SUPORTES INVESTIGATIVOS E MINERAÇÃO DIGITAL: SISTEMATIZANDO RIQUEZAS QUE VÊM DOS DADOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.11318

Keywords:

Methodology, Approaches, Paradigms, Research, Education

Abstract

This article had as subject the paradigmatic approaches that involves the research, especially Educational researches. It´s justified as being a geared text toward the beginner researchers and professors who teach disciplines related to research methodology. It had as main objective to discuss paradigmatic approaches related to Educational researches. And as specific objectives: to articulate concepts related to methodologic approaches and to debate paradigmatic specificities. It started from authors as Denzin and Lincoln (2010), Lincoln and Guba (2010), Kuhn (1998), Flick (2009), Estrela (1992), etc. Methodologically it is a theoretic research, exploratory, based in bibliographical research made by mixed file. It contributed with concepts from many authors about quantitative and qualitative approaches, their constitutive aspects (ontological, epistemological, axiological, and methodologic), as well as its paradigmatic bases. So, this article brings contributions that may help to think about the reality’s apprehension.

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Author Biographies

Márcia Mineiro, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Graduada em Ciências Contábeis, Licenciada em Pedagogia, professora na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Mestre em Contabilidade pela Fundação Visconde de Cairu (FVC), Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA).

Lúcia Gracia Ferreira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB).

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) e da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia-Itapetinga (UESB). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA e da UESB. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos Pedagógicos (CEPEP/ CNPq/UESB) e Docência, Currículo e Formação (CEPEP/ CNPq/UFRB).

Mara A. Alves da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professora do curso de Licenciatura em Química do Centro de Formação de Professores (CFP) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Líder do Grupo de Pesquisa Ensino Extensão em Educação Química (PƎQUI) do CFP/UFRB e Membro do grupo de pesquisa: DOCFORM- Grupo de Pesquisa em Docência, Currículo e Formação/UFRB.

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Published

2022-09-30

How to Cite

Mineiro, M., Ferreira, L. G. ., & Silva, M. A. A. da. (2022). SUPORTES INVESTIGATIVOS E MINERAÇÃO DIGITAL: SISTEMATIZANDO RIQUEZAS QUE VÊM DOS DADOS. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 3(9), 1-22. https://doi.org/10.22481/reed.v3i9.11318

Issue

Section

Artigos