The chemistry of alcoholic beverages: a study case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14047

Keywords:

study case, chemistry teaching, alcoholic beverages

Abstract

The Study Case (SC) method emerges as a potential tool for teaching science, as it encourages self-directed learning and fosters skills, such as problem solving and critical thinking. The present work aims to analyze the contributions of the case “The chemistry of alcoholic drinks" to the learning and teaching of chemistry in high school. The application of this case was carried out in a school in Itabuna/ BA, for students in a 3rd year class of high school, by students from the Chemistry area of ​​the State University of Santa Cruz. To achievethis goal, a questionnaire was applied and analyzed using Discursive Textual Analysis (ATD). This analysis generated four emerging categories, named: Separation of Mixtures, Biochemical Processes, Characteristics of Alcohol. Through these categories it was possible to see that the students understood the chemical reactions that permeate the development of the alcoholic beverage, demonstrating interest in the data presented. An experiment was presented in the classroom with the goal to the students to join in the discussions, thus having the opportunity to be active subjects and participants in the teaching and learning process.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel de Oliveira Silva, Universidade Estadual de Santa Cruz

Licenciando em Química pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Bolsista pelo Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID).

Joaci Pereira da Costa filho, Universidade Estadual de Santa Cruz

Licenciando em Química pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Bolsista pelo Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID).

Indman Ruana Lima Queiroz, Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Ensino, Filosofia e História das Ciências. Docente do Departamento de Ciências Exatas na Universidade Estadual de Santa Cruz. Contribuição de autoria: coordenadora do subprojeto Química PIBID/UESC.

Michele Coelho Lima, Colégio Estadual Inácio Tosta Filho

Licenciada em Química pela Universidade Estadual de Santa Cruz. Docente da rede estadual de educação básica da Bahia, no Colégio Estadual Inácio Tosta Filho. Contribuição de autoria: Professora supervisora do PIBID.

References

COSTA, E. S. C.; SANTOS, M. L.; SILVA, E. L.; Abordagem da química no novo ENEM: uma análise acerca da interdisciplinaridade. Química Nova na Escola, v. 38, n. 2, p. 112-120, 2016.

GUIMARÃES, C. C.; Experimentação no ensino de química: caminhos e descaminhos rumo à aprendizagem significativa. Química nova na escola, v. 31, n. 3, p. 198-202, 2009.

LAGO, W. L. A.; ARAÚJO, J. M.; SILVA, L. B.. INTERDISCIPLINARIDADE E ENSINO DE CIÊNCIAS: PERSPECTIVAS E ASPIRAÇÕES ATUAIS DO ENSINO. Saberes: Revista interdisciplinar de Filosofia e Educação, Natal - Rn, v. 1, n. 11, p. 52-63, 2015.

GIL, A. C. Estudo de caso. São Paulo: Atlas, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GRESSLER, L. A. Introdução à pesquisa: projetos e relatórios. São Paulo: Loyola, 2003.

GOODE, W.; HATT, P. Métodos em pesquisa social. São Paulo, SP: Nacional, 1973.

KINPARA, M. M. Um estudo da interação professor-aluno a partir da análise do processo de construção de conhecimentos. Psic, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 197-210, dez. 2008.

LEONARD - BAXTON, D. A dual methodology for case studies: Synergistic use of a longitudinal single site with replicated multiple sites. Organization Science, v. 1, n. 3, p. 248-266, 1990.

LIMA, J. F. L. L. et al. A contextualização no ensino de cinética química. Química Nova na Escola, v. 11, n. 11, p. 26-29, 2000.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C.; Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, p. 117-128, 2006.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2016.

NACHMIAS, C.; NACHMIAS, D. Research methods in social science. London: Arnolds, 1996.

PARÉ, G. Investigating Information Systems with Positivist Case. Communications of the Association for Information Systems, v. 13, p. 233-264, 2004.

RODRIGUES, L. O aprendizado da Química na concepção de professores e alunos do ensino médio: um estudo de caso. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 96, n. 243, p. 380-398, 2015.

Published

2023-12-22

How to Cite

Silva, D. de O., Costa filho, J. P. da, Queiroz, I. R. L., & Lima, M. C. (2023). The chemistry of alcoholic beverages: a study case. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 4(11), 1-11. https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14047