Environmental education in front of the Common National Curriculum Base: literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v3.13823

Keywords:

curriculum, national common core curriculum, critical environmental education

Abstract

The pandemics, climate problems and environmental disasters experienced more frequently in recent times have made humanity reflect on how we are dealing with the planet. As a result, Environmental Education (EE) has become a way of helping to transform people and future citizens. Thus, this research sought to map and analyze studies on EE in the context of the National Common Core Curriculum (BNCC) from the perspective of Critical EE. The literature was mapped using the Journal Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) between 2017 and 2022. Only two studies were selected according to the search criteria, which reveal the incipience of studies on Critical EE in the context of the BNCC. It was found that the selected literature points to the need to study EE in order to train more critical and reflective citizens, and that schools play a fundamental role in this change.

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Author Biographies

Thaís Borges Moreira, Universidade Federal do Ceará - Brasil

Possui graduação em licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará (2017) e Pedagogia pela UNINTER (2022). Mestra e Doutoranda em Educação pela UFC, atua como bolsista CAPES, além de ser bolsista voluntária no PROPAG, ambos da instituição.

Contribuição de autoria: autora principal, desenvolveu 60% da pesquisa.

Wanderson Diogo Andrade da Silva, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e licenciado em Química pelo Instituto Federal do Ceará (IFCE – Iguatu). Professor adjunto da Universidade Estadual do Ceará (UECE/FAFIDAM).

Contribuição de autoria: coorientador da pesquisa, desenvolveu 20% da pesquisa.

Raquel Crosara Maia Leite, Universidade Estadual do Ceará - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (PPGE/UFSC). Professora do Programa de Pós-Graduação Acadêmico em Educação Brasileira (PPGE/UFC) e do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA/UFC). Líder do GEPENCI.

Contribuição de autoria: orientadora da pesquisa, desenvolveu 20% da pesquisa.

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Published

2024-01-16

How to Cite

MOREIRA, T. B.; SILVA, W. D. A. da; LEITE, R. C. M. Environmental education in front of the Common National Curriculum Base: literature review. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 3, p. e13823, 2024. DOI: 10.22481/redupa.v3.13823. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13823. Acesso em: 17 may. 2024.