The importance of pedagogical residence in the training of future teachers: practice and interdisciplinarity
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v4i11.14064Keywords:
pedagogical residency, interdisciplinary teaching, teaching identityAbstract
This work aims to reflect the experience of the scholarship holders of the interdisciplinary subproject, enrolled in the Pedagogical Residency Program (PRP) in a school in the urban area in the city of Feira de Santana, Bahia. The importance of PRP in the training of undergraduates and in the continued training of Basic Education teachers is emphasized, promoting integration and dialogue between theory and practice. It addresses the challenges faced when dealing with the diversity of students' realities, as well as the obstacles imposed by the new educational scenario, highlighting the need for adaptation and innovation on the part of teachers. Furthermore, it highlights interdisciplinary training as a valuable and indispensable tool for a broad understanding of knowledge, thus recognizing PRP as fundamental for the continuous training of teachers, highlighting the importance of feedback in improving teaching practice.
Downloads
References
BATISTA, S. H. S. A interdisciplinaridade no Ensino Médio. Revista Brasileira de Educação Médica - Rio de Janeiro, v. 30, n. 1, 2006.
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação - São Paulo, n. 19, p. 20-28, 2002.
COSTA, L. L. Residência Pedagógica: criando caminhos para o desenvolvimento profissional docente. 2015. 130 f. Dissertação (Mestrado em Processos Formativos e Desigualdades Sociais) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2015. Disponível em: http://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/523/496. Acesso em: 10 ago 2023.
FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Editora Paz e Terra, 2014.
LUCKESI, C. C. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 2011.
PAIXÃO, M. S.; PAIVA, J. A. Programa Residência Pedagógica como política de formação inicial de professores: percepção dos envolvidos. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 8, n. 2, 2023.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e construção da identidade profissional docente. In: PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004. p. 61-79.
SÁ, C. S. S.; SANTOS, W. L. P. Constituição de identidades em um curso de licenciatura em química. Revista Brasileira de Educação, Belo Horizonte, v. 22, p. 315-338, 2017.
VYGOTSKY, L. S.; COLE, M. Mente na sociedade: Desenvolvimento de processos psicológicos superiores. Imprensa da Universidade de Harvard, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.