Syrup depigmentation: an inventive experimental proposal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14030

Keywords:

inventive experimentation, teaching-learning, chemistry teaching

Abstract

 The Science teaching and learning process requires the teacher to use teaching practices that bring students closer to the contents being discussed in the school environment. Given this, this work aims to present the training potential when developing an inventive experimental activity, without ready-made scripts, using alternative materials. Through inventive experimentation, we managed to make the student the center of knowledge construction, in addition to making tangible the chemical and everyday relationship that many students report not understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvio Luiz de Souza Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Licenciando em Química pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) 

Fernanda Silva Santos , Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Licencianda em Química pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), atualmente é membro do Grupo de Pesquisa Ensino Extensão em Educação Química/Ciências (PƎQUI) - CFP/UFRB

Yngrid Gisellen de Freitas Ribeiro, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Licencianda em Química pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Membro do Grupo de Pesquisa Ensino Extensão em Educação Química/Ciências (PƎQUI) - CFP/UFRB, desenvolvendo investigações na área da experimentação.

Rafaela dos Santos Lima, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela UFBA. Docente na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Vice líder do grupo Coletivo de Representações Sociais e Narrativas Autobiográficas (RESSONAR).

References

CUCHINSKI, Ariela Suzan; CAETANO, Josiane; DRAGUNSKI, Douglas. Extração do corante da beterraba (beta vulgaris) para utilização como indicador ácido-base. v. 35, n. 4, 2010, p. 17-23. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, Brasil.

DEITOS, Greyze Maria Palaoro; STRIEDER, Maria Strieder. Um olhar epistemológico para a experimentação no ensino de ciências. Olhar de Professor, v. 21, n. 2, p. 2821-288, 2018.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Metodologias do ensino de ciências. 2. ed. São Paulo: Cortez,1994.

FERREIRA, Sergio.; CORRÊA Roberta.; SILVA, Fernando César. Estudo dos roteiros de experimentos disponibilizados em repositórios virtuais por meio do ensino por investigação. Ciência Educação, v. 25, n. 4, p. 999-1017, 2019.

FRANCISCO, Wilmo; FERREIRA, Luiz; HARTWIG, Dácio. Experimentação problematizadora: Fundamentos teóricos e práticos para aplicação em sala de aula de ciências. Química nova na escola, n. 30, nov. 2008.

RIZO, Welington Fraga. Entrave no ensino superior: Abordagem das dificuldades com exercícios básicos da matemática em cursos de graduação nas áreas de exatas. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 8, n. 5, p. 111-126, 2020.

SILVA, Maíra Batistoni.; SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica e domínios do conhecimento científico: proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 23, p. 1-20, 2021.

SILVA, Rosimary Batista da.; PIRES, Luciene Lima de Assis. Metodologias ativas de aprendizagem: construção do conhecimento. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU), 7., 2020. Anais [...]. 2020.

SOUZA, Ródnei Almeida Teoria da Aprendizagem Significativa e experimentação em sala de aula: integração teoria e prática. 2011. Orientador: Prof. Dr. José Luiz de Paula Barros Silva. Tese (Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Universidade Federal da Bahia Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador, 2011.

SUART, Rita de Cássia; MARCONDES, Maria Eunice Ribeito. A manifestação de habilidades cognitivas em atividades experimentais investigativas no ensino médio de química. Ciências & Cognição, v. 14, p. 50-74, 2009.

Published

2023-12-22

How to Cite

Silva, S. L. de S., Santos , F. S., Ribeiro, Y. G. de F. ., & Lima, R. dos S. . (2023). Syrup depigmentation: an inventive experimental proposal . Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-10. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14030