Teacher training and quilombola school education in science teaching: a review of theses and dissertations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14035

Keywords:

teacher training, quilombola school education, literature review

Abstract

The importance of quilombola school education is evident mainly due to the fact that it has its own curricular guidelines, achieved through this community's arduous struggle for quality education that honors its heritage, culture and knowledge. In view of this, it is essential to highlight the need for research that delves deeper into the teaching of science linked to this type of teaching, mainly highlighting the training of teachers to act effectively, respecting and working on quilombola knowledge. This research was based on the following question: how is teacher training related to quilombola school education in scientific production focused on science teaching? For this investigation we used a theoretical-bibliographical study from which we analyzed a set of theses and dissertations that addressed these topics in science teaching. Five works were found that address the training of teachers in quilombola school education. Despite the small number of works found, the research is diverse, demonstrating the use of varied construction and data analysis methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Alves Lima Junior, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Quilombola oriundo do Quilombo Matinha dos Pretos, mestrando em Ensino das Ciências pela UFRPE. Bolsista FACEPE. Graduei-me em licenciatura em química pela Universidade Estadual de Feira de Santana, onde participei dos programas Residência pedagógica e PIBID, fui monitor da disciplina química e sociedade e participei do projeto de extensão Oficinas Temáticas de ciências para a educação básica em Feira de Santana. Também fui presidente do Diretório acadêmico de Licenciatura em Química e da associação atlética de Licenciatura em Química. 

Paloma Nascimento dos Santos, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Educação e Ensino de Ciências pela UFRGS. Docente do Instituto de Química da Universidade Federal da Bahia. Líder do grupo NEGRECI - Grupo de estudos e pesquisas sobre relações étnico-raciais e Ensino de Ciências.

References

AIKENHEAD, Glen.; OGAWA, Masakata. Indigenous knowledge and science revisited. Cultural Studies of Science Education, v.2, n.1, p. 539-620, 2007.

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Petrópolis-RJ: Vozes,2013.

BALESTRIN, Luciana. “América Latina e o Giro Decolonial”. Revista Brasileira De Ciência Política, n. 11, p.89-117, 2013. https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004.

BRASIL. Resolução nº 8, de 20 de novembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Disponível em: http://www.seppir.gov.br/arquivos-pdf/diretrizes-curriculares. Acesso em: 26 ago. 2021.

CAMPOS SILVA, Rosângela de. Educação escolar quilombola: contribuições da etnobotânica para o ensino de ciências e biologia a partir das reflexões de docentes, Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade federal de Mato Grosso, p. 162, Cuiabá, Mato Grosso, 2021.

CASTRO, Luciana Maria. A universidade, a extensão universitária e a produção de conhecimentos emancipadores. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 2004. Anais[...]. v. 27. 2004. p. 1-16.

CRUZ SILVA, Maria do Socorro Lucinio. Etnomatemática na educação escolar quilombola: perspectivas decoloniais para o ensino da matemática nos quilombos mata cavalo e abolição em mato grosso. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade federal de Mato Grosso, Cuiabá- Mato Grosso, 2022.

CUNHA, Maria Isabel da. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 3, p. 609-626, 2013. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/s1517-97022013005000014>.

DIEGUES, Antonio Carlos; ARRUDA, Rinaldo Sergio Vieira. (Orgs.). Saberes tradicionais e biodiversidade no Brasil. São Paulo: USP, 2001.

FERREIRA, Marivânia Calvalcanti, Ensino De Ciências E Educação Quilombola: etnociência, saberes e práticas nos anos finais do Ensino Fundamental. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade da Paraíba, Campina Grande, 2019.

IMBERNON, Francisco. A educação no século XXI. Artmed Editora, 2009.

MOREIRA, Lineuza Leite, Multiculturalidade no ensino de ciências em uma escola do município de vila bela da santíssima trindade – MT, Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, 185p. 2019.

NÓVOA, António. (Org.). Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

RAMOS, Altina.; M. FARIA, Paulo.; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista diálogo educacional, v. 14, n. 41, p. 17, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.ds01.

SANTANA, Ana Queila Neves. Conhecimentos locais como base para o desenvolvimento de uma abordagem didática de genética no ensino fundamenta. Dissertação (Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador - Bahia, 2015.

SILVA, Joaklebio Alves da.; RAMOS, Marcelo Alves. Conhecimentos tradicionais e o ensino de ciências na educação escolar quilombola: um estudo etnobiológico. Investigações Em Ensino de Ciências, v. 24, n. 3, p. 121-46, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p121

SOUSA, Daniela Louzeiro Nunes. Percepções e Implicações da Ciência e da Tecnologia a partir de discursos de quilombolas e professores para o Ensino de Física, Dissertação (Mestrado Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal do Maranhão, São Luís - Ma, 2019.

Published

2023-12-22

How to Cite

Lima Junior, M. A., & Santos, P. N. dos. (2023). Teacher training and quilombola school education in science teaching: a review of theses and dissertations. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-12. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14035