Modification of teachers' language habits by positive stimuli: an exploratory study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/redupa.v2.13840

Keywords:

School Environment, Positive Stimuli, Language Habits

Abstract

This article presents a study that investigated the modification of teachers' language habits through interventions with positive stimuli in an experiment adapted from the principles of behaviorism. The main objective was to explore the effectiveness of these interventions in transforming teachers' linguistic behaviors and their influence on the school environment and emotional health. Seven volunteer teachers from a municipal school in Fortaleza took part in the experiment. The study involved the development of sentences in which the use of the pronoun I was reinforced with positive stimuli. The results indicated the need to consider factors such as stress, depression and anxiety in the school context. It was suggested that interventions based on Cognitive-Behavioral Therapy be applied to promote teacher well-being and improve interpersonal relationships in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathaly dos Santos Girão, Centro Universitário Estácio do Ceará - Brasil

Graduanda em Psicologia no Centro Universitário Estácio do Ceará. É estagiária de Psicologia no Hospital de Olhos Leiria de Andrade, atuando no atendimento ao público e da recepção.

Kélvia Canuto Martins de Albuquerque, Centro Universitário Estácio do Ceará - Brasil

Graduanda em Psicologia no Centro Universitário Estácio do Ceará. Graduada em Ciências Sociais e Especialista em Gestão de Projetos e Processos; é estagiária de psicologia na Prefeitura de Fortaleza atuando no Atendimento Educacional Especializado – AEE.

Lianna Silva Camelo, Centro Universitário Estácio do Ceará - Brasil

Mestre e Administração pela Unifor, Especialista em Saúde Mental pela Estácio, MBA em Gestão de Pessoas pela FGV, Psicóloga CRP 11/4469, formada na UFC. Docente do curso de Psicologia na Universidade Estácio do Ceará e psicóloga clínica e sócia do Espaço Versa.

References

ABACAR, Mussa; ROAZZI, Antonio; BUENO, José Maurício Haas. Estresse Ocupacional: percepções dos professores. Revista AMAzônica. Ano 10, Vol XIX, Número 1, Jan-Jun, 2017, Pág. 430-472. Disponível em: file:///C:/Users/kelvi/Downloads/Dialnet-EstresseOcupacional-6534654.pdf. Acesso em: 25 maio 2023.

ALMEIDA, Camila Marta de; FREIRE, Sofia. A Relação Entre as Emoções do Professor e a Autoeficácia Docente: uma revisão sistemática. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 19, n. 50, p. e11511, 2023. DOI: 10.22481/praxisedu.v19i50.11511. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/11511. Acesso em: 25 maio 2023.

ARANTES, Valéria Amorim. Afetividade e Cognição: Rompendo a Dicotomia na educação. Editora Mandruvá. [S.l.]: 2002. Disponível em: http://www.hottopos.com/videtur23/valeria.htm#_ftn1. Acesso em: 02 maio 2023.

BECK, Judith S. Terapia Cognitivo-Comportamental. Teoria e Prática. Artmed. 3. ed. Porto Alegre. 2022.

CORRÊA, Cinthia Andriota; VERLENGIA, Rozangela; RIBEIRO, Anna Gabriela Silva Vilela; CRISP, Alex Harley. Níveis de Estresse, Ansiedade, Depressão e Fatores Associados Durante a Pandemia de Covid-19 em Praticantes de Yoga. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, [S. l.], v. 25, p. 1–7, 2020. DOI: 10.12820/rbafs.25e0118. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14288. Acesso em: 16 maio 2023.

JAGER, Márcia Elisa; TORRES, Isadora Esteve; FREITAS, Laís Ismael; SANTOS, Samara Silva dos. Abordagem Cognitivo-Comportamental na Escola: possibilidades de intervenção. Aletheia, Canoas, v. 54, n. 1, p. 105-112, jun. 2021. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942021000100012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 28 maio 2023.

KNAPP, Paulo; BECK, Aaron T. Fundamentos, modelos conceituais, aplicações e pesquisa da terapia cognitiva. Brazilian Journal of Psychiatry. 54–64 [Internet]. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbp/a/HLpWbYk4bJHY39sfJfRJwtn#. Acesso em: 28 maio 2023.

MARTINS, Bianca Gonzalez; SILVA, Wanderson Roberto da; MAROCO, João; CAMPOS, Juliana Alvares Duarte Bonini. Escala de Depressão, Ansiedade e Estresse: propriedades psicométricas e prevalência das afetividades em universitários. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v.68(1), p.32-41, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/SZ4xmWDdkxwzPbSYJfdyV5c/?lang=pt. Acesso em: 14 maio 2023.

MATOS, Maria Amelia; TOMANARI, Gerson Yukio. A Análise do Comportamento no Laboratório Didático. Prática 16: O uso de pronomes na cultura brasileira. São Paulo: Manole. 2002. p. 226 – 237. Disponível em: https://skinnernaveia.files.wordpress.com/2018/01/matos-tomanari-2002-analise-do-comportamento-no-laboratorio-didatico.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.

MOREIRA, Márcio Borges; MEDEIROS, Carlos Augusto. Princípios Básicos de Análise do Comportamento. Artmed. 2. ed. São Paulo. 2019.

OLIVEIRA, Cynthia Bisinoto Evangelista de; ALVES, Paola Biasoli. Ensino Fundamental: Papel do Professor, Motivação e Estimulação no Contexto Escolar. Paidéia, 2005, 15(31), 227-238. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/sjpNBLngmQKQByhSppptj7G/?format=pdf. Acesso em: 1º maio 2023.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale. 2013.

SANTOS, Heliny Alves dos; PIMENTEL, Clarice Fernandes; SANTANA, Jessé Castelo Souza; CASTRO, Nathalia Carneiro Christino Viana de; OLIVEIRA, Franassis Barbosa de Escala de Depressão, Ansiedade e Estresse (DASS-21) na avaliação do estado emocional de estudantes de Fisioterapia na pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, v. 11, n. 16, e402111637978, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbp/a/HLpWbYk4bJHY39sfJfRJwtn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 maio 2023.

SILVA, Marinalva de Souza Teixeira; TORRES, Cláudia Regina de Oliveira Vaz. Alterações neuropsicológicas do estresse: contribuições da neuropsicologia. Revista Científica Novas Configurações Diálogos Plurais, Luziânia, v. 1, n.2, p. 67-80, 2020. Disponível em: http://www.dialogosplurais.periodikos.com.br/article/10.4322/2675-4177.2020.021/pdf/dialogosplurais-1-2-67.pdf. Acesso em: 20 maio 2023.

SILVA, Nelma Albino. A Importância da Afetividade na Relação Professor-Aluno. Brasil, 2013, 44 páginas. Monografia (Graduação em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. Acesso em: 14 maio 2023.

REIS, Eduardo J.F. Borges; ARAÚJO, Tânia Maria de; CARVALHO, Fernando Martins; BARBALHO, Leonardo; SILVA, Manuela Oliveira e. Docência e exaustão emocional. Educação & Sociedade, v. 27, n. 94, p. 229–253, jan. 2006. Disponível em https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100011. Acesso em: 20 maio 2023.

Published

2023-11-18

How to Cite

GIRÃO, N. dos S.; ALBUQUERQUE, K. C. M. de; CAMELO, L. S. Modification of teachers’ language habits by positive stimuli: an exploratory study. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e13840, 2023. DOI: 10.22481/redupa.v2.13840. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/13840. Acesso em: 21 nov. 2024.