THE MAGIC OF NATURE'S TOYS: THE POWER OF THE FOUR ELEMENTS - EARTH, WATER, AIR AND FIRE IN THE CHILD'S PLAYS
DOI:
https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9858Keywords:
Kid, Play Free, NatureAbstract
Abstract: This study is the result of an ongoing Scientific Initiation investigation that investigates the potential of unstructured materials in the production of toys and games for children in public spaces in the city of Jequié-BA. These are reflections based on authors such as Damasceno (2019), Tiriba (2010), Machado (2016), Piorski (2016) and others. Thus, it intended to promote reflections regarding the role of children's games that use the four elements of nature and the possibilities of this experience potentially being a performance, which lets the child's free spirit flow to interact, imagine and create scenes of tiny situations in everyday life. The discussion takes place in two parts: 1) playing free in nature and its potentials; 2) The four elements of nature in Play. In this way, we were able to talk about how important it is to have this place of life, freedom and coexistence so that children can play in the midst of nature, getting to know themselves and discovering the universe with autonomy, integrality and respect for the environment.
Downloads
References
AMICONE, G.; PETRUCCELLI, I.; DOMINICIS, S.; GHERARDINI, A.; COSTANTINO, V.; PERUCCHINI, P.; BONAIUTO, M. GREEN BREAKS. The Restorative Effect of the School Environment’s Green Areas on Children’s Cognitive Performance. Frontiers in Psychology. Out. 2018. Published online 2018 Oct 2. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.01579/full. Acesso em: 20 jan. 2020.
BACHELARD, Gaston. O ar e os sonhos: ensaios sobre a imaginação do movimento. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BARROS, Manoel de. Memórias inventadas: as infâncias de Manoel de Barros. São Paulo: Planeta do Brasil, 2010.
BARROS, Maria Isabel Amando de. Desemparedamento da infância: a escola como lugar de encontro com a natureza. 2 ed. Alana: Rio de Janeiro, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica (SEB). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.
CARDOSO, Marilete Calegari; SOUZA, Ana Lúcia Santos. Praças Públicas Comunitárias na “Cidade Sol” - Jequié-BA: territórios lúdicos de diálogos constante entre educação e democracia. Crítica Educativa (Sorocaba/SP), v. 6, n. 1, p. 1-19, 2020. Disponível em: https: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/459. Acesso em: 20 jan. 2020.
CARDOSO, Marilete Calegari. Catadoras do brincar: o olhar sensível das professoras acerca do brincar livre no ensino fundamental I e suas ressonâncias para a profissionalidade docente. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.
DAMASCENO, Mônica Maria Siqueira. Educação ambiental vivencial e o desenvolvimento cognitivo e socioafetivo de crianças com TDAH. 2019. Monografia (Doutorado) – Curso de Ambiente e Desenvolvimento, Universidade do Vale do Taquari - Univates, Lajeado, dez. 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/10737/2763. Acesso em: 20 jan. 2020.
FERRAZ, R. C. S. N.; FERREIRA. L. G. O ato de ensinar como estado de ludicidade. In: ANDRADE, D. M. M.; ABREU, R. (Org.). Formação de professores e ludicidade: sobre sonhos possíveis. Curitiba: CRV, 2019. p. 77-86.
FERREIRA, Lúcia Gracia. Formação de professores e ludicidade: reflexões contemporâneas num contexto de mudanças. Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v. 1, n. 2, 410-431. 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/7901. Acesso em: 13 jan. 2021.
FERREIRA, L. G. Os Ateliês Biográficos de Projeto e os processos formativos de professores: diálogos, (auto) biografia e ludicidade. APRENDER - Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, Vitória da Conquista Ano IX n. 15 p.99-110 2015. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/2458. Acesso em: 13 out. 2016.
FLEURY, Laís. Relação Sociedade-Natureza, Saúde e Educação: Reflexões Multidisciplinares. In: DAMASCENO, Mônica Maria Siqueira; et al. Relação Sociedade-Natureza, Saúde e Educação: reflexões multidisciplinares. Quipá Editora. Crato – Ceará. 2020.
GUIMARÃES, R. S.; FERREIRA, L. G. Formação lúdica: processos de construção da docência. In: CASTRO, J. T.; GALVÃO FILHO, T.; LUNA, A.V. A.; GALVÃO, N. C. S. S. Educação Científica, Inclusão e Diversidade. Cruz das Almas, BA: EDUFRB, 2020. p. 171-182.
INSTITUTO BUTANTAN. Como surgiu o novo coronavírus? Conheça as teorias mais aceitas sobre sua origem. São Paulo: Instituto Butantan. 2021. Disponível em: https://butantan.gov.br/covid/butantan-tira-duvida/tira-duvida-noticias/como-surgiu-o-novo-coronavirus-conheca-as-teorias-mais-aceitas-sobre-sua-origem. Acesso em: 30 jun. 2021.
JAMES, Peter, et al. Exposure to Greenness and Mortality in a Nationwide Prospective Cohort Study of Women. 2016. Environ Health Perspect 124: 1344–1352. Disponível em: https://ehp.niehs.nih.gov/doi/10.1289/ehp.1510363. Acesso em: 10 dez. 2021.
JESUS, Mary Nádia de Azevedo Lima de; CARDOSO, Marilete Calegari. Teatro de fantoches como fonte de experiências brincantes: reflexões para pensar a autoria narrativa infantil. VIII Seminário Nacional e IV Seminário Internacional sobre Políticas Públicas, Gestão e Práxis Educacional, 8, Vitória da Conquista-BA. Anais [...], v. 8, n. 10, p. 1-12, maio, 2021.
MACHADO, A. L. A criança é um ser brincante. Educando tudo muda. 2016. Disponível em: http://www.educandotudomuda.com.br/tag/a-crianca-e-um-ser-brincante. Acesso em: 20 jan. 2020.
_______________. O melhor brinquedo para a criança é a própria natureza. Ciclo vivo. 2018. Disponível em: https://ciclovivo.com.br/vida-sustentavel/equilibrio/brinquedo-crianca-natureza. Acesso em: 30 jun. 2021.
MOREIRA, Luciana Queiroz Rodrigues. Brincando Com Os 4 Elementos Da Natureza: Água, Fogo, Terra E Ar. Revista EA - Nº 63. Brincando com a natureza. 05/03/2018. Disponível em: http://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=3172. Acesso em: 10 dez. 2021.
PIORSKI, Gandy, Brinquedos do chão a Natureza, o imaginário e o brincar. São Paulo, Ed. Petrópolis, 2016.
SARMENTO, Manuel J. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, Manuel; CERISARA, Ana Beatriz (Org.). Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas sobre infância e educação. Porto: Edições Asa, 2004. p. 9-34.
TIRIBA, Léa. Crianças da natureza. In: I Seminário Nacional: Currículo em Movimento – perspectivas atuais. 1, nov., 2010, Belo Horizonte-MG. Anais [...] v.1, Belo Horizonte-MG, 2010.
TIRIBA, Léa. Prefácio In.: BARROS, Maria Isabel Amando de. Desemparedamento da infância: A escola como lugar de encontro com a natureza. 2 ed. Alana: Rio de Janeiro, 2018.
TONUCCI, Francesco. O Direito de Brincar: uma necessidade para as crianças, uma potencialidade para a escola e a cidade. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 16, n. 40, p. 234-257, jul./set. 2020. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/issue/view/393. Acesso em: 20 jul. 2020.
VIGOTSKY, L. S. M. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.