TEAS AND INFUSION IN CHEMISTRY TEACHING: A THEMATIC WORKSHOP FOR TEACHING ORGANIC FUNCTIONS
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10246Keywords:
Thematic workshop, Teas and infusions, Contextualization, Experimentation, Popular knowledgeAbstract
Chemistry teaching has often been far from the reality of students, because there is no connection between the student's experience and the contents in classroom. In this context, we can see that there are several themes that could be worked on in school environment; among them, we can highlight teas and infusions with medicinal plants, which popular knowledge about their use is something known by humanity since ancient times. This work presents the results of the development of a thematic workshop, with an experimental nature, with a contextualized approach and appreciation of popular knowledge, on the topic of teas and infusions, for teaching the concepts of organic functions. The research, of a qualitative character, had its data obtained using semi-structured questionnaire and participatory observation and analyzed through discursive textual analysis. The results indicated that students improved their knowledge on the subject and demonstrated that they understood the organic functions present in teas/infusions, pointing towards learning and interest stimulation by the experimental activity, indicating effective possibilities of contextualization and promotion of relevant discussions in the teaching of organic functions through the thematic workshop on teas and infusions.
Downloads
References
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari K. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Editora Portugal, 1994.
BORGES, Antônio Tarciso. Novos Rumos Para o Laboratório Escolar de Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 19, n. 3: p. 291-313, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.5007/%25x. Acesso em: 20 fev. 2022.
BRAIBANTE, Mara Elisa F.; SILVA, Denise da; BRAIBANTE, Hugo T. S.; PAZINATO, Mauricius S. A Química dos Chás. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 36, n.3, p. 168-175, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5935/0104-8899.20140019. Acesso em: 12 jan. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais- Ensino Médio: Bases Legais. Brasília: Semtec, 1999.
BROWN, Theodore; LEMAY, H. Eugene; BURSTEN, Bruce E. Química: a ciência central. 9 ed. São Paulo: Pearson, 2005.
CHASSOT, Attico. Para Que(m) é Útil o Ensino?. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2014.
FERNANDES, Simone Aparecida et al. Conceitos, Procedimentos e Atitudes no Ensino de Ciências: avaliando uma aula sobre fungos no Ensino Fundamental. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, v. 1, n. 1, p. 69-82, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22481/reed.v1i1.7223. Acesso em: 28 mar. 2022.
GIANI, Kellen. A Experimentação no Ensino de Ciências: Possibilidades e limites na busca de uma aprendizagem significativa. Brasília, 2010. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GILBERT, Benjamin; FERREIRA, José Luiz P.; ALVES, Lucio Ferreira. Monografias de Plantas Medicinais Brasileiras e Aclimatadas. 1 ed. Curitiba: Sépia, 2005.
GIORDAN, Marcelo. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 10, p. 43-49, 1999. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc10/pesquisa.pdf. Acesso em: 20 mar. 2022.
GODOY, Arilda S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. RAE-Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, 1995. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004. Acesso em: 15 fev. 2022.
GUIMARÃES, Cleidson Carneiro. Experimentação no Ensino de Química: Caminhos e Descaminhos Rumo a Aprendizagem Significativa. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 31, n. 3: p.198-202, 2009. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_3/08-RSA-4107.pdf. Acesso em: 12 fev. 2022.
KOVALSKY, Mara L.; OBARA, Ana T.; FIGUEIREDO, Marcia C. Diálogo dos saberes: o conhecimento cientifico e popular das plantas medicinais na escola. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas, SP. Atas [...]. Rio de Janeiro: Abrapec, 2011. n.p.
LEITE, Maycon Batista; SOARES, Márlon Herbert Flora B. Contextualização: para além das narrativas sistêmicas a favor da interdisciplinaridade. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 26, n. 2, p. 56-75, 2021. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/2347. Acesso em: 02 mar. 2022.
LÔBO, Soraia Freaza. O trabalho experimental no ensino de química. Química Nova, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 430-434, 2012. Disponível em: http://quimicanova.sbq.org.br/detalhe_artigo.asp?id=3743. Acesso em: 19 fev. 2022.
