BUILDING REASONS TO TEACHING: THE CONTRIBUTIONS AND LIMITS OF A POPULAR COURSE IN THE INITIAL FORMATION OF TEACHER TRAINING IN NATURAL SCIENCES AT UFBA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10303

Keywords:

Popular Course, Teacher Formation, Non-formal Education, Science Teaching

Abstract

Collaborating with the understanding of the dynamics of popular pre-college courses, which are configured as a non-formal space of education, the present investigation consisted in qualitative research that aims to identify the contributions of the Pré-Vestibular Social (PréVest) in the initial formation of science teachers. Six professors who worked or who still work in the project were interviewed in a semi-structured way and their answers were interpreted based on three categories of analysis. Firstly, we discuss the possibility of the project being a viable space for carrying out the dialectical movement between pedagogical theory and practice. We also reflect on how teachers consider the target audience in their pedagogical practice. Finally, we relate the permanence in this project with the creation of personal motivations to continue teaching. The results showed some attempts to carry out the dialectical movement between theory and practice. We could identify that, although the forms of teaching are diversified, the lack of consideration of the target audience compromises the use of a critical approach to the contents.

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Author Biographies

Hugo Henrique David da Silva Santos, Universidade Federal da Bahia

Mestrando em Química Analítica pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Possui licenciatura e bacharelado em Química pela UFBA.

Hélio da Silva Messeder Neto, Universidade Federal da Bahia

Possui graduação em Química pela UFBA, mestrado e doutorado pelo programa de pós graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA. É professor adjunto da Universidade Federal da Bahia e professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS. É líder do grupo de pesquisa ENCONCIENCIAs (Grupo de Pesquisa em Ensino Concreto de Ciências).

 

Raiana Wilsa Linhares Oliveira , Universidade Federal da Bahia

Mestranda em Química Inorgânica pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Possui licenciatura e bacharelado em Química pela UFBA.

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Published

2022-03-31

How to Cite

Santos, H. H. D. da S. ., Messeder Neto, H. da S., & Oliveira , R. W. L. . (2022). BUILDING REASONS TO TEACHING: THE CONTRIBUTIONS AND LIMITS OF A POPULAR COURSE IN THE INITIAL FORMATION OF TEACHER TRAINING IN NATURAL SCIENCES AT UFBA. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(7), 1-27. https://doi.org/10.22481/reed.v3i7.10303

Issue

Section

Dossiê Temático