CIENCIAS EN LA EDUCACIÓN DE LA PRIMERA INFANCIA: ¿QUÉ DICEN LA INVESTIGACIÓN Y LOS DOCUMENTOS OFICIALES?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.10093

Keywords:

Small children, Natural curiosity, Science for children

Abstract

Our conceptions of Science are acquired from the first years of basic education and reflect on the formation of an active and investigative citizen. Given this relevance, this article aims to present analyzes of research publications developed in the national/international scope and guiding documents on Science in Early Childhood Education that address the relevance of inserting young children into the scientific universe, from the perspective of Teaching Science by Investigation. The theoretical-methodological path included bibliographical documentary research. The literature has shown that, for over twenty years, researchers have already signaled the importance of presenting scientific concepts since the early years of basic education (FUMAGALLI, 1998; BIZZO, 1998; ROSA, 2001) and addressed the challenges and possibilities of the inclusion of young children in the universe of Sciences. It was possible to observe in the official documents of education in Brazil, aspects of the science curriculum for young children (BRASIL, 2010; BRASIL, 2012; BRASIL, 2017), even if indirectly. We realized that there are many possibilities to present scientific concepts in IE, highlighting that the child's questioning and curiosity about the world around them are fundamental factors for this introduction.

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Author Biographies

Andreia Cristina Freitas Barreto, Universidade do Estado da Bahia

Doutoranda em Educação-UFBA, Mestra em Educação em Ciências-UESC, Pedagoga-FAM.  Professora de Práticas Pedagógicas e Estágio Supervisionado no curso de Letras da Universidade do Estado da Bahia - Campus XVIII, Eunápolis-BA. Integrante do GEPEL -UFBA e GRUPAC-UESC. Professora da UNEB/Campus XVIII

Viviane Briccia, Universidade Estadual de Santa Cruz

Possui graduação em Física - Licenciatura pela Universidade de São Paulo (1998), mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (2003) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2012), com um estágio na Universidade de Valência (Espanha). Atualmente é professora Titular do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Santa Cruz, atuando na graduação, Pós-graduação em Educação e Coordenadora do Colegiado do Curso de Pedagogia.

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Published

2021-12-31

How to Cite

Barreto, A. C. F., & Briccia, V. (2021). CIENCIAS EN LA EDUCACIÓN DE LA PRIMERA INFANCIA: ¿QUÉ DICEN LA INVESTIGACIÓN Y LOS DOCUMENTOS OFICIALES?. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(6), 1-18. https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.10093

Issue

Section

Artigos