Modification of teachers' language habits by positive stimuli: an exploratory study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13840

Keywords:

School Environment, Positive Stimuli, Language Habits

Abstract

This article presents a study that investigated the modification of teachers' language habits through interventions with positive stimuli in an experiment adapted from the principles of behaviorism. The main objective was to explore the effectiveness of these interventions in transforming teachers' linguistic behaviors and their influence on the school environment and emotional health. Seven volunteer teachers from a municipal school in Fortaleza took part in the experiment. The study involved the development of sentences in which the use of the pronoun I was reinforced with positive stimuli. The results indicated the need to consider factors such as stress, depression and anxiety in the school context. It was suggested that interventions based on Cognitive-Behavioral Therapy be applied to promote teacher well-being and improve interpersonal relationships in the school environment.

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Author Biographies

Nathaly dos Santos Girão, Centro Universitário Estácio do Ceará - Brasil

Graduanda em Psicologia no Centro Universitário Estácio do Ceará. É estagiária de Psicologia no Hospital de Olhos Leiria de Andrade, atuando no atendimento ao público e da recepção.

Kélvia Canuto Martins de Albuquerque, Centro Universitário Estácio do Ceará - Brasil

Graduanda em Psicologia no Centro Universitário Estácio do Ceará. Graduada em Ciências Sociais e Especialista em Gestão de Projetos e Processos; é estagiária de psicologia na Prefeitura de Fortaleza atuando no Atendimento Educacional Especializado – AEE.

Lianna Silva Camelo, Centro Universitário Estácio do Ceará - Brasil

Mestre e Administração pela Unifor, Especialista em Saúde Mental pela Estácio, MBA em Gestão de Pessoas pela FGV, Psicóloga CRP 11/4469, formada na UFC. Docente do curso de Psicologia na Universidade Estácio do Ceará e psicóloga clínica e sócia do Espaço Versa.

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Published

2023-11-18

How to Cite

GIRÃO, N. dos S.; ALBUQUERQUE, K. C. M. de; CAMELO, L. S. Modification of teachers’ language habits by positive stimuli: an exploratory study. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13840, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.13840. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13840. Acesso em: 18 may. 2024.