Environmental education in front of the Common National Curriculum Base: literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.13823

Keywords:

curriculum, national common core curriculum, critical environmental education

Abstract

The pandemics, climate problems and environmental disasters experienced more frequently in recent times have made humanity reflect on how we are dealing with the planet. As a result, Environmental Education (EE) has become a way of helping to transform people and future citizens. Thus, this research sought to map and analyze studies on EE in the context of the National Common Core Curriculum (BNCC) from the perspective of Critical EE. The literature was mapped using the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) between 2017 and 2022. Only two studies were selected according to the search criteria, which reveal the incipience of studies on Critical EE in the context of the BNCC. It was found that the selected literature points to the need to study EE in order to train more critical and reflective citizens, and that schools play a fundamental role in this change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaís Borges Moreira, Universidade Federal do Ceará - Brasil

Possui graduação em licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará (2017) e Pedagogia pela UNINTER (2022). Mestra e Doutoranda em Educação pela UFC, atua como bolsista CAPES, além de ser bolsista voluntária no PROPAG, ambos da instituição.

Contribuição de autoria: autora principal, desenvolveu 60% da pesquisa.

Wanderson Diogo Andrade da Silva, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e licenciado em Química pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE – Iguatu). Professor adjunto da Universidade Estadual do Ceará (UECE/FAFIDAM).

Contribuição de autoria: coorientador da pesquisa, desenvolveu 20% da pesquisa.

Raquel Crosara Maia Leite, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGE/UFSC). Professora do Programa de Pós-Graduação Acadêmico em Educação Brasileira (PPGE/UFC) e do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA/UFC). Líder do GEPENCI.

Contribuição de autoria: orientadora da pesquisa, desenvolveu 20% da pesquisa.

References

BARBOSA, Luciano Chagas. Políticas públicas de educação ambiental numa sociedade de risco: tendências e desafios no Brasil. In: IV ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM AMBIENTE E SOCIEDADE, Brasília, 2008. Anais [...]. Brasília, 2008. p. 1-21. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao11.pdf. Acesso em: 10 fev. 2022.

BRANCO, Emerson Pereira; ROYER, Marcia Regina; BRANCO, Alessandra Batista de Godoi. A abordagem da Educação Ambiental nos PCNs, nas DCNs e na BNCC. Nuances, Presidente Prudente, v. 29, n. 1, 2018. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/5526. Acesso em: 03 mar. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/historico. Acesso em: 05 ago. 2022.

DIGIOVANI, Juliane Knopik. Formação continuada em educação ambiental: propostas didáticas desenvolvidas no contexto de um curso remoto em tempos de covid-19. 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2022.

GUERRA, Antônio Fernando; ORSI, Raquel Fabiane Mafra. Tendências, abordagens e caminhos trilhados no processo de formação continuada em Educação Ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. esp., p. 28-45, 2008. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/3386. Acesso em: 22 ago. 2022.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Muito além da natureza: educação ambiental e reprodução social. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Souza de (org.). Pensamento complexo, dialética e educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2006. p. 72-103.

MORADILLO, Edilson Fortuna de; OKI, Maria da Conceição Marinho. Educação ambiental na universidade: construindo possibilidades. Química Nova, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 332-336, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/qn/a/MHFDXQd5G5MMsrSn9zQ4Zvc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 ago. 2022.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 3. ed. Ijuí: Editora da UNIJUI, 2016.

NEPOMUCENO, Aline Lima de Oliveira et al. O não lugar da formação ambiental na educação básica: reflexões à luz da BNCC e da BNC-formação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 37, e26552, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/99zmHxYDybJXnLK58myPZ8f/#. Acesso em: 15 ago. 2022.

OLIVEIRA, Lucas de; NEIMAN, Zysman. Educação Ambiental no âmbito escolar: análise do processo de elaboração e aprovação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), São Paulo, v. 15, n. 3, p. 36-52, 2020. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10474/7735. Acesso em: 19 mar. 2022.

GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental crítica. Identidades da educação ambiental brasileira. In: Layrargues, Philippe Pomier (org.). Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília, DF: Ministério do Meio Ambiente, p. 25-34, 2004. Disponível em: https://vilavelha.ifes.edu.br/images/stories/biblioteca/sala-verde-virtual/educacao-ambiental/identidades-da-educacao-ambiental-brasileira-livro.pdf#page=27. Acesso em: 18 set. 2022.

PEREIRA, Elienae Genésia Corrêa; FONTOURA, Helena Amaral; ROCQUE, Lucia Rodrigues. Educação ambiental e os documentos oficiais de ensino: encontros e desencontros. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v. 3, n. 3, 2013.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares; SANTOS, Camila Lima; PENELUC, Magno da Conceição. A Educação Ambiental na formação de professores de Química da UFBA. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 160-180, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/129/114. Acesso em: 9 ago. 2023.

ROTHER, Edna Terezinha. Revisão sistemática x revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 1-2, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/z7zZ4Z4GwYV6FR7S9FHTByr/. Acesso em: 20 set. 2022.

SANTOS, Boaventura de Sousa Santos. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020. Disponível em: https://www.abennacional.org.br/site/wp-content/uploads/2020/04/Livro_Boaventura.pdf. Acesso em: 8 ago. 2023.

SILVA, Dweison Nunes Souza; GOMES, Edvânia Torres Aguiar; SERNA, Aura González. Educação Ambiental no Novo Ensino Médio: o que há de ‘novo’?. Retratos da Escola, Brasília, v. 16, n. 34, p. 127-147, 2022. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1466. Acesso em: 10 nov. 2022.

SILVA, Wanderson Diogo Andrade da. Histórias de vida e desenvolvimento profissional docente de formadores na Licenciatura em Química: feitos, lutas e perspectivas no contexto das reformas educacionais. 2023. Tese (Doutorado em Educação) ─ Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/58311. Acesso em: 23 jun. 2023.

SILVA, Wanderson Diogo Andrade da; GOMES, Suzana dos Santos. As disputas pe

la formação de professores no contexto das reformas educacionais (1996-2019). Debates em Educação, Maceió, v. 15, n. 37, p. 1-21, 2013. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14877. Acesso em: 9 ago. 2023.

Published

2024-01-16

How to Cite

MOREIRA, T. B.; SILVA, W. D. A. da; LEITE, R. C. M. Environmental education in front of the Common National Curriculum Base: literature review. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e13823, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.13823. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13823. Acesso em: 21 nov. 2024.