CURRICULAR POLICY AND ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN BASIC EDUCATION IN THE PERIOD 2003-2018

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9893

Keywords:

Curricular policy, Discourse theory, Ethnic- racial relations

Abstract

This article presents the results of a state of knowledge that analyze works published in periodicals in the curriculum field and that addressed “Curriculum policy and ethnic-racial relations in basic education”, produced in the period from 2003 to 2018. Articles were selected that analyze the categories cited in the discursive perspectives of Laclau and Mouffe's discourse theory. The corpora was made up of publications from the Currículo sem Fronteiras and E-currículum magazines, due to the relevance of these journals for the area of ​​Education and the curriculum and for the organization of this study we used content analysis (BARDIN, 2016). The final considerations point out that the works dedicated to the study of curriculum policy for ethnic-racial education still privilege the investigation of politics in the context of pedagogical practice and the discursive perspective of curriculum analysis still occupies an incipient space in the publications of specific journals about the curriculum in the analyzed period.

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Author Biographies

Zelania Carmo Silva, Secretaria da Educação do Estado da Bahia (SEC-BA) e Prefeitura Municipal de Itapetinga

Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGEn) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB, 2020), possui Graduação em Pedagogia pela UESB(2005), Especialização em Direitos Humanos e Democracia pela UESB(2011). Atualmente é Professora efetiva do quadro do Magistério público do Município de Itapetinga e Coordenadora pedagógica da Rede Estadual de Ensino da Bahia (SEC-BA).

Benedito Eugenio, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutor em Educação (UNICAMP). Professor da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia e dos Programas de Pós-graduação e Ensino (PPGEn) e Relações Étnicas e Contemporaneidade (PPGREC). 

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Published

2021-12-31

How to Cite

Carmo Silva, Z., & Eugenio, B. (2021). CURRICULAR POLICY AND ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN BASIC EDUCATION IN THE PERIOD 2003-2018. Revista De Estudos Em Educação E Diversidade - REED, 2(6), 1-21. https://doi.org/10.22481/reed.v2i6.9893

Issue

Section

Artigos