THE USE OF WHATSAPP IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: WHAT PATH TO TAKE WITH REMOTE TEACHING, THE CHALLENGE HAS BEEN SET!

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.12769

Keywords:

Early Childhood Education, Public school, Remote Learning, . Whatsapp

Abstract

In Brazil, in the midst of the pandemic caused by COVID-19, educational institutions put Emergency Remote Teaching (ERE) into action, a temporary and strategic solution that enabled the school community to maintain, within the possible circumstances, the realization of teaching activities . Teachers, as a matter of urgency, worked with content previously developed in person, in a totally new reality, making Digital Information and Communication Technologies (TDIC) an important resource during this pandemic period. Thus, the objective of this article is to analyze the use of the WhatsApp application as a pedagogical resource in ERE, in Early Childhood Education, the challenges and learning for teachers. We methodologically opted for an experience report, with a qualitative approach, using as an instrument for data construction observations recorded in an extracurricular internship, in a public preschool class, in the interior of the State of Bahia, with children from Pre 1, age group of 04 to 05 years. We concluded that the use of WhatsApp during Emergency Remote Teaching with young children showed difficulties that have long permeated the reality of public Early Childhood Education and the need to invest not only in the infrastructure of schools, but in the continuing education of teachers.

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Author Biographies

Mariana Winne Ferreira Pereira, Universidade Estadual de Santa Cruz

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Coordenadora Pedagógica da Secretaria de Educação de Ubaitaba- BA

Lívia Andrade Coelho, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora (2014) e Mestre em Educação (2011) pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal da Bahia e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (2000). É Professora Titular na Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Diretora do Departamento de Ciências da Educação/UESC, Biênio 2022-2024. Professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Educação Básica, em nível de Mestrado Profissional. Coordenadora do GT 16 - Educação e Comunicação, do EPEN - Encontro de Pesquisa Educacional do Nordeste (ANPED-Nordeste) 2018-2020. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas educacionais, tecnologias digitais da informação e comunicação, educação de pessoas jovens, adultas e idosas, educação a distância. Integra o Grupo de Estudo e Pesquisa em Comunicação e Educação - GEPeCE (UESC) e o Grupo de pesquisa Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas Digitais (UFBA).

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Published

2023-10-21

How to Cite

Pereira, M. W. F., & Coelho, L. A. . (2023). THE USE OF WHATSAPP IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: WHAT PATH TO TAKE WITH REMOTE TEACHING, THE CHALLENGE HAS BEEN SET!. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-21. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.12769