CHILDREN IN THE “REINO GRANDE DO SUL”: GENDER SCRIPTS IN LITERATURE FOR CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10149

Keywords:

Childhoods, Gender scripts, Literature for children, Gaucho culture

Abstract

In this work we carry out a narrative analysis of the books of the “Reino Grande do Sul” collection, a reinterpretation of the children's classics for the context of the gaucho culture. Supported by Gender Studies and Cultural Studies in a post-structuralist perspective, we problematize the constitution and representation of femininities and masculinities of and of the protagonists. Through the analyses, which focused both on the elements and on the structure of the stories, we realized how the genre scripts are inserted in the narratives, reinforcing aspects that, despite being present in the fictional plots, are directly related to our reality. Both classic tales and tales adapted to the gaucho culture are, for the most part, guided by a notion of male superiority, extolling the profile of an adventurous, world-opening and salvationist masculinity, while women continue to be seen as submissive to marriage, responsible for the home and family caregiver.

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Author Biographies

Cristiano Rosa, UFRGS

Doutorando e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Licenciado em Letras pela Universidade FEEVALE. Professor da Rede Municipal de Ensino de Igrejinha, Rio Grande do Sul.

Jane Felipe, UFRGS

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora titular da Faculdade de Educação da UFRGS. Integrante do GEERGE - Grupo de Estudos de Educação e Relações de Gênero e do GEIN - Grupo de Estudos em Educação Infantil e Infâncias.

Vanessa Costa, UFRGS

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Licenciada em Pedagogia pela UFRGS. Professora de Educação Infantil da rede privada de ensino de Porto Alegre, Rio Grande do Sul.

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Published

2022-03-31

How to Cite

Rosa, C., Felipe, J., & Costa, V. (2022). CHILDREN IN THE “REINO GRANDE DO SUL”: GENDER SCRIPTS IN LITERATURE FOR CHILDREN. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(7), 1-23. https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10149

Issue

Section

Artigos