SUPORTES INVESTIGATIVOS E MINERAÇÃO DIGITAL: SISTEMATIZANDO RIQUEZAS QUE VÊM DOS DADOS
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.11318Keywords:
Methodology, Approaches, Paradigms, Research, EducationAbstract
This article had as subject the paradigmatic approaches that involves the research, especially Educational researches. It´s justified as being a geared text toward the beginner researchers and professors who teach disciplines related to research methodology. It had as main objective to discuss paradigmatic approaches related to Educational researches. And as specific objectives: to articulate concepts related to methodologic approaches and to debate paradigmatic specificities. It started from authors as Denzin and Lincoln (2010), Lincoln and Guba (2010), Kuhn (1998), Flick (2009), Estrela (1992), etc. Methodologically it is a theoretic research, exploratory, based in bibliographical research made by mixed file. It contributed with concepts from many authors about quantitative and qualitative approaches, their constitutive aspects (ontological, epistemological, axiological, and methodologic), as well as its paradigmatic bases. So, this article brings contributions that may help to think about the reality’s apprehension.
Downloads
References
CARDOSO MARINHO, L.; MINEIRO, M.; GUELERO DO VALLE, M. Para onde eu devo mandar esse artigo?. Comunicação & Informação, Goiânia, Goiás, v. 24, 2021. DOI: 10.5216/ci.v24.65494. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/65494. Acesso em: 8 ago. 2022.
CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1995.
DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução de Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006.
FERRAZ, Roselane Duarte; FERREIRA, Lúcia Gracia. Estágio supervisionado no contexto do ensino remoto emergencial: entre a expectativa e a ressignificação. Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 2, n. 4, 2021. p. 1-28. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8963. Acesso em: 20 ago. 2021.
FERREIRA, Lúcia Gracia. Professores da zona rural em início de carreira: narrativas de si e desenvolvimento profissional. 2014. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de São Carlos: São Carlos - SP. 2014.
FERREIRA, Lúcia Gracia. Viver, narrar, guardar e formar: uma história das relações com a escrita (auto) biográfica. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade - Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-12, jan./dez. 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8652. Acesso em: 11 ago. 2020.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ed. São Paulo: Atlas, 2002
GLÓRIA, Julianna Silva; FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva. A alfabetização e sua relação com o uso do computador: o suporte digital como mais um instrumento de ensino-aprendizagem da escrita. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.31, n.03, p. 339-358, jul./set., 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/fFvWqsbCnsFrX8L363WxHFp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 31 jul. 2022.
HAN, Byung Chul. A sociedade do cansaço. Vozes: Petrópolis, 2017.
HAN, Byung Chul. Psicopolítica: o neoliberalismo e as novas técnicas de poder. Âyiné: Belo Horizonte, 2018.
MACEDO, Társio Roberto. Experiências formativas em História no YouTube inspiradas na série televisiva Game of Thrones. 2020. 140 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do Trabalho Científico: Procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório; publicações e trabalhos científicos. 6 ed. rev.amp. São Paulo: Atlas, 2006.
METEORO BRASIL. Como funcionam as revistas científicas? 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=w2Sbh7xHHoo. Acesso em: 08 ago. 2022.
METEORO BRASIL. Predadores da ciência. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Xj8fw3fkdxM. Acesso em: 08 ago. 2022.
MINEIRO Márcia; SILVA, Mara. A. Alves; FERREIRA, Lúcia Gracia. Pesquisa qualitativa e quantitativa: imbricação de múltiplos e complexos fatores das abordagens investigativas. Momentos: Diálogos em Educação. v. 31, n. 3, p. 201-218, 2022.
MINEIRO, Márcia. Pesquisa de survey e amostragem: aportes teóricos elementares. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, p. 284-306, out./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7677. Acesso em: 11 ago. 2021.
NUNES, Aline. Sobre a pesquisa enquanto bricolagem, reflexões sobre o pesquisador como bricoleur. Revista Digital do LAV, v. 7, n. 2, p. 30-41, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3370/337031808003.pdf. Acesso em: 08 ago. 2020.
RIBEIRO, Maria Augusta. O que é Netnografia?. [20–]. Disponível em: https://belicosa.com.br/o-que-e-netnografia/. Acesso em: 08 ago. 2020.
RODRIGUES, Cicera Sineide Dantas; THERRIEN, Jacques; FALCÃO, Giovana Maria Belém; GRANGEIRO, Manuela Fonseca. Pesquisa em educação e bricolagem científica: rigor, multirreferencialidade e interdisciplinaridade. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 162, p. 966-982, out./dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/Lm5MCLHGmLMhNsGTdBTKrWG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 ago. 2020.
SANTOS, Sandra Lúcia S. dos; SANTANA, Vanusa da Mota. A literatura no ensino superior e a ludicidade: entrelaçando razão, ação e emoção. In: FERREIRA, Lúcia Gracia; MINEIRO, Márcia; SILVA, Mara A. Alves da (Orgs.). Docência Universitária e Formação Docente: perspectivas, movimentos e inovação pedagógica. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020. p. 129-145.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 21.ed rev.amp. São Paulo: Cortez Editora, 2001
VERNE, Júlio. Viagem ao Centro da Terra. Versão eletrônica de domínio público. Disponível em: https://www.baixelivros.com.br/download-gratuito?viagem-ao-centro-da-terra.pdf. Acesso em: 29 ago. 2022 - Compilação de trechos das páginas: 3; 47-48; 85; 88; 132-133; 152; 153;169.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.