BAÚ BRINCANTE NA ESCOLA DO CAMPO: UMA PESQUISA-AÇÃO SOBRE O BRINCAR LIVRE EM ESCOLA CAMPESINA NO MUNICÍPIO DE ILHÉUS, BAHIA
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.10129Keywords:
Play free, Action research, Early childhood education in the countryside, Playful cultureAbstract
This article presents the data produced in the first stage of an action research carried out in a rural school, in the municipal network of Ilhéus, on free play in the Early Childhood Education segment. As such, it is an integral part of a larger project developed by the Research Group on Education, Didactics and Playfulness (GEPEL), linked to the Postgraduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of Bahia (UFBA), entitled Baú Brincante. This research is configured as an inter-institutional project, under development, carried out by GEPEL. A study that emerged from the cooperation between the PPGE/UFBA and the Experice research group at the Paris XIII University, Sorbonne, based on the Boite a Jouer project, coordinated by Professor Gilles Brougère. To develop the research on screen, the principles of qualitative research and existential action research were observed. The data production devices used were participant observation, photographic and videographic records and a portfolio of documents provided by the school. For the diagnostic stage, highlighted in this article, the context of Early Childhood Education in a peasant school - Escola Municipal Sérgio Carneiro - and the work developed during the pandemic period will be demonstrated. As an intervention, in the context of action research, a posteriori, there is the construction of a new trunk (space in which unstructured materials will be made available to the children of the referred school) built with specific elements of this peasant culture, with strong indigenous influence for search sequence.Downloads
References
BARBIER, R. A pesquisa-ação. Brasília: Líber, 2004.
BARBOSA, C.; FORTUNA.T. O brincar livre na sala de aula de Educação Infantil: concepções de alunas formandas da Licenciatura em Pedagogia. Aprender – Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação. Ano IX, Nº 15 jul/dez, 2015.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. 2011. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/presidencia/noticias/noticia_visualiza.php?id_noticia=2222&id_pagina=1. Acesso em: 18 set. 2021.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística IBGE. Panorama. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/ilheus. Acesso em: 10 jul. 2021.
__________. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: 2017.
BROUGÈRE, G. Jogo e Educação. Porto Alegre; Artes Médicas, 1998.
BROUGÈRE, G. A criança e a cultura lúdica. In: KISHIMOTO, T. (org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.
BROUGÈRE, G. Brinquedo e Companhia. São Paulo: Cortez, 2004.
BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2008.
CAMPOS, M. M. Por que é importante ouvir a criança? A participação das crianças pequenas na pesquisa científica. In: CRUZ, S. H. V. (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008, p. 35-42.
D´ÁVILA, C.; CARDOSO, M. C.; XAVIER, A. A. S. O Brincar Livre na Escola de Ensino Fundamental e Formação de Professores. In.: D´ÁVILA, C.; FORTUNA, T. R. Ludicidade, Cultura Lúdica e Formação de Professores. Curitiba: CRV, 2018, p. 93-112.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOODE, W. J.; HATT, P. K. Métodos em pesquisa social. São Paulo: Nacional, 1977.
KISHMOTO, T. M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 14 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
SODRÉ, L. G. P. Criança: a determinação histórica de um cidadão excluído. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 11, n. 17, p. 65-72, jan. /jun., 2002.
SODRÉ, L. G. P. A participação das crianças de movimentos sociais em projetos educacionais: um estudo de caso. In: VASCONCELLOS, V. M. R. D. ; SARMENTO, M. J. Infância (in) visível. São Paulo: Junqueira & Marin, 2007, p. 129-148.
VASCONCELLOS, V. M. R. de; SARMENTO, M. J. Infância (in) visível. São Paulo: Junqueira& Marin, 2007.
VIGOTSKY, L. S. O Desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VIGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.