DIGITAL TECHNOLOGIES: POSITIVE BEQUEST AND NEW LEARNING PATHS IN THE POST-PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.10906Keywords:
Education, Digital Information and Communication Technologies (DICT), Post-pandemic, NursingAbstract
Study that aimed to reflect on positive inheritances and new ways of learning, using digital technologies, which were evidenced as a result of the pandemic caused by COVID 19 and which will remain in the post-pandemic, from the discipline of education and communication in health, from the graduation in nursing of the State University of Santa Cruz – UESC. This is an experience report, with a descriptive character and a qualitative approach. The data collection technique used was descriptive participant observation and principles of document analysis. The scenario was the undergraduate nursing course at UESC, located in Ilhéus - Ba and the subjects were the students enrolled in that discipline in the period between 2020 and 2022. The results indicate that the pandemic enabled the approximation and knowledge of digital information and communication technologies - DICT and that some can be kept in person with gains for the learning processes, such as: Google Classroom, Google Docs, Google Form, Google Meet, Telegram, Audiovisual Production and Instagram. The positive legacies of the pandemic cannot be abandoned and ignored. These must be to fill in the gaps that already existed before and that have become even more evident.
Downloads
References
ATKINS, Peter Willian; JONES, Loretta. Princípios de química: questionando a vida moderna e o meio ambiente. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.
BARRETO, Andreia Cristina Freitas; SANTOS, Jaciara de Oliveira Sant’Anna; MACHADO, Maira Souza. O trabalho docente em tempos de COVID-19: das políticas às práticas. In: COLARES, Getuliana Sousa; ANDRADE, Wendel Melo; COSTA, Gilmar Pereira. Entre a academia e a escola: reflexões sobre políticas, teorias e práticas educacionais. Curitiba, PR: CRV, 2021, p. 127-137.
BITENCOURT, Aretusa de Oliveira Martins; SANTANA, Ricardo Matos; GUERREIRO, Kátia Bomfim de Carvalho (organizadores). Educação na saúde: buscando competências e habilidades do enfermeiro educador. Ilhéus, BA: UESC/DCS, 2018.
BRANDÃO, Arnaldo Pires; NETO Agenor De Miranda Araújo. O Tempo Não Para. Álbum: O tempo não para. Intérprete: Cazuza. Gravadora Philips Records. Rio de Janeiro, 1988.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº 2891, de 03 de setembro de 2015. Altera a Lei nº 7.498, de 25 de junho de 1986, que regulamenta o exercício da enfermagem, para nela incluir a obrigatoriedade de formação exclusivamente em cursos presenciais para os profissionais da área. Brasília: Câmara dos Deputados, 2015.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº 1171, de 26 de fevereiro de 2019. Dá nova redação ao artigo 80 da Lei nº 9.394, de 1996 - Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília: Câmara dos Deputados, 2019.
BUTANTAN. Instituto Butantan. Qual a diferença entre SARS-CoV-2 e Covid-19? Prevalência e incidência são a mesma coisa? E mortalidade e letalidade? 2020.
COFEN. Conselho Federal de Enfermagem. RESOLUÇÃO COFEN Nº 554/2017. Brasília, DF, 17 de julho de 2017.
COMÉ, Calisto David; STEVENS, Leandro. Usos, práticas e critérios de avaliação da linguagem audiovisual para educação. In: ROSA, Rosane; OLIVEIRA, Andreia Machado; SINGO, Felix (Orgs.). Mediações educomunicativas e interculturais entre Brasil e Moçambique [recurso eletrônico]. Porto Alegre, RS: Editora Fi/Maputo, MOZ: Editora Educar, 2020.
CORRÊA, Denise Mesquita; CASTRO, Luciano Patrício Souza de. (Or.). Cartilha do docente para atividades pedagógicas não presenciais. [recurso eletrônico]. Florianópolis: SEAD/UFSC, 2020.
CORREIA, Ana Paula. As múltiplas facetas da curadoria de conteúdos digitais. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 14, Set/Dez 2018.
CRUZ, Lilian Moreira; COELHO, Livia Andrade; FERREIRA, Lúcia. Gracia. Docência em tempos de pandemia: saberes e ensino remoto. Debates em Educação. Vol. 13, Nº. 31, Jan./Abr. 2021. p. 992-1016.
CRUZ, Lilian Moreira; MOURA, Edite Marques de; MENEZES, Cláudia Celestes Lima Costa. Contributos freirianos para Formação Continuada de professores/as em contexto de pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 5, p. 1-16, 2021.
