RELATIONSHIP TEACHING AND LEARNING: DEVELOPMENT OF DIDADCTIC GAMES BY STUDENTS OF TECNOLOGY IN AGROECOLOGY AT IFPA-CAMPUS BREVES, ILHA DO MARAJÓ, PARÁ
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9851Keywords:
Rural Education, Playfulness, Knowing how to do, TransdisciplinarityAbstract
This work aims to describe the development of educational games (prototype), showing the relationship of agroecology with environmental education, by marajoara students, from remote education, from the Higher Course in Technology in Agroecology, in the discipline of Education and Agroecology of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará - Brief Campus. Students were divided into groups, which had to seek to study a certain game, adapt it to the discipline and (re)build this game with a view to sustainability in order to dialogue with children's education in the municipal network of Breves. In a playful/playing way, and also educational/formative. In all, 7 educational games were developed, namely: 3 board games (Sustainable Lady; Agroecological Trail and Sustainability Path); 2 puzzles; 1 Agroecological memory game; and 2 models (Degradation and Sustainability). It was concluded that the development of games is an important tool for the teaching and learning of the student of the Agroecology Technology course, both at higher than elementary school level, as it awakens in students the importance of discussing Agroecology in the Marajó Archipelago.
Downloads
References
ARAUJO, Romildo Cruz. Educação profissional e agroecologia no Marajó agroflorestal: entrelaçando saberes na construção do eixo tecnológico recursos naturais no IFPA Campus Breves. 2017. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Rural e Gestão de Empreendimentos Agroalimentares) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA, Breves, PA, 2017.
BIZERRA, Eliane Teixeira Custódio. A ludicidade na relação ensino-aprendizagem: o papel do professor de uma escola de educação infantil de Castanhal – Pa. Trabalho de Conclusão de Curso (Faculdade de Pedagogia) – Universidade Federal do Pará, Castanhal, PA, 2017. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/bitstream/prefix/473/1/TCC_LudicidadeRelacaoEnsino.pdf. Acesso em: 24 out. 2021.
CALDART, Roseli Salete. EDUCAÇÃO DO CAMPO. In: CALDART, Roseli Salete. (Org.) Dicionário da Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. p. 33-37.
CUNHA, Nylse Helena Silva. Brinquedoteca: Um mergulho no brincar. 3. ed. São Paulo: Vetor, 2001.
FERREIRA, Cicero; SOUSA, Romier. A trajetória da educação do campo no Instituto Federal do Pará - Campus Castanhal: a verticalização do processo de ensino como prática pedagógica. In: SOUSA, Romier; CRUZ, Renilton. (Org). Educação do campo, formação profissional e agroecologia na Amazônia: saberes e práticas pedagógicas. Belém: IFPA, 2015. p. 29-62.
Freire, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 39. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes Necessários à Prática educativa. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo; HORTON, Myles. O caminho se faz caminhando: conversas sobre educação e mudança social. Petrópolis: Vozes, 2003.
GUEDES, Ana Célia Barbosa et al. Reflexões sobre o ensino de história e conservação dos recursos hídricos no Marajó (PA). Revista Tecnologia e Sociedade, Curitiba, v. 17, n. 46, jan./mar. 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.3895/rts.v17n46.10895. Acesso em: 22 out. 2021.
HAGE, Salomão; REIS, Maria Izabel. Tempo, espaço e conhecimento nas escolas rurais (multi) seriadas e transgressão ao modelo seriado de ensino. Revista Em Aberto, Brasília, v. 31, n. 101, p. 77-91, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3230. Acesso em: 25 out. 2017.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. Livro eletrônico. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LUCKESI, C. L. N. Tecnologia Educacional. Rio de Janeiro, 1994.
MADUREIRA, Cláudio João Bittencourt. O Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária e a Experiência do IFPR- Campus Ivaiporã. In: RADIS, Ana Claudia; MADUREIRA, Cláudio João Bittencourt; STEVAM; Marcelo (Org.). Educação do Campo e agroecologia no IFPR: 10 anos de experiência. Curitiba: Editora IFPR, 2018. p. 28-35.
MACEDO, Lino de; PETTY, Ana Lúcia Sícoli; PASSOS; Norimar Christe. O lúdico nos processos de desenvolvimento e aprendizagem escolar. In: ______. Os jogos e lúdico na aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2005. p. 09-22.
MACHADO, Maria Regina Farias. Entrelaçando saberes no ensino de ciências naturais a partir de Agroecossistemas Marajoaras. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Rural e Gestão de Empreendimentos Agroalimentares) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará – IFPA, Castanhal, PA, 2018.
MIRANDA, Dirce; PAINI Leonor Dias. A ludicidade na prática pedagógica inclusiva. In: Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Artigos. v. 1. Cadernos PDE. 2016. p. 25.
MIRANDA, Simão. Do fascínio do jogo a alegria de aprender. Campinas, SP: Papirus,1964.
NICÁCIO, Saulo Verçosa; ALMEIDA, Adriana Gomes de; CORREIA, Monica Dorigo. Uso de jogo educacional no ensino de Ciências: uma proposta para estimular a visão integrada dos sistemas fisiológicos humanos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS (ENPEC), 11., Florianópolis, 2017. Anais [...]. Florianópolis, SC: UFSC, 2017. p. 1-10. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R2483-1.pdf. Acesso em: 24 out. 2021.
OLIVEIRA, Julian Aparecida Santim de; SILVA, Nivaldo Correia da. O lúdico como ferramenta de aprendizagem na educação infantil. Revista Saber Acadêmico. n. 25, 2018. p. 30-44. Disponível em: http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20181113151737.pdf. Acesso em: 25 dez. 2021.
RIBEIRO, Dionara Soares; TIEPOLO, Elisiani Vitoria; VARGAS, Maria Cristina ; SILVA, Nivia Regina da (Org.). Agroecologia na educação básica: questões propositivas de conteúdo e método. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2017.
RODRIGUES, Maria. O desenvolvimento do pré-escolar e o jogo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
ROSSET, Peter. A territorialização da agroecologia na disputa de projetos e os desafios para as escolas do campo. In: RIBEIRO, Dionara Soares; TIEPOLO, Elisiani Vitória; VARGAS, SILVA, Mônica Soltau da. Jogos Educativos. Campinas: Papirus, 2004.
SOUSA Romier da Paixão. Agroecologia e Educação do campo: Desafios da Institucionalização no Brasil. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 140, p.631-648, jul./set. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/NVYdW7qx7dNfFNC9fS9FQKK/?format=pdf. Acesso em: 25 out. 2017.
SOUSA, Romier da Paixão. Educación profesional y sabidurías de los jóvenes campesinos en la Amazonía: una reflexión desde la agroecología política. Tese (Doutorado) - Universidad Pablo de Olavide, Sevilha, 2015.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.