ENVIRONMENTAL EDUCATION DURING THE PANDEMIC: REFLECTING FROM TEACHING PRACTICE IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.11029

Keywords:

Environmental Education, Pandemic, Teaching practices

Abstract

Environmental Education is part of the school as a teaching possibility whose main function is to make people aware of the impacts of human actions on nature, in addition to encouraging the fight against environmental degradation. It also encourages the individual to understand the environment in its various political, social, cultural and economic dimensions. Thinking about teaching the basic principles of Environmental Education, the present study was willing to present, briefly, its historical contextualization in basic education, as well as an analysis of reports of teachers' practice during the pandemic scenario. To achieve the proposed objectives, a qualitative research approach was used. Through a bibliographic survey and also a questionnaire, it was possible to obtain the data for the elaboration of this study. The research made it possible to verify that, regardless of the context that is installed in the world, whether adverse or favorable, Education must always fulfill the role of providing access to knowledge, enabling subjects to plan actions for the sustainable transformation of society.

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Author Biographies

Dalila Cruz Costa, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). É especialista em ensino de Ciências (UFRB); Professora contratada pelas redes privada e pública do município Amargosa. Atuando nos anos iniciais do Ensino Fundamental.

José Gilberto da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Doutor em Química pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pós-doutorado pela UFMG; Professor Associado do curso de Licenciatura em Química do Centro de Formação de Professores (CFP) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB); Membro dos seguintes grupos de pesquisa: DOCFORM- Grupo de Pesquisa em Docência, Currículo e Formação/UFRB e PƎQUI - Pesquisa Ensino Extensão em Educação Química do CFP/UFRB.

Mara A. Alves da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora Adjunta do curso de Licenciatura em Química do Centro de Formação de Professores (CFP) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Líder do Grupo de Pesquisa Ensino Extensão em Educação Química (PƎQUI) do CFP/UFRB e Membro do grupo de pesquisa: DOCFORM- Grupo de Pesquisa em Docência, Currículo e Formação/UFRB.

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Published

2022-06-30

How to Cite

Costa, D. C., Silva, J. G. da, & Silva, M. A. A. da. (2022). ENVIRONMENTAL EDUCATION DURING THE PANDEMIC: REFLECTING FROM TEACHING PRACTICE IN ELEMENTARY SCHOOL. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(8), 1-19. https://doi.org/10.22481/reed.v3i8.11029

Issue

Section

Artigos