Interview from the academic perspective: from data collection to technical-scientific publication
DOI:
https://doi.org/10.22481/redupa.v3.14869Keywords:
Interview, Data collect, Scientific productionAbstract
This text aims to discuss the elements of the interview as a technique for obtaining information in research and the structure for its publication as a technical-scientific production itself. Methodologically, it is a theoretical essay. The main contributions presented concern the careful analysis of the procedural elements (preparation, execution and analysis) for the development of academic-scientific interviews and the critical presentation of the structure for its presentation as a technical-scientific publication design. When considering the script for structuring an interview, it is clear that they can enable the methodological qualification of research by being used as an instrument for collecting information. Furthermore, proposing the structure for publishing interviews can strengthen the interview as a publication design, and have a positive impact on the improvement of technical-scientific production. Finally, the continuity of debates on systematization in research and publication contributes to progress in the qualification of knowledge.
Downloads
References
AMADO, João; FERREIRA, Sônia. A Entrevista na investigação em Educação. In: AMADO, João. Manual de Investigação Qualitativa em Educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017. p.207-234
DUARTE, Jorge. Entrevista em profundidade. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antônio. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas 1, 2005. p. 62-83
BARBOSA FILHO, Valter Cordeiro. Revisão sistemática com metanálise. Cenas Educacionais, v.7, p.e18349, 2024.
BONI, Valdete; QUARESMA, Silvia Jurema Leone. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese, v.3, p.68-80, 2005.
BOURDIEU, Pierre. A miséria do mundo. 3ª ed. Petrópolis: Vozes, 1999.
BRITTO JÚNIOR, Alvaro Francisco; FERES JÚNIOR, Nazir. A utilização da técnica da entrevista em trabalhos científicos. Evidência, v.7, p.237-250, 2011.
BROFMAN, Paulo Roberto. A importância das publicações científicas. Cogitare Enfermagem, n. 17, v.3, p.419-421, 2012.
FINLAYSON, Kenneth W.; DIXON, Annie. Qualitative meta-synthesis: a guide for the novice. Nurse Researcher, v.15, n.2, p.59-71, 2008.
FRASER, Márcia Tourinho Dantas; GONDIM, Sonia Maria. Da fala do outro ao texto negociado: discussões sobre entrevistas qualitativas. Cadernos de Psicologia e Educação - Paidéia, v.14, n.28, p.139-152, 2004.
GANONG, Lawrence H. Integrative reviews of nursing research. Research in nursing & health, v.10, n.1, p1-11,1987.
GEARHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
JELIN, Elizabeth. Los trabajos de la memoria. Madri: Siglo Veintiuno de España Editores, 2002
KÖCHE, José Carlos. Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e prática da pesquisa. 13 ed. Petrópolis: Vozes, 1997.
LIMA, Márcia. O uso da entrevista na pesquisa empírica. In: SESC. Métodos de pesquisa em Ciências Sociais: Bloco Qualitativo. São Paulo: SESC/CEBRAP, 2016.
LOURENÇO, Cintia de Azevedo. Automação em bibliotecas: análise da produção Biblioinfo (1986- 1994). In: WITTER, G. P. (org.). Produção científica. Campinas: Alínea, 1997.
MALUF, Marina. Ruídos da Memória. São Paulo: Siciliano, 1995.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18ª ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
MOREIRA, Deise Maíra Silveira; MUSSI, Ricardo Franklin De Freitas; CARDOSO, Berta Leni Costa. Questionário sobre valorização docente (Q-VD): elaboração e validação de um instrumento. Revista Tempos e Espaços em Educação, v.15, n.34, p.e17489, 2022.
MUNARO, Hector Luiz Rodrigues; MUNARO, Suziane de Almeida Pereira; SOUZA, Adriano Almeida. Utilização de bibliometria como método de revisão de literatura: conhecendo o ProKnow-C. Cenas Educacionais, v.7, p.e17037, 2024.
MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; MUSSI, Leila Maria Prates Teixeira; ASSUNÇÃO, Emerson Tadeu Cotrim; NUNES Claudio Pinto. Pesquisa Quantitativa e/ou Qualitativa: distanciamentos, aproximações e possibilidades. Revista Sustinere, v.7, n.2, p.414–430, 2019.
MUSSI, Ricardo Franklin de Freitas; FLORES, Fábio Fernandes; ALMEIDA, Claudio Bispo de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, v.17, n.48, p.60- 77, 2021.
OLIVEIRA, Sabrina Tacasse; BELEZE, Nathalia Martins; NASCIMENTO, Francielle Pereira; MORAES, Dirce Aparecida Foletto de. Vídeo como potencializador de autorias. Cenas Educacionais, v.6, n.e17032, 2023.
PASQUALI, Luiz. Psicometria. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v.43, n.esp., p.992-999, 2009.
PORTELLI, A. O que faz a história oral diferente. Projeto História, v.14, p.25-39, 1997.
RIBEIRO, Elisa Antônia. A perspectiva da entrevista na investigação qualitativa. Evidência: olhares e pesquisa em saberes educacionais, v.4, n.4, p.129-148, 2008.
RIBEIRO, Márcia Cristina Lacerda. Ética e integridade na pesquisa científica: A saúde da ciência. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v.18, p.e023136, 2023.
RICHARDSON, Roberto Jarry; PERES, José Augusto de Souza; Wanderley, José Carlos Vieira; Correia, Lindoya Martins: PERES, Maria de Holanda de Melo. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3ª ed. São Paulo: Atlas, 2011.
ROSA, Maria Virgínia de Figueiredo Pereira do Couto; ARNOLDI, Marlene Aparecida Gonzalez Colombo. A entrevista na pesquisa qualitativa: mecanismos para a validação dos resultados. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2006. p. 112
SANTOS, Alexandre de Jesus. Memória e ontologia do ser social: contribuições a uma teoria marxista da memória. 2021. 273 f. Tese (doutorado em Memória, Linguagem e Sociedade) – Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2021.
SAUNDERS, Mark N. K.; TOWNSEND, Keith. Choosing participants. In The SAGE Handbook of Qualitative Business and Management Research Methods: History and Traditions, 2018. p.480-492.
SILVA; Grazielle Roberta Freitas; MACÊDO, Kátia Nêyla de Freitas; REBOUÇAS; Cristiana Brasil de Almeida; SOUZA, Ângela Maria Alves e. Entrevista como técnica de pesquisa qualitativa. Online Brazilian Journal of Nursing, v.5, n.2, p.246-257, 2006.
SOARES, Sandro Vieira; PICOLLI, Icaro Roberto Azevedo; CASAGRANDE, Jacir Leonir. Pesquisa Bibliográfica, Pesquisa Bibliométrica, Artigo de Revisão e Ensaio Teórico em Administração e Contabilidade. Administração: Ensino e Pesquisa, v.19, n.2, p.1-19,2018.
SOARES, Maria do Carmo Silva. Reflexões e orientações sobre a produção de textos científicos. Revista Univap, v.17, n.30, p.81-99, 2011.
SOUSA, Fabiana P.; TIMMERMANN, Rafael S.; MOREIRA, Tatiane L. Podcast como ferramenta de ensino e aprendizagem: uma experiência em linguística. Cenas Educacionais, v.6, n. , e17027, 2023.
THOMPSON, Paul. A voz do passado: História Oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, v.14, n.41, p.165-190, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação em Páginas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.