THE CONSTITUTION OF PROFESSIONAL IDENTITY AND TEACHING KNOWLEDGE: TERRITORIES OF EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v1i2.7902Keywords:
Teacher Identity, Teaching Knowledge, Knowledge of Experience, Territory of ExperienceAbstract
This article presents an analysis of professional identity and teaching knowledge from the perspective of knowledge of experience. This discussion aims to understand how the constitution of the teaching professional identity takes place, articulating the construction / mobilization of knowledge and the conception of experience. The methodological option adopted is defined as qualitative, given its interpretative character. The construction of the data was made possible through narrative interview and content analysis as a data analysis technique. It was observed that for the research subjects, it is in the inextricable relationship between the personal self and the professional that the teacher builds his identity. Thus, we point out the importance of awakening, in the teachers, the desire to reflect on their professional paths, on the way they feel the articulation between the professional and the staff, on the constitution of the identity and the knowledge proper to the teaching exercise, on professional identity and teaching knowledge in constant (trans) training.
Downloads
References
ARENDT, H. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo. 10 ed. Rio de Janeiro,
Forense Universitária, 2008.
CAMPOS, G.M.C. A formação de professores de música na produção da associação
brasileira de educação musical – ABEM (1991 a 2003). 2005. Dissertação (Mestrado em
Educação) - Universidade Federal de Goiás: Goiânia – GO. 2005.
DUARTE JR., J. F. O Sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 2000. Tese. (Doutorado
em Educação) - Universidade Estadual de Campinas. Campinas – SP, 2000.
DUBAR, C. Para uma teoria sociológica da identidade: a socialização. Porto: Porto
Editora, 1997.
FERREIRA, L. G. Professores da zona rural em início de carreira: narrativas de si e
desenvolvimento profissional. 2014. Tese. (Doutorado em Educação) - Universidade Federal
de São Carlos: São Carlos-SP, 2014.
__________________. Professoras da zona rural: formação, identidade, saberes e práticas.
Dissertação (Mestrado em Educação e Contemporaneidade) - Universidade do Estado da
Bahia: Salvador- BA, 2010.
__________________; BEZERRA, P. O. O professor do ensino superior e sua formação: uma
discussão necessária. Revista de Ciências da Educação. Americana, Ano XVII, v. 01, n. 32,
p. 05-28, jan-jun, 2015.
FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 2, p. 433-446, 2020.
Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/reed
ISSN: 2675-6889
_________. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de
Janeiro: Paz e Terra, 1996.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisa sobre o saber docente. Trad.
Francisco Pereira. 3 ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP & A. 2000.
HONORATO, C. A formação do artista no Brasil: uma problemática em formação.
º Encontro Nacional da Associação de Pesquisadores em Artes Plásticas. Anais [...].
Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas: Florianópolis/SC, 2008, 991 -
ISAIA, S. M. de A. Professor universitário no contexto de suas trajetórias como pessoa e
profissional. In_____________: MOROSINI, M. C. (Org.) Professor do Ensino Superior:
identidade, docência e formação. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas
Educacionais, 2000. p. 21 – 33.
________________. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. In: RISTOFF,
D;SEVEGNANI, P. Docência na educação superior. Brasília: Instituto Nacional de Estudos
e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006. p. 65-86.
LANKSHEAR, C; KNOBEL, M. Panorama da coleta de dados na pesquisa qualitativa. In:
__________. Pesquisa Pedagógica: do projeto à implementação. Trad. Magda França Lopes.
Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 149-167.
LARROSA, J. “Notas sobre experiência e o saber de experiência”. Revista Brasileira de
Educação. n. 19. São Paulo, p. 20 – 28 jan/fev/mar/abr, 2002.
___________. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação. N. 2. Santa
Cruz do Sul, v.19, p.04 - 27, jul./dez. 2011.
MELO, G. F. Docência na universidade: em foco os formadores de professores. In: MELO, F.
G; NAVES, P. L. M. de (orgs). Didática e docência universitária. Uberlândia EDFU,
p. 29 – 56.
NOVOA, A. Universidade e formação docente. Interface, v.4, n.7, 2000, p. 129-138.
OLIVEIRA, E. M. de. Docência universitária em Arte: (auto)retratos da identidade do
docente-artista. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Goiás.
Goiânia – GO. 2010.
PIMENTA, S. Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In:
_____________. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2007.
p. 15 – 34.
PLATÃO. Col. Os Pensadores: Diálogos. Porto Alegre: Ed. Globo, 1972.
Revista de Estudos em Educação e Diversidade. v. 1, n. 2, p. 433-446, 2020.
Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/reed
ISSN: 2675-6889
SILVA, M. da. Complexidade da formação de professores: saberes teóricos e saberes
práticos São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 14. ed. Petrópolis, RJ: Vozes,
__________. LESSARD, C. LAHAYE, L. Os professores face ao saber – esboço de uma
problemática do saber docente. Teoria & Educação, Porto Alegre, n. 4, 1991.
VEIGA-NETO, A. NOGUERA, C.E. Conhecimento e saber: apontamentos para os estudos
do currículo. IN: DALBEN, A. et al. (orgs). Coleção Didática e Prática de Ensino. BH,
Autêntica, 2010, p.67-87.
ZIBETTI, M.L.T; SOUZA, M.P.R. Apropriação e mobilização de saberes na prática
pedagógica: contribuição para formação de professores. Educação e Pesquisa, v. 33, n. 2, p.
– 262, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.