Where is the thermochemistry that was here? Analysis of thermochemistry content in a collection of didatic books
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14045Keywords:
national common curricular base, textbooks, thermochemistryAbstract
The National Common Curricular Base (BNCC) is the official document that guides the Brazilian basic education curriculum and, as a normative document, the BNCC pedagogical foundations also influence teaching materials. Understanding textbooks as an important instrument for accessing systematized knowledge, the objective of the research was to analyze the thermochemistry content in the collections Ser Protagonista for the Chemistry discipline or the Natural Sciences area, for highschool education, of the Programa Nacional do Livro e Material Didático (PNLD) in 2018 and 2021. The thermochemistry contents in each volume of the collections were identified through a keyword search. Afterwards, the contents were analyzed considering: the adequate definition of concepts, use of examples, the importance of thermochemical calculations and Hess's Law as a particular case of the first law of thermodynamics. The analysis was carried out in a comparative way, relating the changes in textbooks with the BNCC curricular guidelines. The analysis demonstrated that the 2018 PNLD collection presents an inadequate concept of enthalpy and approaches Hess's Law as a purely mathematical discussion. The analysis also showed that the 2021 PNLD collection, despite a chapter dedicated to thermodynamics, with the definition of important concepts such as heat and internal energy, absent in the previous collection, there is a predominance of the physical approach in this content and the absence of the study of thermal effects associated with chemical reactions. Based on the results found, we consider that, in the new collection, guided by BNCC, there was a suppression in the thermochemistry content in the Ser Protagonista collection of PNLD 2021, prejudicial to the student in their human formation.
Downloads
References
AGUILAR, João Batista. Ser protagonista. Ciências da natureza e suas tecnologias: ambiente e ser humano. São Paulo: Edições SM, 2020.
BRASIL. Resolução CNE/CP n.º 2 de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, p. 41-44. 22 dez. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Edital de convocação n. 03/2019: CGPLI: edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e recursos digitais para o programa nacional do livro e do material didático PNLD 2021. Brasília: MEC, 2019.
BROWN, Theodore L.; LEWAY, H. Eugene; BURSTEN, Bruce E. Química ciência central. 7. ed. São Paulo: Prentice Hall, 1999.
CAIMI, Flávia Eloisa. Sob nova direção: o PNLD e seus desafios frente aos contextos político-educativos emergentes. Revista História Hoje, v. 7, n. 14, p. 21-40, 2018. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/465/279. Acesso em: 10 set. 2023.
DUARTE, Newton. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. 2. ed. Campinas: Autores Associados. 2021
FUKUI, Ana. Ser protagonista: ciências da natureza e suas tecnologias: energia e transformações. São Paulo: Edições SM, 2020.
LISBOA, Júlio César. Foschini. Ser Protagonista: Química, 2º ano. São Paulo: Edições SM, 2016.
MESSEDER NETO, Hélio da Silva; SÁ, Lucas Vivas de; BRITO, Marina Menezes de. Conceitos Químicos em debate. Salvador: EDUFBA, 2022.
NERY, Ana Luiza P. Ser protagonista: ciências da natureza e suas tecnologias: matéria e transformações. São Paulo: Edições SM, 2020.
SANTOS, Maximiller Souza. Análise histórico-crítica dos livros didáticos de química aprovados no PNLD 2015. 2017. Dissertação (Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/handle/ri/22550>. Acesso em: 30 set. 2023.
SANTOS, Victor Ferreira Dias. Entre o broto e a rosa do clássico: análise histórico-crítica do movimento dos conteúdos nos livros didáticos de química. 2020. 293 f. Dissertação (Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.
SANTOS, Victor Ferreira Dias; MESSEDER NETO, Hélio da Silva. O que queremos ensinar é mesmo clássico? veredas para pensar a seleção de conteúdos na pedagogia histórico-crítica. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 23, p. 1-22, 2023. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8666647#:~:text=O%20cl%C3%A1ssico%20%C3%A9%20um%20dos,cl%C3%A1ssico%20em%20cada%20disciplina%20escolar.>. Acesso em: 30 set. 2023.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Coleção educação contemporânea. Campinas, SP: Autores associados, 2008.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores associados, 2011.
SIQUEIRA, Rafael Moreira. Currículo e políticas curriculares na perspectiva histórico-crítica: Ensino Médio e Química em análise. Curitiba: Appris, 2022.
TEIXEIRA, David Romão; TAFFAREL, Celi Nelza Zulke. Os objetos de ensino e a seleção dos conteúdos escolares: reflexões a partir dos estudos sobre a educação física. In: GALVÃO, Ana Carolina; SANTOS JÚNIOR, Claúdio de Lira; COSTA, Larissa Q.; LAVOURA, Tiago Nicola. (Orgs.). Pedagogia Histórico-Crítica: 40 anos de luta por escola e democracia, volume 1. Campinas, SP: autores associados, 2021.
ZAMBONI, André; BEZERRA, Lia Monguilhotti (ed.). Ser protagonista: ciências da natureza e suas tecnologias: composição e estrutura dos corpos: ensino médio. São Paulo, SP: Edições SM, 2020a.
ZAMBONI, André; BEZERRA, Lia Monguilhotti (ed.). Ser protagonista: ciências da natureza e suas tecnologias: vida, saúde e genética. São Paulo, SP: Edições SM, 2020b.
ZAMBONI, André; BEZERRA, Lia Monguilhotti (ed.). Ser protagonista: ciências da natureza e suas tecnologias: evolução, tempo e espaço. São Paulo, SP: Edições SM, 2020c.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.