THE USE OF WHATSAPP IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: WHAT PATH TO TAKE WITH REMOTE TEACHING, THE CHALLENGE HAS BEEN SET!
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.12769Keywords:
Early Childhood Education, Public school, Remote Learning, . WhatsappAbstract
In Brazil, in the midst of the pandemic caused by COVID-19, educational institutions put Emergency Remote Teaching (ERE) into action, a temporary and strategic solution that enabled the school community to maintain, within the possible circumstances, the realization of teaching activities . Teachers, as a matter of urgency, worked with content previously developed in person, in a totally new reality, making Digital Information and Communication Technologies (TDIC) an important resource during this pandemic period. Thus, the objective of this article is to analyze the use of the WhatsApp application as a pedagogical resource in ERE, in Early Childhood Education, the challenges and learning for teachers. We methodologically opted for an experience report, with a qualitative approach, using as an instrument for data construction observations recorded in an extracurricular internship, in a public preschool class, in the interior of the State of Bahia, with children from Pre 1, age group of 04 to 05 years. We concluded that the use of WhatsApp during Emergency Remote Teaching with young children showed difficulties that have long permeated the reality of public Early Childhood Education and the need to invest not only in the infrastructure of schools, but in the continuing education of teachers.
Downloads
References
BRASIL. Base nacional comum curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC; SEB, 2018. Acesso em: 18 set. 2022.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. CNE/Parecer 05/2020 de 28 de março de 2020c. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Disponível em: <https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2020/05/Parecer-CNE-CP_5_2020-1-HOMOLOGADO.pdf> Acesso em: 26 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP Nº: 11/2020. Aprovado em 07 jul. 2020. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=148391%20-pcp011-20&category_slug=julho-2022-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 14 jul. 2022.
CETIC.BR.Dificuldade dos pais para apoiar alunos e falta de acesso à Internet foram desafios para ensino remoto – TIC Educação, 2021.<https://cetic.br/en/noticia/dificuldade-dos-pais-para-apoiar-alunos-e-falta-de-acesso-a-internet-foram-desafios-para-ensino-remoto-aponta-pesquisa-tic-educacao/>Acesso em: 13 jul. 2022.
CETIC.BR.Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros - TIC Domicílios, 2021. Disponível em: <https://data.cetic.br/explore/?pesquisa_id=1&unidade=Domic%C3%ADlios>Acesso em: 09 nov. 2022.
CETIC.BR. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação no Brasil: Acesso às Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC Domicílos). 2020. Disponível em:<https://cetic.br/pesquisa/domicilios/indicadores.>Acesso em: 6 jul. 2020.
DIAS, Érika; PINTO, Fátima Cunha Ferreira. A educação e a Covid-19. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.28, n.108, p. 545-554, jul./set. 2020.
FERREIRA, Verônica Moreira Souto; OLIVEIRA, Tálita Regina Henrique de; SILVA, Maria Ivonaide Félix Duarte da. Desafios em tempos de pandemia: o ensino remoto emergencial da educação física no ensino fundamental. Anais do CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância), São Carlos, ago. 2020. ISSN 2316-8722. Disponível em:
<https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1272.> Acesso em: 15 ago. 2021.
GARCIA, Tânia Cristina Meira et. al. Ensino remoto emergencial: proposta de design para organização de aulas. Natal: SEDIS/UFRN, 2020.
GHEDIN, Evandro; OLIVEIRA, Elisangela S. de; ALMEIDA, Whasgthon A. de. Estágio com Pesquisa. In: Cap. 6: Estágio, pesquisa e produção do conhecimento na formação de professores. São Paulo: Cortez, 2015.
HOFFMANN, Jussara. Avaliar para Promover: as setas do caminho. 7ª edição. Porto Alegre: Mediação, 2001.
HOFFMANN, Jussara M. L. Avaliação enquanto mediação. Avaliação: mito e desafio – uma perspectiva construtivista.45ª ed. Porto Alegre, Mediação, 2003.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e tempo docente. São Paulo: Papirus Editora, 2012.
KRAMER, Sonia. Infância, cultura contemporânea e educação contra a barbárie. Revista Teias, [S.l.], v. 1, n. 2, p. 14, ago. 2007. ISSN 1982-0305. Disponível em:<https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23857>.Acesso em: 11 nov. 2022.
LINHARES, M. B. M., & ENUMO, S. R. F. (2020). Reflexões baseadas na Psicologia sobre efeitos da pandemia COVID-19 no desenvolvimento infantil. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e200089. p. 1-14 Disponível em: <https://www.scielo.br/j/estpsi/a/CrYD. 84R5ywKWBqwbRzLzd8C/?lang=pt.>Acesso em: 07 de jun. 2022.
LOPES, C. G.; VAS, B. B. O Ensino de História na Palma da Mão: o WhatsApp como ferramenta pedagógica para além da sala de aula. Atas do Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores de Educação a Distância. São Carlos: UFSCar, 2016.
LOUREIRO, R. Pesquisa revela os aplicativos de mensagem mais utilizados no Brasil. Exame, 04 de set. 2019. Tecnologia.Disponível em: <https://tinyurl.com/y7uaan88>.Acesso em: 14 jun. 2022.
MAGALHÃES, C. (15 de Jun de 2020). 1 Live ( 23:32). Educação Infantil na Pandemia. Acesso em 01 de out de 2022, disponível em Publicado no canal Blog BaguncEI: https://www.youtube.com/watch?v=SmsxVuOYEXE
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papirus, 2014.
MONTEIRO, Renata Lúcia de Souza Gaúna;SANTOS, Dayane Silva.A utilização da ferramenta Google Forms como instrumento de avaliação do ensino na Escola Superior de Guerra.Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, v. 4, n. 2, 2019.
OLIVEIRA, Formosinho Júlia. Documentação pedagógica e avaliação na educação infantil: um caminho para a transformação. Porto Alegre; Penso, 2019.
PIAGET, J. Biologia e conhecimento. Porto, Portugal: Rés Editora, 1978.
UFJF. Universidade Federal de Juiz de Fora-Campus Governador Valadares. Instituto de Ciência da Vida Departamento de Nutrição. Intrutivo para elabaração de relato de experiência. Estágio em Nutrição em Saúde Coletivo. 2016. Disponível em: <https://www.ufjf.br/nutricaogv/files/2016/03/Orienta%C3%A7%C3%B5es-Elabora%C3%A7%C3%A3o-de-Relato-de-Experi%C3%AAncia.pdf.> Acesso em: 10 set. 2022.
WHATSAPP. WhatsApp Inc. 2020. Disponível em: Acesso em: 13 ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.