Becoming a teacher and the pioneer action in the implementation of higher education in the interior of south Bahia/Brazil in the second half of the 20th century: memory and history of Waldir Pinto Montenegro Matos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.14613

Keywords:

Memory, History of education, Ibicaraí

Abstract

The interest in the memory and life trajectory of teacher Waldir Pinto Montenegro Matos arose from the initial investigation process into the presence of the National Campaign for Free Educandários (CNEG) in the south of Bahia, in the first half of the 1950s, the object of the research work, whose main focus was on the movement to create “free” gyms in the cocoa region during the period. And, more specifically, the creation of the CNEG gymnasium in the municipality of Ibicaraí. In this process, the teacher's name is highlighted. Thus, based on the memory of Waldir Pinto Montenegro Matos's teaching training and professional trajectory, In the composition of the historical narrative, present in this work, we seek to establish a relationship between the life story of Waldir Montenegro and the role attributed to the teacher in the implementation of higher education in the interior of Bahia in the second half of the 20th century, with a view to a greater understanding of how this process occurred and the educational role played by teacher Waldir in the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daisy Laraine Moraes de Assis, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doutora em Memória: Linguagem e Sociedade pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Mestra em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS). Docente no DCHEL/UESB

References

A GAZETA. Ibicaraí 47 anos. [Caderno Especial]. Ibicaraí, BA: 22 out. 1999.

ASSIS, Daisy Laraine Moraes de. A Campanha Nacional de Educandários Gratuitos (CNEG) e a nova organização escolar: histórias e memórias da educação no município de Ibicaraí/BA. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, São Cristóvão, 2005.

ASSIS, Daisy Laraine Moraes de. Entre a história e a memória: Felipe Tiago Gomes e o movimento pela criação dos ginásios gratuitos na região cacaueira do Sul da Bahia entre as décadas de 1940 e 1950. Curitiba, CRV, 2023.

BENEVIDES, Murilo. Professora Waldir Pinto Montenegro Matos: A história de uma educadora idealista, determinada e realizadora. In: BENEVIDES, M. História de Ibicaraí, Ibicaraí. 9 nov. 2011. Disponível em: https://historiadeibicarai.blogspot.com/2011/11/professora-waldir-pinto-montenegro.html. Acesso em: 02.10.2022.

CARVALHO, Marta Maria Chagas de. “Reformas da Instrução Pública”. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA Filho, Luciano Mendes e VEIGA, Cynthia Greive. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 225-251.

CORREIO DE IBICARAÍ. Ibicaraí 50 Anos. [Edição Histórico Cultural]. nº 510, Ano 35, Ibicaraí, BA: 22 out. 2002.

FENTRESS, James; WICKHAM, Cris. Memória social. Lisboa: Teorema, 1992.

FERREIRA, Lúcia Gracia. Desenvolvimento profissional e carreira docente brasileira: interseções e diálogos com professores da educação básica. Campinas, SP: Pontes Editores, 2023.

GOMES, Felipe Tiago. História da CNEG. Rio de Janeiro: 29 de Julho Publicações, 1965.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.

HALBWACHS, Maurice. Los Marcos Sociales de la memoria. Barcelona: Antropos; Concepción: Universidad de la Concepción; Caracas: Universidad Central de Venezuela, 2004.

MATOS, Waldyr Montenegro. 101 anos da professora Waldir Pinto Montenegro Matos. In: MATOS, Waldyr Montenegro. Blog do Boró, Ibicaraí e região, Ibicaraí. 28 mar. 2018. Disponível em: http://blogdoboro.blogspot.com/2018/03/101-anos-da-professora-waldir-pinto.html. Acesso em: 02 out. 2022.

MATOS, Waldir Pinto Montenegro. Entrevista concedida a autora [informação verbal], Ibicaraí [13 fev.; 04 abr.], 2004.

MATOS, Waldir Pinto Montenegro. Jubileu de Ouro da AEM. [Caderno em homenagem aos 50 anos da Academia de Educação Montenegro]. Ibicaraí, 2006.

MATOS, Waldir Pinto Montenegro. As veredas do sertão: Waldir Pinto Montenegro Matos [Caderno de anotações]. Ibicaraí, 2011.

NAGLE, Jorge. Educação e Sociedade na Primeira República. Rio de Janeiro: DP&A. 2001.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas/SP: Unicamp, 2007.

SOUSA, Ione Celeste de. Garotas Tricolores, Deusas Fardadas: as normalistas em Feira de Santana 1925 a 1945, Bahia. 1999. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1999.

Published

2024-07-22

How to Cite

Assis, D. L. M. de . (2024). Becoming a teacher and the pioneer action in the implementation of higher education in the interior of south Bahia/Brazil in the second half of the 20th century: memory and history of Waldir Pinto Montenegro Matos. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 5(12), 1-17. https://doi.org/10.22481/reed.v5i12.14613