STEAM MAKER ACTIVITY: RESEARCHING CONTRIBUTIONS OF EXTRACURRICULAR PRACTICES AT IFBA CAMPUS SEABRA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10184

Keywords:

Science teaching, STEAM, Maker, Extracurricular practices

Abstract

STEAM education – an acronym for Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics – contemplates the sciences in an interdisciplinary and contextualized way. This is an approach that has gradually been implemented in basic education with the ability to help students understand the real meanings of their learning by developing skills, creativity and specific knowledge, making them free to learn. With the same perspective, comes the Maker movement, known as the “Do it yourself”, which gives the opportunity to experiment, to do and to test. It seeks to attribute meanings to knowledge, bringing the student closer to practical activities for the creation of some instrument or prototype. In this context, this article analyzes the initiatives of the STEAM Maker Education Laboratory (LESTEAMM) exposing the results obtained and discussing their contributions to the teaching-learning process. It was evident that the project promoted extracurricular practices within STEAM Maker stimulated curiosity, reading and new perspectives for the way to acquire scientific knowledge. By bringing practical students who explore science and technology in an applied way, they have developed the critical sense and skills for a better use of technological tools, contextualizing learning based on practical experiences and collective discussions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaelle da Silva Souza, IFBA

Doutora em Ensino, Filosofia e Histórias das Ciências. Departamento de Física; Instituto Federal da Bahia campus Salvador.

Joelson Novaes Sá Teles, Instituto Federal da Bahia

Curso técnico integrado em Meio Ambiente. Instituto Federal da Bahia campus Seabra

Laura de Araújo Rodrigues, Instituto Federal da Bahia

Curso técnico integrado em Informática. Instituto Federal da Bahia campus Seabra

References

ADALBERTO, Edeli Machado Luglio. Movimento makers e a aprendizagem criativa no ensino da matemática no fundamental I. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (ENEM), XII, 2016. São Paulo, SP. Anais [...] v. 12, São Paulo, SP: Universidade Cruzeiro do Sul, 2016. p. 1-8.

CONFEDERAÇÃO NACIONAL DA INDÚSTRIA. Educação STEAM insumos para a construção de uma agenda para o Brasil. Brasília: CNI, 2021. Disponível em: https://static.portaldaindustria.com.br/media/filer_public/50/78/5078a52e-c7f9-4bdb-815f-7282862670ff/educacao_steam.pdf. Acesso em: 19 de janeiro de 2022.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

LOPES, Lucas O.; OLIVEIRA, Paula R. P.; SANTOS, Karoline F. dos; POMARI, Elisa; THULER, Diego. O “Maker” na Escola: uma Reflexão sobre Tecnologia, Criatividade e Responsabilidade Social. In: CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO (CTRL+E), 4. , 2019, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 367-376.

LOPES, Rosemeire Santos de Deus. Contribuições das artes para o desenvolvimento infantil na perspectiva escolar. Revista Primeira Evolução, São Paulo, v. 1, n. 23, p. 61–64, 2021. Disponível em: https://primeiraevolucao.com.br/index.php/R1E/article/view/168. Acesso em: 17 mar. 2022.

LOPES, Thiago Beirigo; CANGUSSU, Everton Soares; HARDOIM, Edna Lopes; GUARIM NETO, Germano. Atividades de campo e STEAM: possíveis interações na construção de conhecimento em visita ao Parque Mãe Bonifácia em Cuiabá-MT. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 5, n. 2, p. 304-323, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.26571/2318-6674.a2017.v5.n2.p304-323.i5739. Acesso em: 18 mar. 2022.

LORENZIN, Mariana Peão. Sistemas de Atividade e STEAM: possíveis diálogos na construção de um currículo globalizador para o ensino médio. CHOICES - Cultural Historicity Out-of-school Innovations for Communication and Education in Science. 25 de abril de 2016. Disponível em: http://sites.usp.br/choices/sistemas-de-atividade-e-steam-possiveis-dialogos-na-construcao-de-um-curriculo-globalizador-para-o-ensino-medio. Acesso em: 25 fevereiro 2022.

MACHADO, Eduardo da Silva; GIROTTO JÚNIOR, Gildo. Interdisciplinaridade na investigação dos princípios do STEM/STEAM education: definições, perspectivas, possibilidades e contribuições para o ensino de química. Scientia Naturalis, Rio Branco, v. 1, n. 2, p. 43-57, 2019. Disponível em: https://revistas.ufac.br/index.php/SciNat/article/view/2492. Acesso em: 19 mar. 2022.

