DIGITAL TECHNOLOGIES: POSITIVE BEQUEST AND NEW LEARNING PATHS IN THE POST-PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10906

Keywords:

Education, Digital Information and Communication Technologies (DICT), Post-pandemic, Nursing

Abstract

Study that aimed to reflect on positive inheritances and new ways of learning, using digital technologies, which were evidenced as a result of the pandemic caused by COVID 19 and which will remain in the post-pandemic, from the discipline of education and communication in health, from the graduation in nursing of the State University of Santa Cruz – UESC. This is an experience report, with a descriptive character and a qualitative approach. The data collection technique used was descriptive participant observation and principles of document analysis. The scenario was the undergraduate nursing course at UESC, located in Ilhéus - Ba and the subjects were the students enrolled in that discipline in the period between 2020 and 2022. The results indicate that the pandemic enabled the approximation and knowledge of digital information and communication technologies - DICT and that some can be kept in person with gains for the learning processes, such as: Google Classroom, Google Docs, Google Form, Google Meet, Telegram, Audiovisual Production and Instagram. The positive legacies of the pandemic cannot be abandoned and ignored. These must be to fill in the gaps that already existed before and that have become even more evident.

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Author Biographies

Aretusa de Oliveira Bitencourt, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Enfermeira, Mestre em Enfermagem, Especialista em Docência na Saúde, Especialista em Educação em Saúde, Docente do Departamento de Ciências da Saúde da UESC, na Graduação de Enfermagem e na Pós-Graduação lato sensu em Saúde Escolar. Coordenadora do Laboratório de Educação e Comunicação na Saúde - LABEDUCOM do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Metodologias na Enfermagem (Nepemenf). Coordenadora do Núcleo Jovem Bom de Vida – NJBV. Coordenadora do projeto de ensino Educação na Saúde: Desenvolvendo as Competências e Habilidades Educacionais de Graduandas de Enfermagem. Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Comunicação e Educação – GEPeCE, do CNPq.

Jadson Santos Nascimento

Enfermeiro, Comunicólogo, Mestre em Ciências da Saúde. Especialista em Enfermagem em Geriatria e Gerontologia. Colaborador externo do Laboratório de Educação e Comunicação na Saúde-LABEDUCOM, do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Metodologias na Enfermagem (Nepemenf). Colaborador Externo do Núcleo Jovem Bom de Vida da UESC. Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Comunicação e Educação – GEPeCE, do CNPq.

Maria Gabriela Campos da Silva, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Graduanda de Enfermagem da UESC. Discente voluntária no Núcleo Jovem Bom de Vida - NJBV, Laboratório de Educação e Comunicação na Saúde-LABEDUCOM do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Metodologias na Enfermagem (Nepemenf). Bolsista do projeto de ensino Educação na Saúde: Desenvolvendo as Competências e Habilidades Educacionais de Graduandas de Enfermagem.

Emanuela Cardoso Silva, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Enfermeira, Doutora em Ciências, Mestre em Saúde Coletiva, Estomaterapeuta, Especialista em Docência na Saúde, Docente Assistente do Departamento de Ciências, da Saúde da UESC.

Ricardo Matos Santana, Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Enfermeiro, Doutor em Ciências, Mestre em Enfermagem, Especialista em Saúde Pública, Especialista em Auditoria de Sistemas de Saúde, Docente do Departamento de Ciências da Saúde da UESC, na Graduação e na Pós-Graduação stricto sensu em Enfermagem. Coordenador do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Metodologias na Enfermagem (Nepemenf), tendo sob sua responsabilidade o Laboratório de Gestão de Enfermagem e Saúde. Docente colaborador do projeto de ensino Educação na Saúde: Desenvolvendo as Competências e Habilidades Educacionais de Graduandas de Enfermagem.

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Published

2022-06-30

How to Cite

Bitencourt, A. de O., Nascimento, J. S., Silva, M. G. C. da ., Silva, E. C., & Santana, R. M. (2022). DIGITAL TECHNOLOGIES: POSITIVE BEQUEST AND NEW LEARNING PATHS IN THE POST-PANDEMIC. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(8), 1-19. https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10906

Issue

Section

Dossiê Temático