LOYOLA, Cristiana Oliveira de B.; SILVA, Fernando César. Plantas Medicinais: uma oficina temática para o ensino de grupos funcionais. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 59-67, 2017. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc39_1/10-RSA-125-15.pdf. Acesso em: 15 fev. 2022.
MARCONDES, Maria Eunice R. Proposições metodológias para o ensino de Química: oficinas temáticas para a aprendizagem da ciência e o desenvolvimento da cidadania. Revista Em Extensão, v. 7, n. 1, 2008. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/20391. Acesso em: 20 mar. 2022.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Campinas, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009. Acesso em: 20 mar. 2022.
PAZINATO, Maurícius S.; BRAIBANTE, Hugo T. S.; BRAIBANTE, Mara E. F.; TREVISAN, Marcele C.; SILVA, Giovanna S. Uma abordagem diferenciada para o ensino de funções orgânicas através da Temática Medicamentos. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 21-25, 2012. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc34_1/05-EA-43-11.pdf. Acesso em: 02 mar. 2022.
PAZINATO, Maurícius S.; BRAIBANTE, Mara Elisa F. Oficina temática composição química dos alimentos: uma possibilidade para o ensino de química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 36, n. 4, p. 289-296, 2014. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/prelo/RSA-133-12.pdf. Acesso em: 15 mar. 2022.
PEREIRA, Ricardo Inocêncio; HEINZLE, Marcia Regina S. Abordagens teórico-metodológicas de pesquisa em política educacional: do planejamento ao metatexto. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 3, p.168-187, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9732. Acesso em: 08 mar. 2022.
RAMOS, Maurivan Güntzel; RIBEIRO, Marcus Eduardo M.; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva em processo: investigando a percepção de professores e licenciandos de química sobre aprendizagem. Campo Abierto, Badajoz, v. 34, n. 2, p. 125-140, 2015. Disponível em: https://hdl.handle.net/10923/12081. Acesso em: 20 mar. 2022.
REGINALDO, Carla Camargo; SHEID, Neusa J.; GÜLLICH, Roque Ismael da C. O ensino de ciências e a experimentação. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL (IX Anped Sul), XI, 2012, Caxias do Sul, RS. Anais [...]. Caxias do Sul: Anped, 2012. p. 1-13.
RIBEIRO, Max Mauro G. R.; DIAS, Luciana C.; COSTA, Fabianna Araújo; CHAVES, Flavio Henrique O. OLIVEIRA, José Inaldo B.; NUNES, Marcia Regina Pereira. Drogas, fármacos e plantas medicinais em livros didáticos de química: uma abordagem temática. In: REUNIÃO ANUAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA PARA O PROGRESSO DA CIÊNCIA, 64., 2012, São Luís, MA. Anais [...]. São Paulo: SBPC, 2012, p. 22-27.
SAIGG, Nayane Lins; SILVA, Maria Claudia. Efeitos da utilização do chá verde na saúde humana. Universitas: Ciências da Saúde, Brasília, v.7, n.1, p. 69-89, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.5102/UCS.V7I1.882. Acesso em: 10 fev. 2022.
SCHNETZLER, Roseli P. Educação química no Brasil: 25 anos de ENEQ- Encontro Nacional de Ensino de Química. In: ROSA, M. I. P.; ROSSI, A. V. (org.). Educação química no Brasil: memórias, políticas e tendências. 2 ed. Campinas: Átomo, 2012, p. 17-38.
SENA, Saraí A. S. de; ARAÚJO, Floricéa M. O ensino de Química Orgânica a partir do resgate da cultura/conhecimento popular sobre plantas medicinais. In: ARAÚJO, Floricéa M.; FADIGAS, Joelma M.; WATANABE, Yuji. N. (org.) Professores de química em formação: contribuições para um ensino significativo. Cruz das Almas: Editora UFRB, 2016, p. 57-114.
