THE SCHOOL EDUCATION OF THE COUNTRYSIDE POPULATIONS OF THE MUNICIPALITY OF BOTUPORÃ: HISTORICAL ASPECTS AND PUBLIC POLICIES
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v3i10.11581Keywords:
Schooling. Peasant populations. Botuporã. Historical Aspects. Public policy.Abstract
This study aims to analyze the history of school attendance of rural subjects in Botuporã and the public policies aimed at their schooling. Its basic question is: what history marks the schooling of peasant communities in the municipality of Botuporã and how are the educational demands of these populations being met through public policies implemented by the education systems? For data production we carried out a field research based on the qualitative approach and used the semi-structured interview to listen to the twelve (12) participants, three (03) teachers from schools in the countryside and nine (09) students who reside or resided in the middle rural area of the said municipality. Based on studies by Fernandes (2011), Calazans, Castro e Silva (1981), Corrêa (1983), Caldart (2011), Santos and Nunes (2020) and Marques (2016), it is evident that, although there has been progress in a From an inclusive perspective, the scenario of invisibility that characterizes the entire history of schooling of peasant populations will not be modified without specific public policies to assist these subjects, imposing various demands to be assumed by local actors, in particular, the public power of the municipality of Botuporã.
Downloads
References
AMARAL, Ana Paula do; SANTOS, Flávio Reis; SANTOS, Maria Cristina dos. Contribuições da pedagogia histórico-crítica para a educação do campo e a educação ambiental emancipatória. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 3, p. 298-317, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8168. Acesso em: 29 mar. 2022.
BAHIA. SEI: Superintendência de Estudos Econômicos e Sociais da Bahia. Salvador, BA, 2010.
BRASIL. [Constituição (1988)] Constituição da República Federal do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL, Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDBEN. Lei nº 9.394 de 1996. DF, 1996.
BRASIL, Parecer CNE/CEB n.36, de dezembro de 2001. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 de mar. de 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6803-pceb036-01&Itemid=30192. Acesso em: 01 fev. 2022.
BRASIL, CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO/CÂMARA DA EDUCAÇÃO BÁSICA. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução CNE/CEB Nº 1, de 28 de abril de 2002.
BRASIL, CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO/CÂMARA DA EDUCAÇÃO BÁSICA. Diretrizes Operacionais Complementares para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução CNE/CEB Nº 02, de 28 de abril de 2008.
CALAZANS, Maria Julieta C.; CASTRO, Luís Felipe Meira de; SILVA, Helio R. S. Políticas educacionais: questões e contradições da educação rural no Brasil. In: WERTHEIN, Jorge; BORDENAVE, Juan Díaz (org.). Educação rural no terceiro mundo: experiências e novas alternativas. RJ: Paz e Terra, 1981.
CALDART, Roseli Salete. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna (org.). Por uma Educação do Campo. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
CORRÊA, Viriato, Cazuza. 31. ed. São Paulo: Editora Nacional, 1983.
FERNANDES, Bernardo M. Diretrizes de uma caminhada. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna (Orgs.). Por uma Educação do Campo. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
MARQUES, Tatyanne Gomes. Educação do/no campo no contexto do município de Guanambi: uma análise a partir das políticas públicas. In: SÁ, Maria Milta Domingues de; FERNANDES, Marinalva Fernandes; MARQUES, Tatyanne Gomes (org.). Diálogos sobre políticas educacionais. Goiânia: Kelps, 2016.
SANTOS, Arlete Ramos dos; NUNES, Cláudio Pinto. Reflexões sobre políticas públicas educacionais para o campo no contexto brasileiro. Salvador: EDUFBA, 2020.
SANTOS, Luana Silva; CRUZ, Lilian Moreira. Educação Especial e Educação do Campo: uma interlocução necessária. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 3, n. 8, p. 1-18, 2022. Disponível em: encurtador.com.br/qCY08. Acesso em: 02 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.