MILNE, Andrew; RIECKE, Bernhard; ANTLE, Alissa. Exploring Maker Practice: Common Attitudes, Habits and Skills from Vancouver’s Maker Community. Studies, v. 19, n. 21, p. 23, 2014. Disponível em: https://www.mishmashmakers.com/wp-content/uploads/2018/11/annett_tochi_2019.pdf. Acesso em 08 fev. 2022.

NEVES, Heloísa. O Movimento Maker e a Educação: Como Fab Labs e Makerspaces podem contribuir com o aprender. Fundação Telefônica, 01 de out. 2015. Disponível em: https://fundacaotelefonicavivo.org.br/noticias/o-movimento-maker-e-a-educacao-como-fab-labs-e-makerspaces-podem-contribuir-com-o-aprender/#:~:text=01.10.2015. Acesso em: 17 de jan. de 2022.

PARK, Namje; KO, Yeonghae. Computer education’s teaching-learning methods using educational programming language based on STEAM education. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON NETWORK AND PARALLEL COMPUTING (IFIP). 9., 2012, Gwangju, Korea, September 6-8, 2012. Proceedings [...] Springer, Berlin, Heidelberg, 2012. p. 320-327.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico, 2. ed., Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

ROBERTO, Gisele Rodrigues Durigan; ROYER, Marcia Regina; ZANATTA, Shalimar Calegari; CARVALHO, Hercilia Alves Pereira de. O uso da educação steam para promover a aprendizagem matemática e conscientização ambiental. Revista Valore, Volta Redonda, n. 6 (edição especial), p. 746-760, 2021. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/846. Acesso em: 20 mar. 2022.

RAABE, André; GOMES, Eduardo Borges. Maker: uma nova abordagem para tecnologia na educação. Revista Tecnologias na Educação, v. 26, n. 26, p. 6-20, 2018. Disponível em: https://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2018/09/Art1-vol.26-EdicaoTematicaVIII-Setembro2018.pdf. Acesso em: 20 mar. 2022.

SANTOS, Kátia Silva. Políticas públicas educacionais no Brasil: tecendo fios. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 25., 2011. CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO (ANPAE), 2., 2011. Anais [...] v. 25/2, São Paulo, SP. 2011. p. 1-13.

SILVA, Rodrigo Barbosa e. Para além do movimento maker: Um contraste de diferentes tendências em espaços de construção digital na Educação. 2017. 240 f. Tese (Doutorado em Tecnologia e Sociedade) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2017.

SOSTER, Tatiana Sansone. Revelando as essências da Educação Maker: percepções das teorias e das práticas. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, v. 7, n. 2, p. 189-193, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20396/tsc.v7i2.14864. Acesso em: 19 mar. 2022.

SOUZA, Vanessa Faria de. Movimento Maker com Robótica de Baixo Custo: Um Estudo sobre o Ensino de Ciências no IFRS. In: ENCONTRO NACIONAL DE COMPUTAÇÃO DOS INSTITUTOS FEDERAIS (ENCOMPIF), 8., 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 104-111.

STURMER, Carlos Rogerio; MAURICIO, Claudio Roberto Marquetto. Cultura maker: como sua aplicação na educação pode criar um ambiente inovador de aprendizagem. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n. 8, p. 77070-77088, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv7n8-091. Acesso em: 19 mar. 2022.

VILAÇA, Márcio Luiz Corrêa; ARAUJO, Elaine Vasquez Ferreira de (org.). Tecnologia, Sociedade e Educação na Era Digital. Duque de Caxias, RJ: Unigranrio, 2016.

WATSON, Andrew D.; WATSON, Gregory H. Transitioning STEM to STEAM: Reformation of Engineering Education. Journal for Quality and Participation, v. 36, n. 3, p. 1-4, 2013. Disponível em: https://asq.org/quality-resources/articles/bonus-article-transitioning-stem-to-steam-reformation-of-engineering-education?id=f71f8226f1674b5ca44d303fabc0e431. Acesso em: 20 mar. 2022.

YAKMAN, Georgete. STEAM Education: an overview of creating a model of integrative education, 2008. Disponível em: https://www.iteea.org/File.aspx?id=86752&v=75ab076a. Acesso em: 17 de jan. de 2022.

Published

2022-03-31

How to Cite

Souza, R. da S., Teles, . J. N. S., & Rodrigues, L. de A. . (2022). STEAM MAKER ACTIVITY: RESEARCHING CONTRIBUTIONS OF EXTRACURRICULAR PRACTICES AT IFBA CAMPUS SEABRA. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(7), 1-23. https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10184

Issue

Section

Dossiê Temático