SILVA, Angélica Fátima dos Santos; ANDRADE, Maria Aparecida da Silva. Validação de sequência didática a partir de uma questão sociocientífica sobre desmatamento na perspectiva CTSA para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, v. 1, n. 2, p. 231-255, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7897. Acesso em: 28 mar. 2022.
SILVA, Denise da. A química dos chás: uma temática para o ensino de química orgânica. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.
SILVA, Erivanildo Lopes da. Contextualização no ensino de química: ideias e proposições de um grupo de professores. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
SILVA, Erivanildo L.; MARCONDES, Maria Eunice R. Visões de contextualização de professores de química na elaboração de seus próprios materiais didáticos. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.12, n.1, p.101-118, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172010120107. Acesso em: 19 mar. 2022.
SILVA, Mara Aparecida Alves. Ciência, tecnologia e sociedade, experimentação e formação inicial de professores de química: explorando possibilidades. Jequié, 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores). Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2016.
SILVA, Francisco Erivaldo F. da; RIBEIRO, Viviane G. P.; GRAMOSA, Nilce V.; MAZZETO, Selma E. Temática chás: uma contribuição para o ensino de nomenclatura dos compostos orgânicos. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 39, n. 4, p. 329-338, 2017. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc39_4/05-RSA-55-16.pdf. Acesso em: 19 mar. 2022.
SILVA, Gleison Lopes; VASCONCELOS, Eduardo A. Felipe de; NOBRE, Eloneid Felipe; SANTIAGO, Silvany Bastos. Plantas medicinais no ensino de química e biologia: uma alternativa para o estudo de funções orgânicas. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENEC), XVII., 2018. Seminário Internacional de Educação em Ciências (SIEC), I., 2018. Viana do Castelo, Portugal. Atas [...]. Castelo Branco: APEduC, 2018. 348-357.
SILVA, Petronildo B. da; AGUIAR, Lúcia Helena; MEDEIROS, Cleide Farias de. O papel do professor na produção de medicamentos fitoterápicos. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 11, p. 19-23, 2000. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc11/v11a04.pdf. Acesso em: 19 mar. 2022.
SILVA, Railane dos Santos; SILVA, Mara Aparecida Alves; SILVA, José Gilberto. Os limites e potencialidades de uma oficina temática como estratégia para o ensino de química. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, p. 207-230, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7197. Acesso em: 20 mar. 2022.
SOLOMONS, T. W. Grahan, FRYHLE. Craigh B. Química orgânica. v.1. 10. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2012.
TAHA, Marli Spat; LOPES, Cátia Silene Carrazoni; SOARES, Emerson de Lima; FOLMER, Vanderlei. Experimentação como ferramenta pedagógica para o ensino de ciências. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v.11, n.1, p. 138-154, 2016. Disponível em: https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID305/v11_n1_a2016.pdf. Acesso em: 20 mar. 2022.
TREVISAN, Tatiana Santini; MARTINS, Pura Lucia Oliver. O professor de química e as aulas práticas. In: EDUCERE - CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2008, Curitiba, PR. Anais [...]. v. 7. Curitiba, PR: PUC-PR, 2008. n. p.
VENQUIARUTO, Luciana D.; DALLAGO, Rogério M.; VANZETO, Jenifer; DEL PINO, José Claudio. Saberes populares fazendo-se saberes escolares: um estudo envolvendo a produção artesanal do pão. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 33, n. 3, p. 135-141, 2011. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc33_3/135-QS0511.pdf. Acesso em: 19 mar. 2022.
WARTHA, Edson J.; SILVA, Erivanildo L.; BEJARANO, Nelson Rui R. Cotidiano e Contextualização no Ensino de Química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 84-91, 2013. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_2/04-CCD-151-12.pdf. Acesso em: 18 mar. 2022.
XAVIER, Patrícia Maria A.; FLÔR, Cristhiane Carneiro C. Saberes populares e educação científica: um olhar a partir da literatura na área de ensino de ciências. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 308-328, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-21172015170202. Acesso em: 18 mar. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.