PLAY AND FRIENDSHIP IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9789

Keywords:

Play, Friendship, Childhoods, Child education

Abstract

This article aims to contribute to studies and reflections on games and friendships among children aged 0-5 years in early childhood education. The data presented are the results of an ethnography carried out over seven months in a Municipal Center for Early Childhood Education, using a field notebook record. Based on the analyses, it can be highlighted that black and white children from an early age build their games and friendships articulating the markers of gender, race and ages, especially when they play together and reframe the uses of educational spaces organized by people adults.

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Author Biography

Artur Oriel Pereira, Universidade de São Paulo

Doutorando em Ciências Humanas na Linha Poderes e Intervenções pelo Programa de Pós-Graduação Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Mestre em Educação na Linha Educação e Ciências Sociais pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Especialista em Sociopsicologia pela Escola Pós-Graduada de Ciências Sociais da Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo. Letrólogo. Pedagogo. Professor de Educação Infantil e Ensino Fundamental I pela Secretaria Municipal da Educação da Prefeitura de São Paulo. Integrante do Grupo de Pesquisa Temáticas, narrativas e representações árabes, africanas, asiáticas e sul-americanas e de comunidades diaspóricas (USP/CNPq) e do Núcleo de Apoio à Pesquisa NAP Brasil África (USP/CNPq).

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Published

2021-12-31

How to Cite

Pereira, A. O. (2021). PLAY AND FRIENDSHIP IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(6), 1-25. https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9789

Issue

Section

Dossiê Temático