DELORS, Jacques et al. EDUCAÇÃO UM TESOURO A DESCOBRIR Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, 2010.
DYNIEWICZ, Ana Maria. Metodologia da pesquisa em saúde para iniciantes. Difusão Editora. 2. ed. São Caetano do Sul: 2014.
FÉLIX, Carlos Marcelo Cavalheiro. Escola pública, formação docente e as tecnologias digitais no contexto da pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 5, p. 1-19, 2021.
FERRARI, Andrés; CUNHA, André Moreira. A pandemia de Covid-19 e o isolamento social: saúde versus economia. UFRGS, Seção Coronavírus, 30 de mar. 2020.
FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte. Educação em tempos de pandemia: consequências do enfrentamento e (re)aprendizagem do ato de ensinar. Revista Cocar. Edição Especial N.09/2021 p.1-19.
FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Roselane Duarte; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. Trabalho docente na pandemia: discursos de professores sobre o ofício. Fólio - Revista de Letras, v. 13, n. 1. jan./jun., 2021. p. 323-344.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GAYA, Adroaldo Cezar Araujo; GAYA, Anelise Reis. Relato de experiência: roteiros para elaboração de trabalhos de conclusão de cursos de licenciatura. Curitiba: CRV, 2018
GOEDERT, Lidiane; ARNDT, Klalter Bez Fontana. Mediação Pedagógica E Educação Mediada Por Tecnologias Digitais Em Tempos De Pandemia. Criar Educação, [s. l.], v. 9, n. 2, p. 104, 2020.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Divulgados dados sobre impacto da pandemia na educação. 2021.
MINAYO, M. C. de S. O desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde. 13. ed. São Paulo, SP: Hucitec, 2013.
MENDES, Luan dos Santos; SOUSA, Ilana D’Avila Fonteles de; COLLARES, Patrícia Moreira Costa. Instagram como ferramenta de produção de eventos e aulas remotas. In: SILVA, Andréa Soares Rocha da; MENDES, Luan dos Santos; NÓBREGA, Paula Pinheiro da. (Org.) Produção de aulas remotas: tutoriais e guias didáticos. Fortaleza: Grupo Educação, Tecnologia e Saúde da Universidade Federal do Ceará, 2020.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 2007. 174p.
NIENOV, Otto Henrique; CAPP, Edison. (Org.) Estratégias didáticas para atividades remotas. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2021.
OPAS. Organização Pan-Americana de Saúde. Doença causada pelo novo coronavírus (COVID-19). 2020..
PALÚ; Janete; SCHÜTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro. (Org.) Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020.
RODRIGUES, Daniele Magalhães; MENDES, Luan dos Santos. Tutorial de utilização do Google Forms. In: SILVA, Andréa Soares Rocha da; MENDES, Luan dos Santos; NÓBREGA, Paula Pinheiro da. (Org.). Produção de aulas remotas: tutoriais e guias didáticos. Fortaleza: Grupo Educação, Tecnologia e Saúde da Universidade Federal do Ceará, 2020.
SANTOS, Lulu. Como uma onda. Álbum: O Ritmo do Momento. Gravadora Warner Music Brasil. Rio de Janeiro: 1983
SANTOS, Rosemary; RIBEIRO, Mayra Rodrigues Fernandes; CARVALHO, Felipe da Silva Ponte de. Educação Online: aprender ensinar em rede. Informática na Educação: Série de livros-texto da CEIE/SBC.
SANTOS, Edméa. O ensino híbrido como “a bola da vez”: Vamos redesenhar nossas salas de aula no pós-pandemia? Notícias, Revista Docência e Cibercultura, jun. 2021.
SOUSA, Socorro de Maria Rodrigues et al. Estratégias tecnológicas utilizadas no ensino durante a pandemia. Research, Society and Development, v. 11, n. 1, e20911124762, 2022.
TELES, Nayana; GOMES, Tiago Pereira; VALENTIM, Fabrício. Universidade multicampi em tempos de pandemia e os desafios do ensino remoto. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. abr./jun. p. 1-24.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Educação: da interrupção à recuperação. [s.d.].
VALENTE, José Armando. Inovação nos processos de ensino e de aprendizagem: o papel das tecnologias digitais. In: VALENTE, José Armando; FREIRE, Fernanda Maria Pereira; ARANTES, Flávia Linhalis. (Org.). Tecnologia e educação: passado, presente e o que está por vir. Campinas, SP: NIED/UNICAMP, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.