Teaching and learning deaf students about the animals of the amazon region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13830

Keywords:

Deaf students, Science Teaching, Primary Education

Abstract

The subject of this research was the study of the characteristics and development of animals from the Amazon Region, based on the teaching of Science in the Multifunctional Resource Room, where Specialized Educational Assistance takes place, and in a non-formal space, the Bosque dos Papagaios Ecological Park, spaces aimed at a deaf student in the Early Years of Elementary School, in a municipal school in Boa Vista/Roraima. Methodological procedures included the use of a didactic sequence on the characteristics and development of wild animals in the Amazon region. This study is a qualitative, descriptive field study based on a documentary and literary review carried out with a deaf student in the third year of elementary school at a municipal school in Boa Vista/RR. The research sought to meet the objectives indicated, as well as contribute to the teaching and learning process of the deaf student in question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joanéia Oliveira Ribas, Universidade Estadual de Roraima - Brasil

Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Estadual de Roraima (UERR), Especialização em Educação Especial e Educação de Surdos (UFSM), Especialista em Mídia na Educação (UFRR); Graduação em Pedagogia (FALBE). Contribuição de autoria: Autora e pesquisadora. 

Sandra Kariny Saldanha de Oliveira, Universidade Estadual de Roraima - Brasil

Doutora em Biodiversidade e Conservação. Professora da Universidade Estadual de Roraima (UERR). Docente permanente do Mestrado em Ensino de Ciências. Tem experiência na área de Ensino de Ciências e biologia na perspectiva dos espaços não formais e da divulgação científica.

Contribuição de autoria: revisora.

References

BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Congresso Nacional-Casa Civil, 1996.

CAGLIARI, Luiz Carlos. A mediação do professor na alfabetização. In: CAGLIARI, Luiz Carlos; MASSINI-CAGLIARI, G. Diante das letras: a escrita na alfabetização. São Paulo: FAPESP, 1999.

CAZELLI, Sibele; COIMBRA, Carlos Aberto Quadros; VALENTE, Maria Esther. Educação no MAST: 30 anos de ações e pesquisas. In: VALENTE, M. E.; CAZELLI, S. (Org.). Educação e divulgação da ciência. Rio de Janeiro: Museu de Astronomia e Ciências Afins, (Coleção MAST - 30 anos de Pesquisa, v. 2), p. 144 - 179. 2015.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2013. (Biblioteca da educação. Série 1. Escola; v. 16).

COLL, César. Aprendizagem escolar e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 1998.

COSTA, Maria da Piedade Resende da. Educação Especial aspectos conceituais e emergentes. São Carlos: EDUFSCar, 2009.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNANBUCO, Marta Maria Castanho Almeida. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2018.

DOMINGOS, Maria Cristina da Silva. A inclusão do aluno surdo da Educação Infantil no Ensino Regular. Revista Virtual de Cultura Surda, Petrópolis, n. 14, set. 2014. Disponível em: https://editora-arara-azul.com.br/site/admin/ckfinder/userfiles/files/5%C2%BA%20Artigo%20para%20Revista%2014%20de%20autoria%20de%20MARIA%20CRISTINA%20DOMINGOS.pdf. Acesso em: 16 jul. 2023.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. 3. reimpr. São Paulo: Atlas, 2010.

GLAT, Rosana; BLANCO, Leila de Macedo Varela. Educação Especial no contexto de uma Educação Inclusiva. In: GLAT, Rosana (Org.). Educação Inclusiva: cultura e cotidiano escolar. 2. ed. Rio de Janeiro: 7 Letras Editora, 2009, p. 15 - 35.

GOMES, Eduardo Andrade; CATÃO, Vinicius; SOARES, Charley Pereira. Articulação do conhecimento em museus de Ciências na busca por incluir estudantes Surdos: analisando as possibilidades para se contemplar a diversidade em espaços não formais de educação. Experiências em Ensino de Ciências, Mato Grosso, v. 10, n. 1, p. 81-97, 2015. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/515. Acesso em: 15 jul. 2023.

GONZÁLEZ, José António Torres; FERNÁNDEZ, Antonio Hernández; CAMARGO, Claudia de Barros. Aspectos fundamentais da pesquisa científica. Asunción, Paraguay: Marben Editora & Gráfica, 2014.

HANAUER, Fernanda. Riscos e rabiscos: o desenho na educação infantil. Revista de Educação do Ideau, Rio Grande do Sul, v. 6, n. 13, p. 1-13, 2013. Disponível em: https://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/140_374.pdf. Acesso em: 14 jul. 2023.

LIMA, Helen Tatiane Santos. O papel do professor no contexto inclusivo: uma reflexão a partir da teoria de subjetividade. E-Revista Facitec, [S. l.], v. 4, n. 1, 2010. Disponível em: https://docplayer.com.br/19366513-O-papel-do-professor-no-contexto-inclusivo-uma-reflexao-a-partir-da-teoria-da-subjetividade.html. Acesso em: 14 jul. 2023.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 2001.

MUENCHEN, Cristiane; DELIZOICOV, Demétrio. Concepções sobre problematização na educação em Ciências. In: IX CONGRESSO INTERNACIONAL

SOBRE INVESTIGACIÓN EM DIDÁTICA DE LAS CIÊNCIAS, 2013, Girona. Anais [...] Espanha, Girona, 2013. p. 2.447-2.451. Disponível em: https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2013nExtra/edlc_a2013nExtrap2447.pdf.

Acesso em: 17 jul. 2023.

RECHICO BARBERENA, Cinara Franco. Espaços específicos e pedagógicos para a educação de alunos surdos: recorrências nos discursos da ANPED no período de 1990 a 2010. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 28, n. 53, p. 595-606, set./dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/18819. Acesso em: 13 jul. 2023.

SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. (Orgs.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 31-42.

STROBEL, Karin Lilian. As imagens do outro sobre a Cultura Surda. Florianópolis: Edição da UFSC, 2015.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes 2007.

WEISZ, Telma. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. São Paulo: Editora Ática, 2000.

Published

2023-11-11

How to Cite

RIBAS, J. O.; OLIVEIRA, S. K. S. de. Teaching and learning deaf students about the animals of the amazon region. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13830, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.13830. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13830. Acesso em: 18 may. 2024.