R. B. de. From the plague of Justinian to covid-19: a historical analysis of the impacts of pandemics on education . Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13821, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.13821. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13821. Acesso em: 18 may. 2024.