A ATUALIDADE DO PENSAMENTO FREIREANO: UMA PONTE DIALÓGICA COM A LINGUÍSTICA APLICADA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i5.9542

Keywords:

Language, Identity, Paulo Freire

Abstract

The article focuses on Freirean ideas, while comparing the notions of language and identity, themes that are referenced in Freirean work and in Applied Linguistics. It deals with sociological, educational, and language-related aspects, which show us paths for a dialogical approach with Critical Applied Linguistics through a transdisciplinary perspective. The transdisciplinarity is mobilized, in this study, by the connection between the areas of knowledge that have specific objects but that reveal the need to compose a network to interpret the ethical conduct of research. Thusly, we contributed to the discussion about the actuality of the Freirean thought, in a constant search for its acceptance in and for the world. The methodological pathway is bibliographic in nature, presenting the Freirean pedagogy articulated with Applied Linguistics from the perspective of language, dialogue and identities - concerns which arose during the Master's research. We conclude that, in contemporary times, the Freirean pedagogy, collated with Applied Linguistics, is updated in the reaffirmation of the act of educating as an ethical act and, consequently, in the emancipation of the human being, as postulated by Freire and by Applied Linguistics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Maria Oliveira Lima, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestra em Letras: Cultura, Educação e Linguagem. Professora Assistente do Departamento de Estudos Linguísticos e Literários (DELL) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Grupo de Pesquisa: Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Ensino e Aprendizagem do Letramento, da Leitura, Escrita e Reescrita de Textos – GPELLER/UESB e do Grupo de Pesquisa Linguagem e educação – GPLED/CNPq/UESB.

Ester Maria de Figueiredo Souza, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Professora Plena. Doutora em Educação. Pós-doutora em Linguística. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEd) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Líder do Grupo de Pesquisa Linguagem e Educação -GPLED.  

References

ASSUNÇÃO, Emerson Tadeu Cotrim; SOUZA, Ester Maria de Figueiredo Souza. Diálogos entre Mikhail Bakhtin e Paulo Freire: a palavraponte e a palavramundo, face social de uso do signo. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos vol. 7, ahead of print, 2019. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/9850. Acesso em: 21 jul. 2021.

ARAÚJO FREIRE, Ana Maria. Notas. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

CORACINI, Maria José R. Faria. Subjetividade e identidade do(a) professor(a) de português. In: CORACINI. Maria José R. Faria (Org.). Identidade e discurso. Editora da Unicamp, Argos: Campinas, 2003.

FIORI, Ernani Maria. Aprender a dizer a sua palavra. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 56 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Educação: o sonho possível. In: BRANDÃO, Carlo Rodrigues et al. O educador: vida e morte. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1982.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 8ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 56 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

GERALDI, João Wanderley. A linguagem em Paulo Freire. Educação, Sociedades & Culturas, n. 23, p. 7-20, 2005.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva; Guacira Lopes Lauro. 11 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

KLEIMAN, Angela B. A construção de identidades em sala de aula: um enfoque interacional. In: SIGNORINI, Inês. Língua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006.

LIMA, Ana Maria Oliveira. Ser no mundo: linguagem e identidades na perspectiva da pedagogia crítica freireana e da linguística aplicada. 2017. Dissertação (Mestrado em Letras: Cultura, Educação e Linguagens) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2017.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Discursos de identidade em sala de aula de leitura de L1: a construção da diferença. In: SIGNORINI, Inês. Língua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006.

PENNYCOOK, A. Uma lingüística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. (org.). Por uma lingüística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola. 2006.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma lingüística crítica: linguagem, identidade e questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

SÁ, Rubens Lacerda de. Ética, decolonialidade e migração à luz do pensamento freireano. Práxis Educacional, v. 17, n. 47, p. 1-22, 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8739. Acesso em: 22 set. 2021.

SOUZA, Ester Maria de Figueiredo. Indagações acerca do enunciado concreto em Mikhail Bakhtin e o gênero do discurso aula. In: SANTOS, Elmo (Org.). Transdiscursividades: linguagem, teoria e análises. Salvador: Edufba, 2012.

SOUZA, Ester Maria de Figueiredo. Estágio remoto emergencial: refrações de um conceito para o ensino. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 2, n. 4, p. 1-15. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8968/5946. Acesso em: 21 jun. 2021.

Published

2021-09-30

How to Cite

Lima, A. M. O., & Souza, E. M. de F. (2021). A ATUALIDADE DO PENSAMENTO FREIREANO: UMA PONTE DIALÓGICA COM A LINGUÍSTICA APLICADA. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(5), 1-22. https://doi.org/10.22481/reed.v2i5.9542

Issue

Section

Dossiê Temático