FREIREAN TEACHINGS AS GUIDES OF PEDAGOGICAL PRACTICE IN LITERACY AND LITERACY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i5.9228

Keywords:

Literacy, Teacher, Schooling

Abstract

From the early grades, the quality of education should be something common in public educational institutions, allowing children to effectively count on teachers capable of contributing to their integral development, expanding their critical sense, freeing themselves from the shackles of alienation and common oppressor/oppressed relationship in capitalist countries. Therefore, the general objective of this article is to reflect on the contributions of Freire's thought in the literacy and literacy process in the early grades. The literature review, qualitative and descriptive, was used as methodology. The results obtained show that literacy allows children to learn to recognize, decode, form words and sentences with the letters of the alphabet. Literacy, in turn, enables the use of reading and writing in their daily lives. Although literacy and literacy nurture their specificities, both are complementary and inseparable. It is concluded that the teacher needs to read and write their students, so that they appropriate the reading skills that will be carried throughout their lives in the most diverse social contexts. For this, it is necessary to consider their prior knowledge, using generating words that are linked to their daily lives to guide the development of the teaching and learning process, making it more critical, contextualized and emancipating.

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Author Biographies

Maria Helena da Costa Bianchi, UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestra em Ensino, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), 2018. Licenciada em Letras/Espanhol pela Unioeste em 1997 e em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria em 2014. Especialista em Educação Especial, Métodos e Técnicas de Ensino em Comunicação e Arte, Alfabetização, Educação de Jovens e Adultos, Educação Inclusiva – Sala de Recursos Multifuncional, Literatura Iberos-Americanas Contemporâneas. Professora efetiva na Rede Estadual do Paraná e Municipal de Foz do Iguaçu.

Maria Lucivane de Oliveira Morais, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestra em Filosofia Moderna e Contemporânea, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), 2018.  Licenciada em Geografia pela Faculdade União das Américas, 2007. Licenciada em Filosofia pela UNIOESTE, 2014. Especialista em Educação Especial, Métodos e técnicas do ensino de Geografia e História; Saúde do Professor, Educação: Métodos e técnicas do ensino, Neuroeducação, Gamificação. Professora efetiva da rede estadual do Paraná. Docente no curso de formação de professores oferecido pela Secretaria Estadual de Educação (SEED).

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Published

2021-09-30

How to Cite

Bianchi, M. H. da C., & Morais, M. L. de O. (2021). FREIREAN TEACHINGS AS GUIDES OF PEDAGOGICAL PRACTICE IN LITERACY AND LITERACY. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(5), 1-15. https://doi.org/10.22481/reed.v2i5.9228

Issue

Section

Dossiê Temático