Analysis of a didactic sequence on acid-base balance in the 2nd year of high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14023

Keywords:

chemistry teaching, teacher’s education, experimentation

Abstract

This article deals with the creation and analysis of an experimental device for teaching and investigating concepts of acid-base solution balance at the High School Level. The experiment took place in the Chemistry discipline, with 2nd year public students, in the city of Feira de Santana, Bahia. Chemistry degree students conducted the investigation as teachers and researchers. The objective was to analyze how the student interacts with a specific medium that contains an experimental device, as part of a teaching strategy on the topic of acid-base chemical balance. The methodology was based on the elaboration and application of an experiment involving the determination of the 𝑝𝐻 in water solution using a natural indicator. The didactic sequence aimed to teach concepts and notions such as chemical equilibrium, Arrhenius acid model, and buffer system. and the validation of the didactic sequence based on the comparison of previous analyses, a priori analysis, and a posteriori analysis, after experimentation. The theoretical framework came from elements of the first-generation Didactic Engineering methodology, proposed by Michele Artigue (1989) and the Theory of Didactic Situations, proposed by Guy Brousseau (2008). The analysis of experimental data and scientific activity played a fundamental role in this process, towards possible learning. The main outcomes of the research corroborate the expectations during the validation stage, which was verified in the advancement of students' language through conceptual advancement. 60% of verbalism obstacle were overcome, in which the expected answers were given, with experimentation contributing to giving meaning to the concepts. Although substantial obstacles persisted, with only 20% progress, these data revealed that the tested didactic model provided advanced conditions for learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliane Santos de Melo, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Graduanda em Licenciatura em Química pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS - 2018)

Alexandre Mascarenhas Miranda, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

 Graduando em Licenciatura em Química pela UEFS. Integrante do grupo de pesquisa NAMNO. Bolsista de iniciação científica em geociências pela FAPESB.

Amanda Paixão de Jesus, Universidade Estadual de Feira de Santana

Graduanda em Licenciatura em Química pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS (2018.1)

Ester Nascimento Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana

Graduanda em Licenciatura em Química pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

José Vieira do Nascimento Júnior, Universidade Estadual de Feira de Santana

 Doutor em Química pela UFBA. Docente na Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Coordenador do projeto Integração da webbing para na formação em Matemática e Físico-Química na UEFS

References

ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da Didática da Matemática. 2. ed. Editora da UFPR, 2022. v. 1. 344 p.

ARAÚJO, R. B.; DE ABREU, F.; GONÇALVES, D.; IAMAMOTO, Y. I. Sistema tampão emsala de aula: mediações pedagógicas na formação inicial de professores de química. Revista Debates em Ensino de Química, v. 6, n. 2, p. 194-214, 2020.

ARTIGUE, Michèle. Ingénierie didactique. Publications mathématiques et informatique de Rennes, n. S6, p. 124-128, 1989.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. 314 p.

BROUSSEAU, G. Introdução ao estudo das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. Tradução de Camila Bogéa. São Paulo: Ática, 2008.

GERMANO, J. G. C. Uma proposta de abordagem dos números complexos com o uso do Geogebra. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Ceará, Centro de Ciências, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Fortaleza, 2016.

NASCIMENTO JUNIOR, J. V. NASCIMENTO, N. M. B. V.; Ensino de conceitos geométricos em artes na escola básica: usos do tangram na metodologia da engenharia didática. Ponta Grossa - PR: Atena, 2020.

POMMER, W. M. Brousseau e a ideia de Situação Didática. SEMA – Seminários de Ensino de Matemática/ FEUSP – 2º Semestre. São Paulo, p. 1-10, 2008.

SKOOG, D. A.; WEST, D. M.; HOLLER, F. J.; CROUCH, S. R. Fundamentos de Química Analítica. 1. ed. de 2006. trad. Marco Tadeu Grassi. São Paulo: Cengage Learning Brasil, 2006.

Published

2023-12-22

How to Cite

Melo, J. S. de, Miranda, A. M., Jesus, A. P. de, Santos, E. N., & Nascimento Júnior, J. V. do. (2023). Analysis of a didactic sequence on acid-base balance in the 2nd year of high school. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-13. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14023