PLAY IN THE ENGAGED MULTILITERACY FOR CRAFTING INSURGENT PRACTICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9643

Keywords:

Play, Engaged Multiliteracy, Decoloniality, Good Living, LGBTQIA

Abstract

Anchored in the decolonial struggle, which seeks to overcome the exercise of power that sustains exclusion and death policies (SANTOS, 2018), known as necropolitics (MBEMBE, 2016), this article articulates the concepts of play and activity (VYGOTSKY, 1933/1991; 1934/1994), integrated with Freirean ideas, to contextualize a political practice of multiliteracy. The Engaged Multiliteracy (LIBERALI, 2021) proposes to go beyond understanding the injustices and inequalities of reality, seeking to overcome them as part of the pedagogical proposal. For this work, we analyze the planning, exchanges via WhatsApp, and the video recording of a virtual activity during the Covid-19 pandemic by Projeto Brincadas, which thematized the reality, the fight, and the pride of LGBTQIA+. Generally, the discussion and the analysis show how this insurgent education practice creates, through play, instrumentalities (ENGESTRÖM, 1987/2016) for confronting coloniality and underpins paths for the construction new meanings and experiences in the search for Good Living (KRENAK, 2020a).

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Author Biographies

Fernanda Coelho Liberali, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professora dos Programas de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudo da Linguagem, em Educação: Formação de Formadores e em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Líder do GP LACE, CNPq, PIPeq, e-mail: liberali@uol.com.br

Larissa Picinato Mazuchelli, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Professora do Curso de Letras, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Pesquisadora Pós-Doc no GP LACE, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; e-mail: lpmazuchelli@gmail.com

Luciana Kool Modesto-Sarra, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Professora na Beacon School. Mestranda no Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudo da Linguagem e Pesquisadora do GP LACE, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, CAPES.

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Published

2021-12-31

How to Cite

Liberali, F. C., Mazuchelli, L. P., & Modesto-Sarra, L. K. (2021). PLAY IN THE ENGAGED MULTILITERACY FOR CRAFTING INSURGENT PRACTICES. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(6), 1-26. https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9643

Issue

Section

Dossiê Temático